Oldal: 1 / 2
Beszédhibából Diszlexia?
Elküldve: 2010.02.04. 11:55
Szerző: katonas
Tisztelt Fejlesztők!
Érdeklődni szeretnék arról, hogy igaz-e az, ha egy gyermek beszédhibával kerül iskolába, akkor tényleg nagyobb a valószínűsége a diszlexia kialakulásának. Ugyanis e volt a fő érv arra, hogy miért maradjon még egy évet az 5 és fél éves gyermekem az oviban az iskolaérettségi vizsgálat után.
A gyermekem több, mint 1 éve vesz részt logopédiai foglalkozáson, óriási sikereket érve el. A 4 éves korában fennálló általános pöszeség (azt hiszem így hívják) mára szinte teljesen eltűnt. Ma igazán már csak a R-hangot nem tudja kimondani (bár néha már meg-meg pördül a nyelve), és hallás után meg tudja mondani melyik szóban szerepel R, és melyikben L, vagy J.
A többi hanggal nincs már különösebb problémája, és nagyon jól megy a hangok hallás utáni differenciálása.
Segítségüket előre is köszönöm
Katonas
Re: Beszédhibából Diszlexia?
Elküldve: 2010.02.04. 15:43
Szerző: driszko
Jól értem, hogy most 5 és fél éves a gyermek? Tehát szeptemberre épphogy betölti a hatot? A törvény engedi egyáltalán? És miért ragaszkodik annyira az iskolához? Nem játszhatna még egy kicsit?
A sok kérdés után válaszolok is: a leírt paraméterek alapján nem hiszem, hogy aggódni kellene a diszlexia miatt. Hangsúlyozom: A LEÍRT dolgokra alapozom a véleményemet. Ha ügyesen megkülönbözteti a hangokat, csupán a motoros kivitelezéssel van gond, ez nem utal diszlexiára.
DE!!!! A túl korai iskolakezdés bizony rosszul is elsülhet, s ez vezethet tanulási gondokhoz.
Egyetlen esetben tudom elképzelni a korai iskolakezdést. Megírom majd. Előbb kérem írja meg, hogy miért szeretnék az iskolát elkezdeni.
Re: Beszédhibából Diszlexia?
Elküldve: 2010.02.04. 16:33
Szerző: katonas
Kedves Adrienn!
Köszönöm szépen a gyors válaszát.
A gyermekem júniusban tölti be a hatot, két héttel május 31-i határidő után.
Az idei beiskolázása mellett sok érv szól. A legfontosabb, hogy minden érdekli, imád számolni, feladatokat megoldani, és már szeretne írni- olvasni.
Szívesebben old meg fejlesztő, foglalkoztató feladatokat, vagy próbál betűket írni (saját akaratából), mint hogy rajzoljon, színezzen, stb. 4 éves kora óta le tudja írni a saját nevét, a testvéréét, és a közeli családtagok keresztneveit...
Emellett az összes barátja elmegy szeptemberben iskolába, ráadásul ha maradna átkerülne egy másik csoportba is...
Üdv:
Katonas
Re: Beszédhibából Diszlexia?
Elküldve: 2010.02.05. 05:37
Szerző: driszko
Kedves Katonas!
Köszönöm, hogy megosztotta velem ezeket az érveket. Sajnos kevesen teszik meg, hogy "bepillantást engednek a gondolataik közé", pedig a korrekt véleményalkotáshoz sokmindent kell szem előtt tartani.
A fent felsorolt okok fontos szempontok. És elfogadhatóak. És érthetőek. De továbbra is ajánlom, hogy mérlegeljenek. Ami most játék, az néhány hónap múlva kötelező lesz. Nagyon fárasztó az iskola, főleg az "egésznapos" rendszerű (na, ez is megérne egy misét!!!!). Fizikálisan milyen a kisfiú? A Nev.Tan. ezt nem kifogásolta? És van még valami: tapasztalataim szerint nem véletlenül ajánlják a halasztást a szakemberek. Valamit biztosan észrevettek a vizsgálat során. Az "r" hang nem tökéletes képzése azonban nem lehet kifogás!!! Ráadásul, ha már néha megpördül, akkor 1-2 hónap és tökéletes lesz. Szóval ez nem indok a halasztásra.
Milyen lesz a tanítónéni? Milyen módszer szerint tanulnak? Nagyon fontos, hogy jó döntést hozzanak, ezzel alapozzák meg a gyermek életét. Ha nem fogja szeretni az iskolát, nem szeret tanulni, akkor kész gyötrelem lesz. Van ilyen tanítványom: elkezdte az iskolát (nekik nem mondták, hogy ne tegyék), ráadásul egésznapos, utál olvasni, hetente kétszer foglalkozom vele suli után (mekkora munka ez a kisgyereknek (napi 9-10 óra!!!), azért, hogy ne érje kudarc, és rájöjjön, ez nem is olyan rossz dolog.A félévi bizonyítvány már egész jó lett, a tanítónéni megdicsérte, így mintha a hangulata is jobb lenne, visszajött a "kedve". De mindez elkerülhető lett volna, ha egy évet marad még az oviban.
Egy szónak is száz a vége: Kérdezzék meg az óvónénit! Ő ismeri a legjobban (Önökön kívül), nézzék meg az iskolát, beszélgessenek kicsit a tanítónénivel. A barátok"elvesztését", másik csoportba kerülést viszonylag könnyen fel lehet dolgozni. Legalábbis könnyebben, mint a tanulási kudarcot. Az "r" miatt pedig nem kell aggódni. Ha csak ez a gond, akkor nem lesz probléma az olvasással!!!
Re: Beszédhibából Diszlexia?
Elküldve: 2010.02.05. 08:58
Szerző: katonas
Kedves Adrienn!
Fizikálisan megfelelne a kritériumoknak, ha jól tudom. 120 cm magas, 22 kg, és már elkezdődött a fogváltás nála.
A felmérő során kicsit izgága volt, 1-2 alkalommal felugrott a helyéről zsebkendőért, ezt is kifogásolta a fejlesztő pedagógus. Utána beszéltem az óvónénivel, aki azt mondta, hogy a csoport foglalkozásokon nem szokott ilyet csinálni, szerinte ezt az izgatottság okozta.
Ezen kívül volt még 1-2 hibája a feladatok megoldásában, volt pl. egy másolási feladat (egy képet kellett lemásolni), és több ablakot rakott a házra mint az eredeti képen volt. Vagy pl. ügyesen megmondta a saját, a testvére és az édesapja nevét, lakcímét, azonban az enyémet már nem tudta. A párosítós feladatnál a betűknek, számoknak megtalálta a párját, a mértani alakzatoknál 1-et tévesztett, de észrevette és kijavította.
Ő nagyon szeretne iskolába menni, mi engednénk is meg nem is. Félünk, ha iskolába megy szeptembertől és kudarcok érik, akkor megutálja a tanulást. De attól is félünk, ha visszahúzzuk is elmegy a kedve a tanulástól. (erre is látunk már nála példát, oviban nem tudta megmutatni tavaly, hogy milyen ügyes, mert azt mondták neki hogy ő még kicsi a feladatmegoldáshoz, itthon pedig széttépkedte a foglalkoztató füzeteket, amiket az oviban vetetett velem)
Nem pontosan tudom, hogy mit ért "egész napos" iskola alatt, nálunk reggel fél 8-kor kezdődik, és ebéd után van napközi 3-ig, azt nem tudom kötelező-e.
Üdv:
Katonas
Re: Beszédhibából Diszlexia?
Elküldve: 2010.02.05. 09:03
Szerző: katonas
Még valami! A tanító néniről jó és rossz véleményeket is hallok az oviban. A tanítási módszerekről érdeklődtem már mostani elsős szülőktől, azt mondják kb. a betűk felét tanulták meg idáig, és amint megtanulnak 1-2 betűt, azokat szótagokba, rövid szavakba kötik össze.
Üdv:
Katonas
Re: Beszédhibából Diszlexia?
Elküldve: 2010.02.05. 12:42
Szerző: driszko
Kedves Katonas!
A leírt "problémák" nem vészesek, bárcsak minden iskolába menőnek csak ennyi "baja" lenne. Hogy menjen-e iskolába vagy sem - ebben a kérdésben sajnos segíteni nem tudok. Ehhez ismernem kellene a gyermeket. A "felugrálás" nem probléma, persze akkor, ha nem 2 percenként teszi. De ha taknyos, akkor álljon fel, intézze el a dolgát, ne pedig szipogjon! Az iskolában is fel lehet állni.
Egész napos iskola: a gyerekek nem délelőtt tanulnak 4 órát, hanem egész napra elosztva, közben játékok, szabadidős tevékenységek: azaz reggel nyolctól négyig. Azt mondják, hogy ez azért jó, mert nem visz haza leckét a gyerek, nem kell otthon gyakorolni. Ezzel szemben a hozzám járó kisgyermek (4-ig suliban, hozzám fél ötre jön, negyed hatkor indul haza), sírva könyörög az anyukájának, hogy ma már olvasni ne kelljen, csak írni, mert Adri nénivel már olvasott. Amikor rákérdeztem a szülőtől, hogy miért van erre szükség, csak nagyokat sóhajtott, azt mondta: átverés az egész. Ha azt akarja, hogy ne legyen gondja a gyereknek az iskolában, jó tanuló legyen, akkor igenis otthon is gyakorolni kell. Megkérdeztem több szülőt (több iskolából) és mindenki ugyanezt mondta.
Ráadásul azért is egy nagy átgondolatlanság az egész, mert előfordulhat pl. hogy szeptemberben délután 1-2 órakor matek órája van a kisgyermeknek, holott előtte 2-3 hónappal ez még az alvás (csendespihenő) időszaka volt. Most meg fel kéne fogni a matekpéldákat.
Szóval jó hír, hogy az Önök iskolája megmaradt "normálisnak".
Re: Beszédhibából Diszlexia?
Elküldve: 2010.02.07. 09:28
Szerző: katonas
Kedves Adrienn!
Köszönöm szépen a segítségét.
Üdv:
Katonas
Re: Beszédhibából Diszlexia?
Elküldve: 2010.02.08. 10:36
Szerző: katonas
Kedves Adrienn!
Ha még esetleg megnézi ezt a topikot, kérem válaszoljon a következő kérdésemre:
Az óvónénik azt mondták nekem, hogy a gyermekem a legokosabb nagycsoportosok egyike, nagyon ügyes a foglalkozásokon, biztosan megállná a helyét az iskolában, stb. És ha 2-3 hónappal idősebb lenne, nem lenne számukra kérdés, hogy engedjék-e iskolába, vagy sem, mennie kellene, ha akar, ha nem.
Így azonban hogy júniusi születésű, van lehetősége még 1 évet játszani az oviban, és amúgy is az a tendencia...
A fiam azonban hallani sem akar arról, hogy jövőre is ovis maradjon, nagyon akar iskolába menni.
Ebben az esetben Ön szerint érdemes lenne elkezdenie az iskolát?
Üdv:
Katonas
Re: Beszédhibából Diszlexia?
Elküldve: 2010.02.16. 22:09
Szerző: monilancz
Kedves Katonas!
Elsosoket és másodikosokat tanítok. Kérdésére szeretném Onnel megosztani személyes tapasztalataimat. Az a kisgyermek, aki 3-4 éves korára nem beszél tisztán,és az ovi utolsó osztályában még logopédiai segítségre szorul, /ne adj Isten még iskolában is/, olvasás és írászavarokkal kuszkodik. Nem szokott sikerulni ezeket teljes mértékben eltuntetni. A halasztást nagyon okos megoldásnak tartom. Egy anyuka, akinek kisfia szintén 1 év halasztást kapott, emlegeti állandóan, hogy jobban nem is donthetett volna. A fiú az osztály egyik legugyesebb gyereke, viselkedése példaértéku. Csak ajánlani tudom a halasztást, még akkor is, ha gyermeke más csoportba kerulne. Veszíteni biztos nem fog vele On sem és a gyerek sem.