Oldal: 8 / 15

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.08.03. 16:44
Szerző: ildikó
Igaz, Zsuzsi, hogy a jó pap is holtáig.... :lol:
Nem hittem ám, hogy el akarod űzni a fejl. pedagógusokat. Nem vettem én komolyan.
S szükség is van rájuk, épp úgy, ahogy Te is írtad, meg amit én is "mondtam" korábban.
A btmn-es gyerekekkel nagyon jól elfoglalatoskodhatnának szerintem. (Hű, de szép magyar szót találtam írni. :D )
Legyen ez az ő kompetenciájuk! Mit szóltok hozzá?

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.08.03. 16:45
Szerző: ildikó
Zoli!
Te meg ott a Balaton partján ne ilyenekkel töltsd a drága időd! :lol:

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.08.03. 18:27
Szerző: zsoltzsolt
Kedves Mari! és Mindenki!

Nagyon szépen lett összefoglalva, de mielőtt nagy lelkendezésbe kezdenénk, azért van ebben a módosításban egy számomra zavaró.
VAgyis eddig egy gyerek, ha SNI a kategóriába került, akkor megkapta (kötelező jelleggel) a kódok valamelyikét, ez feltétel volt. Ez nem volt itt eddig senki számára egyértelmű? vagy én tudok valamit pontatlanul? Vagyis miért kell törvényben ezeket a kódokat felsorolni? de lehet csak én vagyok értetlen, és ne értse félre senki, csak azt szeretném, akármint egy állandó belső kritikus/ellenzéki :mrgreen:, hogy a kezünkből kikerülő anyag minél pontosabb legyen. És az is lehet, hogy nincs igazam, engem meg lehet győzni.. vagy nem?? !! :mrgreen:
Ha SNI b-s, akkor nem kapott kódot és jobb esetben visszautalta a nevtan hatáskörébe.
Másik..
az (ex) okt- és kult. miniszter rendeletét, vagyis az új szakszolgálati törvényt is olvassa el mindenki, kötelező olvasmány ezentúl :mrgreen:
4/2010. II. 19. OM rendelet
no, idézgetek belőle:

A KÜLÖNLEGES GONDOZÁS
A szakértõi és rehabilitációs tevékenység
9. § (1) Az országos szakértõi és rehabilitációs feladatok a következõk:
a) a hallás-, látás-, mozgás- és beszédfogyatékosság, valamint az írott nyelvi képességek vizsgálata,
b) az a) ponthoz kapcsolódó értelem- és személyiségvizsgálat.
(2) A tanulási képességet vizsgáló szakértõi és rehabilitációs feladatok a következõk:
a) az értelmi fogyatékosság megállapítása vagy kizárása,
b) gyermek- és ifjúságpszichiátriai szakorvosi vagy gyermekneurológiai szakorvosi vizsgálat igénybevétele mellett
ba) az autizmus spektrum zavarok megállapítása vagy kizárása,
bb) a megismerõ funkciók vagy a viselkedés fejlõdése organikus okra visszavezethetõ tartós és súlyos
rendellenességének (a továb biak ban: a megismerõ funkciók vagy a viselkedés fejlõdésének tartós és súlyos
rendellenessége) megállapítása vagy kizárása,
bc) a megismerõ funkciók vagy a viselkedés fejlõdése organikus okra vissza nem vezethetõ tartós és súlyos
rendellenességének (továb biak ban: a megismerõ funkciók vagy a viselkedés fejlõdésének súlyos
rendellenessége) megállapítása vagy kizárása.
(3) A tanulási képességet vizsgáló szakértõi és rehabilitációs feladatok között – a fõvárosi, megyei fejlesztési tervben
meghatározottak szerint – ellátható a beszélt és írott nyelvi képesség, az értelem- és a személyiségvizsgálat feladata is.
(4) A (2) bekezdésben meghatározott feladatokat a tanulási képességet vizsgáló szakértõi és rehabilitációs bizottság látja
el. Ha a fõvárosban, megyében, kistérségben több tanulási képességet vizsgáló szakértõi és rehabilitációs bizottság
mûködik, a bizottságok közötti munkamegosztást a bizottságok fenntartója állapítja meg.

Fõbb differenciáldiagnosztikai szempontok a megismerõ funkciók vagy a viselkedés fejlõdésének, illetve a megismerõ
funkciók és a viselkedés fejlõdésének tartós és súlyos rendellenessége (közoktatásról szóló tör vény 121. § (1) 29.
a) pontja alapján sajátos nevelési igényû gyermek, tanuló), valamint a megismerõ funkciók vagy a viselkedés
fejlõdésének, illetve a megismerõ funkciók és a viselkedés fejlõdésének súlyos rendellenessége (közoktatásról szóló
tör vény 121. § (1) 29. b) pontja alapján sajátos nevelési igényû gyermek, tanuló) SNI kategóriák megállapításához

A tartós és súlyos rendellenesség
– A komplex tünetegyüttes háttértényezõi biológiai (organikus, funkcionális) eredetûek, amelyeket szakorvosi,
vagy pszichológiai vélemény, megítélés támaszt alá;
– Igazolhatóak a zavarok korai kezdetei (pl. fejlõdésben mutatkozó rizikótényezõk, korai logopédiai kezelés
szükségessége stb.);
– Kisgyermekek és óvodások esetében vizsgálati eredményekkel igazolhatóak pl. a beszéd-, vagy a szenzomotoros
integráció fejlõdésének súlyos zavarai;
– Az általános és középiskolai tanulók esetében a korábban igazolt problémák maradványtünetek formájában
fennmaradtak;
– A teljesítményzavar hátterében a kognitív folyamatok és a viselkedésirányítás mûködési zavara áll, nem
pedagógiai vagy a mûvelõdési esélyegyenlõtlenségbõl származó sikertelenség;
– A befektetett pedagógiai segítségnyújtás megfelelõ minõsége (megfelelõ szakképzettséggel rendelkezõ
szakember által biztosított rendszeres fejlesztés) ellenére a tünetek nem szûntek meg;
– Az intellektuális összteljesítmény erõsen szórt intelligenciastruktúra, részképesség zavarok, specifikus zavarok
fennállása mellett az átlagövezetbe tartozik és 1 standard deviációnál nagyobb eltérést többnyire nem mutat.

Súlyos rendellenesség
– A tünetegyüttes háttértényezõi között biológiai (funkcionális) és pszichoszociális okok szerepelhetnek,
amelyeket szakorvosi, vagy pszichológiai vélemény, megítélés támaszt alá;
– Nem igazolható egyértelmûen a korai beszéd- vagy a szenzomotoros integráció fejlõdésének zavara;
– A teljesítmény-, és viselkedészavar hátterében pszichogén tényezõk mutathatók ki;
– Az intellektuális összteljesítmény egyenetlen struktúrát mutat, az átlagövezetbe tartozik és 1 standard
deviációnál nagyobb eltérést többnyire nem mutat.


Itt összefoglalták újra az egészet, ha van javaslat ennek a pontosítására, azt is jelezze, vagy ha nem egyértelmű itt valami.

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.08.03. 18:33
Szerző: ildikó
Szerintem hogy a kódok benne legyenek a tv-ben, nem szükséges, bár meg is férnek ott.
Így legalább egy helyen lenne minden.
Kötelező olvasmány folyamatban. :lol:

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.08.03. 19:59
Szerző: karnismari
Köszi az elismerést Zsolt!
Azon valóban lehet vitatkozni, hogy a kódok benne legyenek a törvényben vagy sem, de a konkrét területek szerintem maradjanak. Ha benne maradnak (mármint a kódok), sem árt, szerintem sokaknak eddig sem volt egyértelmű. Na meg a törvényalkotóknak legalább lenne még mit kihúzniuk...
Azzal viszont határozottan vitatkozom, hogy az sni b-sek ne kaptak volna BNO-kódot. Dehogynem!!! Mindnek van! Nálunk a legritkább esetben utalták vissza nev. tan. hatáskörbe.
A kötelező olvasmányt már egyszer elolvastam, de most át fogom rágni.

Próbálok továbbra is hasznos maradni: Mari

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.08.03. 20:03
Szerző: ildikó
Az sni"b"-kódhoz nem tudok szólni.
Nálunk csak "a"-sok vannak.

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.08.03. 20:46
Szerző: brigi
Sziasztok!

Nagyon jó kezdeményezéseitek vannak ebben a témában. Ha jól tudom, akkor a BTMN-s gyerekeket eddig is fejl. ped. fejleszthette, így most nem értem, hogy ez a kérdés miért merült fel. Számomra inkább az jelent problémát, hogy nagyon sok gyereket sorolnak be a BTMN-be, és egyre kevesebbről mondják ki, hogy valóban SNI a-ba vagy b-be tartozó. Emiatt ezek a gyermekek nagyon sokat szenvednek. A Zsolt által ajánlott olvasmány különösen érdekes. A mi iskolánkban már volt egy fórum, melyen ezt már kiveséztük. A többségi intézmény vezetőinek reakciója az őket érintő változásokra, hogy innentől kezdve náluk nem lesz problémás gyermek. A folyamatos követés egy újabb terhet ró a többségi pedagógusokra, melyet nem fognak felvállalni. Hol a gyermek érdeke...? Úgy gondolom, hogy ezen szintén érdemes elgondolkodni.
Üdv,
Brigi

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.08.03. 21:42
Szerző: ildikó
Szia Brigi!
Ha visszaolvasol egy kicsit meglátod, hogy merült fel ez a btmn-es dolog.
Persze, hogy eddig is fejl. ped. foglalkozott velük. Most azért beszéltünk róla csak, mert felhozodódott, hogy egyáltalán a fejl. ped-oknak milyen kompetenciákat javasolnánk, ha tudnánk változtatni a jelenlegi tv-en.
Közülünk nincs senki, hidd el, aki ne a gyerek érdekét tartaná legfontosabbnak!
Ezért is fogtunk hozzá ehhez a munkához.
Örülök, hogy itt vagy.
Többen többre leszünk képesek!:)

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.08.04. 08:32
Szerző: hogabi
Szia Brigi!
Ildikó már válaszolt, de én kiegészíteném. Foglalkozni kell vele, kinek mi a kompetenciája, mert amíg a magyar, matek szakos látja el az SNI/b-t (minden tanfolyam nélkül, és néhány helyen közhasznú korrepetál 8 általánossal) addig nincsen rendben semmi.
És ha már van törvény, akkor azt be kellene tartani/tartatni.

Zsolt!
Néhány sni/b-s gyereknek nálam is van kódja!

Amúgy meg nagyon jó lenne "kódolni" minden gyereket, mert az igazgatók csak a pénzt lesik. Ha az van, talán szívesebben alkalmaznának szakembert.

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.08.04. 14:00
Szerző: brigi
Sziasztok!

Nálunk szerencsére nincsenek ilyen gondok. A szakvéleményeken feltüntetik, hogy ki hány órában fejleszzen (pl. szaktanár 1 óra és fejl.ped. 1 óra). Szerintem az is érdekes, hogy a szülők gyakorlatilag mindent megszabhatnak, illetve felülbírálhatnak. Így fordulhat elő, hogy egy túlkoros harmadikos kislány nev.tan szerint tanulási nehézséggel küzd. Felsorolnak millió meg egy fejl-i területet, de ugyanakkor nem küldik el szakértői elé. Gyógypedagógusként heti 3 óra fejlesztését látom el. Egyértelmű, hogy súlyos lemaradásai vannak írás, olv, mat területén, ill. képességbeli hiányosságai miatt nem fogja utolérni társait minimális szinten sem. A szülővel többször beszéltünk, de nem hajlandó aláírni, hogy szakértői elé kerüljön a kislány, aki így csak szenved a sok kudarc miatt. Kérdés, hogy jó-e az, hogy egy szülő mindent eldönthet? (Ehhez hasonló esetekről rengeteget tunék írni, még autizmussal kapcsolatban is.)

Üdv,
Brigi