Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok
Elküldve: 2010.06.30. 19:40
Egy kolléganőmmel szedtünk össze pár javaslatot. Igaz kissé sok, de 20 éve senki nem tett semmit.
Segítsetek kiegészíteni, finomítani!
• Egységessé kell tenni a tananyagot, hogy az iskolák átjárhatóak legyenek – és a mérések eredménye így lesz összehasonlítható
• Ne keretet szabjanak az oktatásban, hanem egységes követelményt: ez nem a tanári szabadság megsértése, hanem a gyerek védelme!!! – ha az osztály szintje engedi, efölött annyit taníthat meg, amennyit akar és tud
• A tananyag drasztikus csökkentése – tárgyi ismeretekre vonatkozóan – a gyakorlati vonatkozásokat kell kiemelnünk, és rögzítenünk, pl. fizikából azt, hogy miért nem piszkáljuk ceruzával a konnektort
• Ebből következően marad idő gyakorlásra – a későbbiekben úgyis megtanulja, amire szüksége lesz, a sok felesleges dolgot meg a kitűnők is elfelejtik
• Az érettségüknek megfelelő anyag és nyelvezet alkalmazása
• Legszerencsésebb lenne, ha visszaállnánk az egyféle tankönyvre, de árral szemben nem úszunk, ezért akár maradhat a többfajta is, de legyen benne mindben egy egységes törzsanyag, ami egyértelműen van jelölve, mert a szülők, de még nagyobb baj, hogy a kollégák is azt hiszik, mindent meg kell tanítani, ami a tankönyvben van
• Ne legyenek a tankönyvek fényes lapúak
• Ne borítsák fel az oktatást mindenféle projectekkel – az a tanár, aki egy szál krétával, egy könyvvel és adott tantárgyak esetében térképpel nem tudja megtanítani az anyagot, az alkalmatlan a feladatra – a technikai vívmányok ugyanis nem pótolják az egyéniségét!
• Ha az oktatás alapfeladat, ne kelljen pályázni semmire, hanem kapja meg az iskola a vállalásainak megfelelő arányban az eszközöket és pénzt (akár egy játszóteret is!!!) - ne szabják meg, hogy hol szerezzék be az eszközöket, bízzák az iskolára, hogy hol juthatnak kedvezőbb áron az adott dologhoz, és akkor a pénzből többet vehetnének
• Az ellenőrzést ezzel egy időben szigorítsák meg, hogy ne csak papíron legyen rendben minden, és a pénzt tényleg arra költsék, amire kapták
• Ne kísérletezgető projektekbe öljék a pénzt, hanem a felszabaduló összeget forgassák bele az alapellátásba – térjünk vissza a gyökerekhez, a „kis lépések” elvéhez, mert hiába szaladt előre a világ, a gyerek az gyerek maradt – és haladni csak az tud a korral, akinek szilárd alapjai vannak - a gyereknek mi alapozzuk meg a tudását és erkölcsiségét, ezért ne kísérletezgessünk rajta!!!
• Az iskolák ne normatív támogatást kapjanak, hanem feladatalapút, hogy ne menjenek tönkre a falusi kis iskolák, amelyek pozitívumai felbecsülhetetlenek (ebből következően a 8 osztályos általános iskolai oktatást támogatom)
• A képességfejlesztésen és a sikerhez juttatáson legyen a hangsúly, az ált. isk. ne legyen „versenyistálló”
• Iktassák ki a „tölteléktárgyakat”, - etika, mozgókép kultúra, honismeret - helyette emelkedjen a készségtárgyak óraszáma
• Az etika ne külön tantárgy legyen, a tanár már a megjelenésével is nevel, a megnyilvánulásairól és hitelességéről nem is beszélve, emellett a tananyag összeállításánál figyeljenek arra is, hogy nevelő célzatúak legyenek – ugyanez vonatkozik pl. a honismeretre
• Fordítsanak gondot az alapoktatás keretében a művészeti nevelésre – pl. legyen lehetőség arra, hogy egy egyszerű hangszeren megtanulhasson mindenki játszani, ne pedig a zeneelmélettel kelljen nyűglődni – a zenetanulás egyébként a tanulási képességek nagyfokú fejlődését vonja maga után – kipróbáltam, működik (ez vonatkozhat a többi készségtárgyra is)
• Elsőben vezessék be kötelező jelleggel a szótagoló olvasást – a többit meg tiltsák be, aki másképpen tanítja az olvasást, hagyja el a pedagógus pályát
• A kicsik ne használjanak munkafüzetet, használják a füzetüket, gyakoroljanak abban! – a mf. kitöltetése rengeteg hasznos időt elvesz, ellustítja a gyereket, a játékos tanulás legyen a fő szempont
• A tanárképzésben vezessék be a gyógypedagógiai ismereteket (óvónőtől középiskolai tanárig bezárólag) – legyen a felvételi alkalmassági vizsga is egyben
• A képzések ne elméletiek legyenek, és ne az íróasztal mögül dirigáló, gyereket véletlenül sem látott „szakemberek” tartsák, hanem olyan kollégákat bízzanak meg vele, akik már bizonyítottak – ne az éppen divatos oktatási módszert dicsőítő kollégák tartsanak eszmefuttatást, hogy mi van külföldön
• Minden iskolában legyen gyógypedagógus, mivel mindben van sni gyerek – bérét ne az iskolának kelljen kispórolni, hanem legyen az állami finanszírozás része
• A gyógypedagógus kapjon helyet az iskolavezetésben, mert csak így tudja érvényesíteni a gyerek érdekeit, és csak így gátolható meg, hogy a kollégák semmibe vegyék munkáját
• A rehabilitációs órák megtartása a gyerek kötelező óraszámának terhére történjen, így biztos megkapja, ami jár neki, és nem érzi büntetésnek a foglalkozásokat – egyébként sincs semmi értelme és haszna, ha pl. a diszkalkuliás gyerek benn ül az osztályban, és magában „differenciálódik” – úgysem érti, miről van szó
• Alsó tagozatban ne lehessen értelmi fogyatékos gyereket integrálni – heti 3 órában kellene megtanulnia azt, amire az épeknek 14 órájuk van – egy elsős értelmi fogyatékost nem lehet hatékonyan differenciálni!
• Igenis van jogosultságuk a szegregált intézményeknek – ezek teremtik meg a rászoruló gyerekeknek az esélyegyenlőséget
• A nevelési tanácsadóknak és szakértői bizottságoknak szabjanak záros határidőt a szakvélemény elkészítésében – tapasztalat, hogy a szeptemberi mérések eredménye még júniusban sem érkezett meg
• Állítsák vissza a szakfelügyeleti rendszert – ez a biztosítéka, hogy a dolgok ne csak papíron működjenek– régen bírálatuk egyben tanulság volt, és lehetőség a továbblépésre – magyarul: segítették a munkánkat!!! – aki ezt ellenzi, annak takargatnivalója van
• Az igazgatóválasztásban a fenntartó egyeztessen a tantestülettel – elvégre az tudja, ki kivel tud és akar együtt dolgozni, és ez a hatékonyság és a jó munkahelyi légkör alapja
• Legyen az iskoláknak etikai kódexe, ami vitás esetben tárgyalási alap, sőt perdöntő lehet!!!
Segítsetek kiegészíteni, finomítani!
• Egységessé kell tenni a tananyagot, hogy az iskolák átjárhatóak legyenek – és a mérések eredménye így lesz összehasonlítható
• Ne keretet szabjanak az oktatásban, hanem egységes követelményt: ez nem a tanári szabadság megsértése, hanem a gyerek védelme!!! – ha az osztály szintje engedi, efölött annyit taníthat meg, amennyit akar és tud
• A tananyag drasztikus csökkentése – tárgyi ismeretekre vonatkozóan – a gyakorlati vonatkozásokat kell kiemelnünk, és rögzítenünk, pl. fizikából azt, hogy miért nem piszkáljuk ceruzával a konnektort
• Ebből következően marad idő gyakorlásra – a későbbiekben úgyis megtanulja, amire szüksége lesz, a sok felesleges dolgot meg a kitűnők is elfelejtik
• Az érettségüknek megfelelő anyag és nyelvezet alkalmazása
• Legszerencsésebb lenne, ha visszaállnánk az egyféle tankönyvre, de árral szemben nem úszunk, ezért akár maradhat a többfajta is, de legyen benne mindben egy egységes törzsanyag, ami egyértelműen van jelölve, mert a szülők, de még nagyobb baj, hogy a kollégák is azt hiszik, mindent meg kell tanítani, ami a tankönyvben van
• Ne legyenek a tankönyvek fényes lapúak
• Ne borítsák fel az oktatást mindenféle projectekkel – az a tanár, aki egy szál krétával, egy könyvvel és adott tantárgyak esetében térképpel nem tudja megtanítani az anyagot, az alkalmatlan a feladatra – a technikai vívmányok ugyanis nem pótolják az egyéniségét!
• Ha az oktatás alapfeladat, ne kelljen pályázni semmire, hanem kapja meg az iskola a vállalásainak megfelelő arányban az eszközöket és pénzt (akár egy játszóteret is!!!) - ne szabják meg, hogy hol szerezzék be az eszközöket, bízzák az iskolára, hogy hol juthatnak kedvezőbb áron az adott dologhoz, és akkor a pénzből többet vehetnének
• Az ellenőrzést ezzel egy időben szigorítsák meg, hogy ne csak papíron legyen rendben minden, és a pénzt tényleg arra költsék, amire kapták
• Ne kísérletezgető projektekbe öljék a pénzt, hanem a felszabaduló összeget forgassák bele az alapellátásba – térjünk vissza a gyökerekhez, a „kis lépések” elvéhez, mert hiába szaladt előre a világ, a gyerek az gyerek maradt – és haladni csak az tud a korral, akinek szilárd alapjai vannak - a gyereknek mi alapozzuk meg a tudását és erkölcsiségét, ezért ne kísérletezgessünk rajta!!!
• Az iskolák ne normatív támogatást kapjanak, hanem feladatalapút, hogy ne menjenek tönkre a falusi kis iskolák, amelyek pozitívumai felbecsülhetetlenek (ebből következően a 8 osztályos általános iskolai oktatást támogatom)
• A képességfejlesztésen és a sikerhez juttatáson legyen a hangsúly, az ált. isk. ne legyen „versenyistálló”
• Iktassák ki a „tölteléktárgyakat”, - etika, mozgókép kultúra, honismeret - helyette emelkedjen a készségtárgyak óraszáma
• Az etika ne külön tantárgy legyen, a tanár már a megjelenésével is nevel, a megnyilvánulásairól és hitelességéről nem is beszélve, emellett a tananyag összeállításánál figyeljenek arra is, hogy nevelő célzatúak legyenek – ugyanez vonatkozik pl. a honismeretre
• Fordítsanak gondot az alapoktatás keretében a művészeti nevelésre – pl. legyen lehetőség arra, hogy egy egyszerű hangszeren megtanulhasson mindenki játszani, ne pedig a zeneelmélettel kelljen nyűglődni – a zenetanulás egyébként a tanulási képességek nagyfokú fejlődését vonja maga után – kipróbáltam, működik (ez vonatkozhat a többi készségtárgyra is)
• Elsőben vezessék be kötelező jelleggel a szótagoló olvasást – a többit meg tiltsák be, aki másképpen tanítja az olvasást, hagyja el a pedagógus pályát
• A kicsik ne használjanak munkafüzetet, használják a füzetüket, gyakoroljanak abban! – a mf. kitöltetése rengeteg hasznos időt elvesz, ellustítja a gyereket, a játékos tanulás legyen a fő szempont
• A tanárképzésben vezessék be a gyógypedagógiai ismereteket (óvónőtől középiskolai tanárig bezárólag) – legyen a felvételi alkalmassági vizsga is egyben
• A képzések ne elméletiek legyenek, és ne az íróasztal mögül dirigáló, gyereket véletlenül sem látott „szakemberek” tartsák, hanem olyan kollégákat bízzanak meg vele, akik már bizonyítottak – ne az éppen divatos oktatási módszert dicsőítő kollégák tartsanak eszmefuttatást, hogy mi van külföldön
• Minden iskolában legyen gyógypedagógus, mivel mindben van sni gyerek – bérét ne az iskolának kelljen kispórolni, hanem legyen az állami finanszírozás része
• A gyógypedagógus kapjon helyet az iskolavezetésben, mert csak így tudja érvényesíteni a gyerek érdekeit, és csak így gátolható meg, hogy a kollégák semmibe vegyék munkáját
• A rehabilitációs órák megtartása a gyerek kötelező óraszámának terhére történjen, így biztos megkapja, ami jár neki, és nem érzi büntetésnek a foglalkozásokat – egyébként sincs semmi értelme és haszna, ha pl. a diszkalkuliás gyerek benn ül az osztályban, és magában „differenciálódik” – úgysem érti, miről van szó
• Alsó tagozatban ne lehessen értelmi fogyatékos gyereket integrálni – heti 3 órában kellene megtanulnia azt, amire az épeknek 14 órájuk van – egy elsős értelmi fogyatékost nem lehet hatékonyan differenciálni!
• Igenis van jogosultságuk a szegregált intézményeknek – ezek teremtik meg a rászoruló gyerekeknek az esélyegyenlőséget
• A nevelési tanácsadóknak és szakértői bizottságoknak szabjanak záros határidőt a szakvélemény elkészítésében – tapasztalat, hogy a szeptemberi mérések eredménye még júniusban sem érkezett meg
• Állítsák vissza a szakfelügyeleti rendszert – ez a biztosítéka, hogy a dolgok ne csak papíron működjenek– régen bírálatuk egyben tanulság volt, és lehetőség a továbblépésre – magyarul: segítették a munkánkat!!! – aki ezt ellenzi, annak takargatnivalója van
• Az igazgatóválasztásban a fenntartó egyeztessen a tantestülettel – elvégre az tudja, ki kivel tud és akar együtt dolgozni, és ez a hatékonyság és a jó munkahelyi légkör alapja
• Legyen az iskoláknak etikai kódexe, ami vitás esetben tárgyalási alap, sőt perdöntő lehet!!!