Re: uj vagyok szakmaban.. segitsetek!
Elküldve: 2010.05.19. 15:36
Kedves Kriszta! Kissé hosszú lesz a szöveg...
Nyelv- és beszédfejlesztés - kompetencia körök
Az ellátottak köre
A közoktatás területén az alapvégzettségnek megfelelõ színtereken a beszéd- és nyelvi fejlõdésükben akadályozott gyermekek különbözõ csoportjai.
Valamennyi olyan gyermek, akiknél az anyanyelvi képesség gyengébb színvonala, az olvasás, írás, helyesírás nehézsége és zavara a kortárscsoportban történõ továbbhaladást akadályozza.
A fejlesztés célja
- a beszélt és írott nyelv elsajátításának és használatának elõsegítése
- problémák megelõzése, enyhítése, illetve megszüntetése
A nyelv- és beszédfejlesztõ pedagógus feladata, kompetenciája (a logopédiai hálózattal együttmûködve)
A kiejtés eltérésének esetén,
a beszéd- és nyelv fejlõdési elmaradás enyhébb eseteiben
- beszédszervi mozgást fejlesztõ gyakorlatok végzése
- a beszédhangok differenciálása
- a már kialakult hangok játékos automatizálása, begyakorlása
- általános képességfejlesztés
A nyelvelsajátítási nehézségek és zavarok esetén
- a beszéd- és nyelv fejlõdési elmaradás enyhébb eseteiben szókincsfejlesztés, játékos begyakorlás
- szociokulturálisan hátrányos helyzetû gyermekek nyelvi fejlesztése
- beszédgyenge, nem beszédhibás gyermekek anyanyelvi fejlesztése
Olvasás, írás- helyesírás tanulási problémák megelõzése esetén
- általános képességfejlesztés
testsémafejlesztés
az észlelési mozgás és orientációs képesség fejlesztése
nyelvi képesség fejlesztése
- figyelem - és emlékezetfejlesztés
Olvasás, írás- helyesírási nehézségek és zavarok esetén
- általános képességfejlesztés
testsémafejlesztés
az észlelési mozgás és orientációs képesség fejlesztése
nyelvi képesség fejlesztése
- figyelem- és emlékezetfejlesztés
- az összeolvasás és a folyamatos olvasás képességének fejlesztése
- az önálló olvasóvá nevelés elõsegítése a gyakorlás különbözõ formáinak felhasználásával
A folyamatos beszéd eltérése és zavara esetén
- a logopédussal és más szakemberrel egyeztetett feladatok ellátása
- fokozott egyéni bánásmód alkalmazása
- a gyermek beilleszkedésének elõsegítése az adott szociális környezetben
- játékos lazító gyakorlatok végzése gyermekcsoportban
- általános képességfejlesztés
A nyelv- és beszédfejlesztõ pedagógiai diagnosztikai kompetenciája
- a logopédus/okkal egyeztetett módon szûrõvizsgálatok végzése
- javaslat további (logopédus, szakorvos, pszichológus közremûködésével történõ) szakirányú vizsgálat elvégzéséhez
- egyéni ill. speciális fejlesztésre szoruló gyermekek korai felismerése és megfelelõ szakemberhez irányítása
- a szülõ irányítása a szakellátás megfelelõ intézményeibe
- a gyermek aktuális nyelvi fejlettségérõl és egyéb esetleges problémáiról speciális fejlesztõpedagógiai vélemény készítése, nevének aláírásánál a szakképzettség feltüntetése
Az alábbi szûrõvizsgálati eljárások alkalmazása:
-a gyermek teljesítményének leírása megfigyelés alapján
-anamnézis és jelen állapot felvétele
-artikuláció vizsgálata (a Prefer-teszt részpróbájával)
-Juhász- Bittera- féle megkésett és akadályozott beszédfejlõdés vizsgálat alkalmazása
-GMP- teszt felvétele
-verbális emlékezet vizsgálata (a Prefer-teszt részpróbájával)
-a reláció szókincs vizsgálata (a Prefer-teszt részpróbájával)
-Goodenough-féle rajzvizsgálat alkalmazása
-Inizan-teszt alkalmazása
-a Kassai- Kovács féle szóanalízis és verbális emlékezet vizsgálata
-DPT-teszt alkalmazása az íráskészültség vizsgálata a (Prefer-teszt részpróbájával)
-figyelem- és lateralitás vizsgálatok végzése
-olvasás-, írás- és helyesíráskészség felmérése
Terápia eszközei:
A nyelv- beszédfejlesztés hatékonyságát elõsegítõ fejlesztõ játékok, terápiás programok, szoftverek, informatikai eszközök, könyvek, munkafüzetek.
Nyelv- és beszédfejlesztés - kompetencia körök
Az ellátottak köre
A közoktatás területén az alapvégzettségnek megfelelõ színtereken a beszéd- és nyelvi fejlõdésükben akadályozott gyermekek különbözõ csoportjai.
Valamennyi olyan gyermek, akiknél az anyanyelvi képesség gyengébb színvonala, az olvasás, írás, helyesírás nehézsége és zavara a kortárscsoportban történõ továbbhaladást akadályozza.
A fejlesztés célja
- a beszélt és írott nyelv elsajátításának és használatának elõsegítése
- problémák megelõzése, enyhítése, illetve megszüntetése
A nyelv- és beszédfejlesztõ pedagógus feladata, kompetenciája (a logopédiai hálózattal együttmûködve)
A kiejtés eltérésének esetén,
a beszéd- és nyelv fejlõdési elmaradás enyhébb eseteiben
- beszédszervi mozgást fejlesztõ gyakorlatok végzése
- a beszédhangok differenciálása
- a már kialakult hangok játékos automatizálása, begyakorlása
- általános képességfejlesztés
A nyelvelsajátítási nehézségek és zavarok esetén
- a beszéd- és nyelv fejlõdési elmaradás enyhébb eseteiben szókincsfejlesztés, játékos begyakorlás
- szociokulturálisan hátrányos helyzetû gyermekek nyelvi fejlesztése
- beszédgyenge, nem beszédhibás gyermekek anyanyelvi fejlesztése
Olvasás, írás- helyesírás tanulási problémák megelõzése esetén
- általános képességfejlesztés
testsémafejlesztés
az észlelési mozgás és orientációs képesség fejlesztése
nyelvi képesség fejlesztése
- figyelem - és emlékezetfejlesztés
Olvasás, írás- helyesírási nehézségek és zavarok esetén
- általános képességfejlesztés
testsémafejlesztés
az észlelési mozgás és orientációs képesség fejlesztése
nyelvi képesség fejlesztése
- figyelem- és emlékezetfejlesztés
- az összeolvasás és a folyamatos olvasás képességének fejlesztése
- az önálló olvasóvá nevelés elõsegítése a gyakorlás különbözõ formáinak felhasználásával
A folyamatos beszéd eltérése és zavara esetén
- a logopédussal és más szakemberrel egyeztetett feladatok ellátása
- fokozott egyéni bánásmód alkalmazása
- a gyermek beilleszkedésének elõsegítése az adott szociális környezetben
- játékos lazító gyakorlatok végzése gyermekcsoportban
- általános képességfejlesztés
A nyelv- és beszédfejlesztõ pedagógiai diagnosztikai kompetenciája
- a logopédus/okkal egyeztetett módon szûrõvizsgálatok végzése
- javaslat további (logopédus, szakorvos, pszichológus közremûködésével történõ) szakirányú vizsgálat elvégzéséhez
- egyéni ill. speciális fejlesztésre szoruló gyermekek korai felismerése és megfelelõ szakemberhez irányítása
- a szülõ irányítása a szakellátás megfelelõ intézményeibe
- a gyermek aktuális nyelvi fejlettségérõl és egyéb esetleges problémáiról speciális fejlesztõpedagógiai vélemény készítése, nevének aláírásánál a szakképzettség feltüntetése
Az alábbi szûrõvizsgálati eljárások alkalmazása:
-a gyermek teljesítményének leírása megfigyelés alapján
-anamnézis és jelen állapot felvétele
-artikuláció vizsgálata (a Prefer-teszt részpróbájával)
-Juhász- Bittera- féle megkésett és akadályozott beszédfejlõdés vizsgálat alkalmazása
-GMP- teszt felvétele
-verbális emlékezet vizsgálata (a Prefer-teszt részpróbájával)
-a reláció szókincs vizsgálata (a Prefer-teszt részpróbájával)
-Goodenough-féle rajzvizsgálat alkalmazása
-Inizan-teszt alkalmazása
-a Kassai- Kovács féle szóanalízis és verbális emlékezet vizsgálata
-DPT-teszt alkalmazása az íráskészültség vizsgálata a (Prefer-teszt részpróbájával)
-figyelem- és lateralitás vizsgálatok végzése
-olvasás-, írás- és helyesíráskészség felmérése
Terápia eszközei:
A nyelv- beszédfejlesztés hatékonyságát elõsegítõ fejlesztõ játékok, terápiás programok, szoftverek, informatikai eszközök, könyvek, munkafüzetek.