Ez az! Valami ilyesmit kellene csinálni mindenhol és nem a másikat bántani különböző ürügyekkel.
Az is igaz viszont, hogy ehhez a vezetőségnek is így kellene állni a dolgokhoz, mint nálatok.
kompetencia
- Fodor Zoltán
- Adminisztrátor

- Hozzászólások: 296
- Csatlakozott: 2008.02.26. 18:44
- Kapcsolat:
-
zsoltzsolt
Re: kompetencia
Karnismari!
Leírhatnád és megoszthatnád itt az oldalon majd a tapasztalaitokat erről a modellről, hogy miként sikerült megvalósítani, mit csináltatok stb,
Sokan érdeklődve olvasnánk!
Előre is köszi
Zsolt
Leírhatnád és megoszthatnád itt az oldalon majd a tapasztalaitokat erről a modellről, hogy miként sikerült megvalósítani, mit csináltatok stb,
Sokan érdeklődve olvasnánk!
Előre is köszi
Zsolt
-
karnismari
Re: kompetencia
Kedves Zseni és Zsolt!
Köszönöm az elismeréseteket, továbbítom az illetékeseknek.
A tapasztalatokról már tudok írni, mert az idén már így csináljuk az első osztályban (minden támogatás nélkül, örültünk, hogy hallgatólagosan megengedték). De ne haragudj Zsolt, nem most, mert fél ötkor keltem, a Nap állása szerint fél négykor (Gyermek ment vezetni a 0. órájában), és használhatatlan vagyok. Felteszek addig egy cikket, amit rólunk írt az önkormányzati titkár még az ősszel. De azóta sok minden történt.
Jó éjszakát, én már alszom!
Gurulnak az elsősök
Meghívást kaptam a K. K. Általános Iskola B. Tagintézménye 1. osztályába egy bemutató órára. A meghívón tantárgyként nem klasszikus óra, pl. magyar, matematika stb. szerepelt, hanem az alábbi megnevezés: „Komplex fejlesztés a tanulási problémák megelőzésére”. Kíváncsian vártam, mit is fogok látni.
Hát, nem is egy szokványos tanítási órán vettünk részt!
A látottakról kérdeztem V. M-t, az 1. osztály tanító nénijét, német szakos tanárnőt és K. M. korai fejlesztőt, mozgásterapeutát.
- Mi késztetett Benneteket, hogy kidolgozzátok ezt a készségfejlesztő programot?
K. M.: Két dolog motivált bennünket. Országos statisztikák szerint 20-22%-ra tehető a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek száma. Ezek közül leggyakoribb az olvasási, írási, számolási zavar. És a PISA-felmérésben sem állunk túl jól, ami a szövegértést illeti… Ez ellen tenni kell valamit!
A másik ok a hátrányokkal induló kisgyermekek felzárkóztatása volt.
- Hogyan épül fel egy-egy ilyen óra?
V. M.: Megkértük a szülőket, hogy a gyerekek ¾ 8-ra legyenek bent az iskolában, hiszen át kell öltözniük tornaruhába. Minden nap az 1. óra tehát játékos-mozgásos fejlesztés. Énekléssel, körjátékkal kezdjük az órát. Ettől mindenki „felébred”, megalapozza a nap hangulatát.
K. M.: Utána kimegyünk a folyosóra, és a nagy szőnyegen (tornatermünk nincs) elvégezzük a mozgásterápia 1-1 hónapra összeállított feladatsorát. E gyakorlatok célja, hogy a mozgás segítségével érleljük a tanuláshoz szükséges funkciókat.
V. M. : A hátralévő kb. 15-20 percben az osztályteremben folytatjuk az órát. Nagyon változatos, játékos feladatok következnek.
K. M.: Ezeket a játékokat 5 nagy terület köré csoportosítottuk:
testséma, téri orientáció, síkban való tájékozódás
finommotorika fejlesztése: kézügyesség, ceruzafogás, szem-kéz koordináció stb.
vizuális fejlesztés: érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, megkülönböztetés stb.
auditív fejlesztés: érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, megkülönböztetés stb.
kommunikáció fejlesztése: beszédészlelés, -értés, szókincsfejlesztés, kifejezőkészség
V. M. : Minden nap mondok egy mesét (nem olvasom!), amit teljes átéléssel hallgatnak a kicsik. Örülök, hogy fenntartható náluk a mesehallgatás szeretete.
-Érezhető-e már valamilyen hatása a módszereteknek?
V. M.: Erről még kicsit korai beszélni. De annyit már észrevettünk, hogy elsőseink általában nyugodtak, fegyelmezettek az utána következő órákon. Figyelmük fenntartható, szívesen és sokat dolgoznak. Egymással szemben toleránsak, örülnek a másik sikerének. Az olvasás-írás tanítását a Meixner-féle diszlexia-prevenciós módszer szerint végzem (közismertebb nevén a „Játékház” tankönyvcsalád). E módszer alapelvei egységet alkotnak készségfejlesztő programunkkal.
-Kiknek ajánljátok a Ti programotokat?
K. M.: Tulajdonképpen minden kisgyermeknek csak előnyére válhat. De különösen javasoljuk azoknak, akiknél valamilyen problémát már észlelt az óvoda, illetve egy-egy részterület fejlesztése szükséges. Szeretettel várjuk az érdeklődő szülőket is iskolánkba. Lehetőséget biztosítunk számukra, hogy ők is részt vehessenek egy bemutató órán.
-Sok sikert kívánok munkátokhoz!
M. M.
önkormányzati titkár
Köszönöm az elismeréseteket, továbbítom az illetékeseknek.
A tapasztalatokról már tudok írni, mert az idén már így csináljuk az első osztályban (minden támogatás nélkül, örültünk, hogy hallgatólagosan megengedték). De ne haragudj Zsolt, nem most, mert fél ötkor keltem, a Nap állása szerint fél négykor (Gyermek ment vezetni a 0. órájában), és használhatatlan vagyok. Felteszek addig egy cikket, amit rólunk írt az önkormányzati titkár még az ősszel. De azóta sok minden történt.
Jó éjszakát, én már alszom!
Gurulnak az elsősök
Meghívást kaptam a K. K. Általános Iskola B. Tagintézménye 1. osztályába egy bemutató órára. A meghívón tantárgyként nem klasszikus óra, pl. magyar, matematika stb. szerepelt, hanem az alábbi megnevezés: „Komplex fejlesztés a tanulási problémák megelőzésére”. Kíváncsian vártam, mit is fogok látni.
Hát, nem is egy szokványos tanítási órán vettünk részt!
A látottakról kérdeztem V. M-t, az 1. osztály tanító nénijét, német szakos tanárnőt és K. M. korai fejlesztőt, mozgásterapeutát.
- Mi késztetett Benneteket, hogy kidolgozzátok ezt a készségfejlesztő programot?
K. M.: Két dolog motivált bennünket. Országos statisztikák szerint 20-22%-ra tehető a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek száma. Ezek közül leggyakoribb az olvasási, írási, számolási zavar. És a PISA-felmérésben sem állunk túl jól, ami a szövegértést illeti… Ez ellen tenni kell valamit!
A másik ok a hátrányokkal induló kisgyermekek felzárkóztatása volt.
- Hogyan épül fel egy-egy ilyen óra?
V. M.: Megkértük a szülőket, hogy a gyerekek ¾ 8-ra legyenek bent az iskolában, hiszen át kell öltözniük tornaruhába. Minden nap az 1. óra tehát játékos-mozgásos fejlesztés. Énekléssel, körjátékkal kezdjük az órát. Ettől mindenki „felébred”, megalapozza a nap hangulatát.
K. M.: Utána kimegyünk a folyosóra, és a nagy szőnyegen (tornatermünk nincs) elvégezzük a mozgásterápia 1-1 hónapra összeállított feladatsorát. E gyakorlatok célja, hogy a mozgás segítségével érleljük a tanuláshoz szükséges funkciókat.
V. M. : A hátralévő kb. 15-20 percben az osztályteremben folytatjuk az órát. Nagyon változatos, játékos feladatok következnek.
K. M.: Ezeket a játékokat 5 nagy terület köré csoportosítottuk:
testséma, téri orientáció, síkban való tájékozódás
finommotorika fejlesztése: kézügyesség, ceruzafogás, szem-kéz koordináció stb.
vizuális fejlesztés: érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, megkülönböztetés stb.
auditív fejlesztés: érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, megkülönböztetés stb.
kommunikáció fejlesztése: beszédészlelés, -értés, szókincsfejlesztés, kifejezőkészség
V. M. : Minden nap mondok egy mesét (nem olvasom!), amit teljes átéléssel hallgatnak a kicsik. Örülök, hogy fenntartható náluk a mesehallgatás szeretete.
-Érezhető-e már valamilyen hatása a módszereteknek?
V. M.: Erről még kicsit korai beszélni. De annyit már észrevettünk, hogy elsőseink általában nyugodtak, fegyelmezettek az utána következő órákon. Figyelmük fenntartható, szívesen és sokat dolgoznak. Egymással szemben toleránsak, örülnek a másik sikerének. Az olvasás-írás tanítását a Meixner-féle diszlexia-prevenciós módszer szerint végzem (közismertebb nevén a „Játékház” tankönyvcsalád). E módszer alapelvei egységet alkotnak készségfejlesztő programunkkal.
-Kiknek ajánljátok a Ti programotokat?
K. M.: Tulajdonképpen minden kisgyermeknek csak előnyére válhat. De különösen javasoljuk azoknak, akiknél valamilyen problémát már észlelt az óvoda, illetve egy-egy részterület fejlesztése szükséges. Szeretettel várjuk az érdeklődő szülőket is iskolánkba. Lehetőséget biztosítunk számukra, hogy ők is részt vehessenek egy bemutató órán.
-Sok sikert kívánok munkátokhoz!
M. M.
önkormányzati titkár
-
karnismari
Re: kompetencia
Sziasztok, megjöttem!
Hol is kezdjem?
15 fős az 1. osztályunk. Nem egy "válogatott" kis társaság, de mi nagyon szeretjük őket. A kisebbség a többség. 1 SNI tanuló (nem eltérő tantervű, évismétlő), 1 évismétlő, folyamatosan megfigyelt (tuti, hogy fogyi), 1 előkészítő jelleggel kezdhette meg az 1. osztályt, 1 kislánnyal hónapokig vándorolt az anyukája, ahogy "magánélete" diktálta. A többiek pedig, mint a Gaus-görbe.
2 kislánynál észleltünk már az óvodában komoly részképesség-zavarra utaló tüneteket, ők szépen jönnek föl.
Az órák felépítése minden nap úgy zajlik, ahogy a cikkben olvashattátok. Az óra utolsó 1/3-ában a játékokat részben mi találjuk ki, részben sok-sok eddig összegyűjtött anyagomból veszem. A térben végzett feladatok nagyon megkönnyítették a síkban való tájékozódást, nem okozott problémát a vonalköz. A sok hangokra bontás, hangkeresés megkönnyítette a tollbamondást. Most pl. néhányuknál probléma a rövid-hosszú magánhangzó kihallása szavakban, ezért ilyen játékokat fogunk megint játszani. De ezt is képekkel, játékosan a szőnyegen. Pl.: mi vagyunk ketten a tyúkanyók, a gyerekek a kiscsibék. Minden gyerek kap egy képet (Pl. róka). Tyúkanyók hívják a csirkéiket: roka, róka. Amelyik tyúkanyó helyesen mondta, az az ő anyukája, őhozzá kell menni. Ha jól döntött a kiscsibe, kap 1 szem kukoricát. az óra végén összeszámoljuk ezeket.
De játszottuk úgy is, hogy a rövid-hosszú magánhangzókat valamilyen mozgáshoz kötöttük: rövid-leguggol, hosszú-magastartás.
Összegezve: nem bántuk meg ezt a sok munkát. Nem mondjuk, hogy mindenki zseni lesz, de talán a benne lévő képességeket tudja használni.
A jelentősebb felmérések (olvasás, szövegértés-értő olvasás, tollbamondás, matematika) rendre a következő eredményt mutatják: 8-10 (11) gyerekünk 80 % felett teljesít. Ez nem rossz eredmény, de hátradőlni ezután sem fogunk.
De az sem mellékes, hogy jó kis közösség. Persze, előfordulnak konfliktusok, nem angyalok.
Nagyon sokat tudnék mesélni, de inkább kérdezzetek!
Szívesen látunk Benneteket személyesen is!
Üdv.: Mari
Hol is kezdjem?
15 fős az 1. osztályunk. Nem egy "válogatott" kis társaság, de mi nagyon szeretjük őket. A kisebbség a többség. 1 SNI tanuló (nem eltérő tantervű, évismétlő), 1 évismétlő, folyamatosan megfigyelt (tuti, hogy fogyi), 1 előkészítő jelleggel kezdhette meg az 1. osztályt, 1 kislánnyal hónapokig vándorolt az anyukája, ahogy "magánélete" diktálta. A többiek pedig, mint a Gaus-görbe.
2 kislánynál észleltünk már az óvodában komoly részképesség-zavarra utaló tüneteket, ők szépen jönnek föl.
Az órák felépítése minden nap úgy zajlik, ahogy a cikkben olvashattátok. Az óra utolsó 1/3-ában a játékokat részben mi találjuk ki, részben sok-sok eddig összegyűjtött anyagomból veszem. A térben végzett feladatok nagyon megkönnyítették a síkban való tájékozódást, nem okozott problémát a vonalköz. A sok hangokra bontás, hangkeresés megkönnyítette a tollbamondást. Most pl. néhányuknál probléma a rövid-hosszú magánhangzó kihallása szavakban, ezért ilyen játékokat fogunk megint játszani. De ezt is képekkel, játékosan a szőnyegen. Pl.: mi vagyunk ketten a tyúkanyók, a gyerekek a kiscsibék. Minden gyerek kap egy képet (Pl. róka). Tyúkanyók hívják a csirkéiket: roka, róka. Amelyik tyúkanyó helyesen mondta, az az ő anyukája, őhozzá kell menni. Ha jól döntött a kiscsibe, kap 1 szem kukoricát. az óra végén összeszámoljuk ezeket.
De játszottuk úgy is, hogy a rövid-hosszú magánhangzókat valamilyen mozgáshoz kötöttük: rövid-leguggol, hosszú-magastartás.
Összegezve: nem bántuk meg ezt a sok munkát. Nem mondjuk, hogy mindenki zseni lesz, de talán a benne lévő képességeket tudja használni.
A jelentősebb felmérések (olvasás, szövegértés-értő olvasás, tollbamondás, matematika) rendre a következő eredményt mutatják: 8-10 (11) gyerekünk 80 % felett teljesít. Ez nem rossz eredmény, de hátradőlni ezután sem fogunk.
De az sem mellékes, hogy jó kis közösség. Persze, előfordulnak konfliktusok, nem angyalok.
Nagyon sokat tudnék mesélni, de inkább kérdezzetek!
Szívesen látunk Benneteket személyesen is!
Üdv.: Mari
-
zsoltzsolt
Re: kompetencia
Mari!
Van ezeknek a gyerekeknek valamilyen szakvéleménye?? A bizottságtól vagy nevtan-tól? Akár iskolérettségi szakvélemény
?
Az pl.érdekelne
Köszi
Zsolt
Van ezeknek a gyerekeknek valamilyen szakvéleménye?? A bizottságtól vagy nevtan-tól? Akár iskolérettségi szakvélemény
Az pl.érdekelne
Köszi
Zsolt
-
karnismari
Re: kompetencia
Szia Zsolt!
Az SNI-s és a folyamatosan megfigyelt kisgyereknek szak. bizottságos papírja van, az előkészítő jellegű kisfiúnak a nev. tan. határozta ezt meg az iskolaérettségi vizsgálaton, de az idén az ő javaslatuk alapján kértük a szakértői vizsgálatát, most várunk az időpontra. Az egyik részképesség-gyanús kislány volt iskolaérettségi vizsgálaton, a nehézségeket jelezte a nev tan., de külön fejlesztést nem tartottak szükségesnek számára. A többi kisgyereknek természetesen nincs papírja, reméljük, a felmerült problémákat tudjuk kezelni.
Üdv.: Mari
Az SNI-s és a folyamatosan megfigyelt kisgyereknek szak. bizottságos papírja van, az előkészítő jellegű kisfiúnak a nev. tan. határozta ezt meg az iskolaérettségi vizsgálaton, de az idén az ő javaslatuk alapján kértük a szakértői vizsgálatát, most várunk az időpontra. Az egyik részképesség-gyanús kislány volt iskolaérettségi vizsgálaton, a nehézségeket jelezte a nev tan., de külön fejlesztést nem tartottak szükségesnek számára. A többi kisgyereknek természetesen nincs papírja, reméljük, a felmerült problémákat tudjuk kezelni.
Üdv.: Mari
-
erika
Re: kompetencia
Sziasztok,
ha jól látom, a Beszéd.hu témájával indult ez a beszélgetés.Én ott azt is találtam, hogy a fejlesztő pedagógus dolga a 3-10 év közötti korosztály. Mit gondoltok erről annak fényében, hogy mostanság a közoktatásban való részvétel egész idején elvárás a fejlesztés? ( Ennek pedig a felső korhatára a 23. életév)
Üdv: erika
ha jól látom, a Beszéd.hu témájával indult ez a beszélgetés.Én ott azt is találtam, hogy a fejlesztő pedagógus dolga a 3-10 év közötti korosztály. Mit gondoltok erről annak fényében, hogy mostanság a közoktatásban való részvétel egész idején elvárás a fejlesztés? ( Ennek pedig a felső korhatára a 23. életév)
Üdv: erika
- Fodor Zoltán
- Adminisztrátor

- Hozzászólások: 296
- Csatlakozott: 2008.02.26. 18:44
- Kapcsolat:
Re: kompetencia
Igen a könyvekben és a tervekben ez lehetséges így van. Sajnos, az ismeretségi körömben és környékemen a legelső pedagógus, akinek útilaput kötnek a lába alá az a fejlesztőpedagógus, mivel az intézményvezető véleménye alapján az ő munkájára nincs szükség, mert a munkáját egy utazó pedagógus is eltudja látni. Eredmény és hatékonyság senkit nem érdekel.
Többen beszélnek róla, hogy a fejlesztőpedagógiát bizonyos területeken ki kellene terjeszteni, mert egyre nagyobb szükség lenne rá. Elméletileg!!!!
Pénz nincs, külön státusz nincs, hozzáállás felsőbb vezetőség részéről katasztrófa.
Szóval, sok szót nem érdemes rá vesztegetni.
Konferenciákon, könyvek jogdíjaként és egyéb módon a pénzt felvesszük és marad minden a régiben.
Többen beszélnek róla, hogy a fejlesztőpedagógiát bizonyos területeken ki kellene terjeszteni, mert egyre nagyobb szükség lenne rá. Elméletileg!!!!
Pénz nincs, külön státusz nincs, hozzáállás felsőbb vezetőség részéről katasztrófa.
Szóval, sok szót nem érdemes rá vesztegetni.
Konferenciákon, könyvek jogdíjaként és egyéb módon a pénzt felvesszük és marad minden a régiben.
-
borijuco
Re: kompetencia
Szerintem meg mindenkinek igaza van! Sajnos a törvényi előírások betartása nem minden vezető erőssége erre jó példa az én esetem. Elküldtem három gyereket is a szakértőire, SNI A kategóriába került
kettő autista egy és amikor a vezetőnek jeleztem, hogy a szakértői bizottság előírta a gyógypedagógust, akkor közölték velem, hogy az nincs én óvodapedagógusként és fejlesztőként dolgozom a fejlesztésre napi 2 órám van 250 gyerekre, és azt az utasítást kaptam, hogy oldjam meg. Hiába a széleskörű egyetemi végzettségem és a sok sok továbbképzés azért ezek nagyon specifikus feladatok a normál részképességproblémákhoz képest, de nincs más választásom sokat olvasok, konzultálok a gyógypedagógusokkal a korai fejlesztővel és amit tudok megteszem!! Hát ez így működik a mindennapokban és a gyakorlatban! Zsolt szerinted mit tehet egy hozzám hasonló helyzetben lévő fejlesztőpedagógus?
- Fodor Zoltán
- Adminisztrátor

- Hozzászólások: 296
- Csatlakozott: 2008.02.26. 18:44
- Kapcsolat:
Re: kompetencia
Egy nagyon fontos dolog. Minden dokumentálva legyen, hogy kit, miért fejlesztettél és kire, miért nem jutott idő. Ez a későbbiekben életmentő lehet.
Nálunk is így volt egy ellenőrzés kapcsán. (nem nálam, de tudjátok kinél
) Visszanézték a dokumentációkat, igaz csak 1 évre visszamenőleg, de még szerencse, hogy előtte mondtam a dokumentálásra fordított nagy hangsúlyt. Így nem sikerült megfogni azt a bizonyos személyt pont azért, amiért lehet téged is a későbbiekben elővehetnek.
Nálunk is így volt egy ellenőrzés kapcsán. (nem nálam, de tudjátok kinél