Sziasztok!
Elkeseredett szülő keresett fel, miszerint a helyi szakképzőben továbbtanulni kívánó gyermekét nem szándékoznak felvenni, mivel sni(a)-s iskolai képességek kevert zavara. Azzal indokolták, hogy ilyen ellátás nem szerepel az alapító okiratukban, nem tudják a gyereket szakszerűen ellátni, nincs gyógypedagógusuk.Én betelefonáltam a rehabra, ott azt mondták ilyen nincs, legfeljebb nem vehetik igénybe az emelt normatívát, agyermek igénybe veheti a nevtan által az ellátást, az iskola pedig köteles megadni a gyermeknek az őt illető kedvezményeket. Csak az a baj, hogy a nevtan elzárkózik a középiskolás gyerekek fejl. alól. Kinek van igaza? Mit lehet tenni ennek a szülőnek?
Általános tendencia, hogy az általános iskolában mindent megkapó sni-st kiseprik a nyakukból a közápiskolák,korlátozottak a továbbtanulási lehetőségeik. Így hogyan vegyem rá a következő szülőt hogy vigye el a szakértőire a gyermekét, hiszen a gyereknek a továbbtanulásnál csak kára származik belőle?
Mit lehet tenni????!!!!
IRcsi
SNI-sek továbbtanulási lehetőségei
-
sudna
Re: SNI-sek továbbtanulási lehetőségei
Szia!
Szerintem sajnos mindenkinek igaza van.
Nem veheti fel a szakképző, mert nem írta bele az ellátandók körébe az sni-seket, és nem adottak a körülmények. Pedig felvehetné az utánuk járó pénzt, de nem teszi ki magát egy ilyen elkötelezettségnek. Nem tudom, hogy jogos-e, de presztizs kérdésről is lehet szó.
A Nevtanról nem tudok véleményt mondani, de nem egészen értem, hogy miért és milyen alapon nem vesz részt a középiskolás korosztály fejlesztésében, segítésében.
Melyik ez a város? Vagy túl indiszkrét a kérdés?
Nem hiszem, hogy ebben a helyzetben, amikor úgy néz ki, hogy sajnos egyre több a valamilyen okból sérült gyermek, egy iskola nem meri, nem akarja felvállalni őket. Nyilván "jó" okuk van rá, csak mi az nem "érthetjük" meg.
Sudna
Szerintem sajnos mindenkinek igaza van.
Nem veheti fel a szakképző, mert nem írta bele az ellátandók körébe az sni-seket, és nem adottak a körülmények. Pedig felvehetné az utánuk járó pénzt, de nem teszi ki magát egy ilyen elkötelezettségnek. Nem tudom, hogy jogos-e, de presztizs kérdésről is lehet szó.
A Nevtanról nem tudok véleményt mondani, de nem egészen értem, hogy miért és milyen alapon nem vesz részt a középiskolás korosztály fejlesztésében, segítésében.
Melyik ez a város? Vagy túl indiszkrét a kérdés?
Nem hiszem, hogy ebben a helyzetben, amikor úgy néz ki, hogy sajnos egyre több a valamilyen okból sérült gyermek, egy iskola nem meri, nem akarja felvállalni őket. Nyilván "jó" okuk van rá, csak mi az nem "érthetjük" meg.
Sudna
- hogabi
- Moderátor

- Hozzászólások: 1241
- Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
- Tartózkodási hely: Vöröstó
- Adott: 1 köszönetet
- Kapcsolat:
Re: SNI-sek továbbtanulási lehetőségei
Sziasztok!
A középiskola ahová járok fejleszteni, nagyon is tolerálja az SNI-s tanulókat.Emelkedik az SNI-s tanulók létszáma, mert híre ment, hogy segítik a gyerekeket és bizony érettségiznek is.
A másik a Nev.Tan. A környéken - nem írom a város nevét - a Nev.tannal igazán jól együtt tudunk működni. Segítenek és én is segítek. Sőt, most már több város Nev.Tanja is csatlakozik mivel tudják, hogy van nálunk SNI-s tanuló. Tanácsot kérnek nem egy alkalommal.
Úgy gondolom az iskola igazgatójának kellene megtennie az első lépést. Sajnos nincsenek tisztában a lehetőségeikkel. Nem is tudják és nem akarják elfogadni ezeket a tanulókat.
Példaként említem: édesanya eltitkolta lánya diszkalkuliáját. Érettségin megbukott. Pótérettségin megbukott. Aztán valahogyan előkerült a papír is, hogy a gyerek súlyos diszkalkuliás. Az igazgató széttárta karját, hogy ilyen nincs, a matekot meg kell tanulni!
De akkor is felvetődik bennem egy kérdés. A matektanár 4 évig nem vette észre, hogy baj van a gyereknél? Ha pedig igen, akkor miért engedte el az érettségiig.
Jah, és más tárgyból meg van az érettségije. Most viszont nincs tovább, veszett a 4 év.
Ircsi!
Nem tudom melyik megyében laktok? De meg kellene nézni több iskolát is. Vannak Kolping iskolák, akik erre specializálódtak.
Ha nem akarod nyilvánosan magán levélben írj. Adok Kolping címeket.
A középiskola ahová járok fejleszteni, nagyon is tolerálja az SNI-s tanulókat.Emelkedik az SNI-s tanulók létszáma, mert híre ment, hogy segítik a gyerekeket és bizony érettségiznek is.
A másik a Nev.Tan. A környéken - nem írom a város nevét - a Nev.tannal igazán jól együtt tudunk működni. Segítenek és én is segítek. Sőt, most már több város Nev.Tanja is csatlakozik mivel tudják, hogy van nálunk SNI-s tanuló. Tanácsot kérnek nem egy alkalommal.
Úgy gondolom az iskola igazgatójának kellene megtennie az első lépést. Sajnos nincsenek tisztában a lehetőségeikkel. Nem is tudják és nem akarják elfogadni ezeket a tanulókat.
Példaként említem: édesanya eltitkolta lánya diszkalkuliáját. Érettségin megbukott. Pótérettségin megbukott. Aztán valahogyan előkerült a papír is, hogy a gyerek súlyos diszkalkuliás. Az igazgató széttárta karját, hogy ilyen nincs, a matekot meg kell tanulni!
De akkor is felvetődik bennem egy kérdés. A matektanár 4 évig nem vette észre, hogy baj van a gyereknél? Ha pedig igen, akkor miért engedte el az érettségiig.
Jah, és más tárgyból meg van az érettségije. Most viszont nincs tovább, veszett a 4 év.
Ircsi!
Nem tudom melyik megyében laktok? De meg kellene nézni több iskolát is. Vannak Kolping iskolák, akik erre specializálódtak.
Ha nem akarod nyilvánosan magán levélben írj. Adok Kolping címeket.
Gabi
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
-
bégé
Re: SNI-sek továbbtanulási lehetőségei
Sajnos az SNI fogalmával még sok helyen nincsenek tisztában, többek szeme előtt legtöbbször komoly értelmi fogyatékkal rendelkező gyerekkép ugrik be, s témától is inkább elzárkóznak,mert az a biztos,nem kell vele foglalkozni, pedig ennek a szakmának igenis van gyönyörű oldala is, és némi utánajárásssal, pozitív hozzáállással sok minden megoldható. A normatívával kapcsolatosan pedig csak azt jegyezném meg,hogy amíg ez nem válik célzott támogatássá, addig bárhol elfolyhat a gyerekre fordítandó összeg.
Kérdésem pedig a következő:
A szakértői biz.és a nev.tan rendelkezik e esetleg olyan adatokkal, mint pl. az SNI- s tanulókat fogadó, és fejlesztést biztosító középfokú intézmények neve,címe?
Úgy gondolom e téma súlyossága indokolja, hogy készüljön egy effajta adatbázis, amelyet minden általános iskola 8. osztályosainak, pontosabban szüleiknek továbbíthatnának az intézmények vezetői (ez lehetne akár egy nevtan v. szakértői telefonszáma, vagy egy web-cím, hiszen érintettek mindig lesznek).
Kérdésem pedig a következő:
A szakértői biz.és a nev.tan rendelkezik e esetleg olyan adatokkal, mint pl. az SNI- s tanulókat fogadó, és fejlesztést biztosító középfokú intézmények neve,címe?
Úgy gondolom e téma súlyossága indokolja, hogy készüljön egy effajta adatbázis, amelyet minden általános iskola 8. osztályosainak, pontosabban szüleiknek továbbíthatnának az intézmények vezetői (ez lehetne akár egy nevtan v. szakértői telefonszáma, vagy egy web-cím, hiszen érintettek mindig lesznek).
-
zsoltzsolt
Re: SNI-sek továbbtanulási lehetőségei
Sziasztok!
A diagnózist nem nagyyon értem..
És ha a gyerek bizottság által diagnosztizált, bekódolt, ráadásul SNI a-s gyerek, akkor NEM - hangsúlyozom megint: NEM!!! - nevtan kompetencia (nagyon ritka kivételels esetektől eltekintve. Nem is vizsgálhatjuk az ilyen gyereket, mind a kontrollvizsgálat, mind az ellátásstb a bizotságok ill. a kijelölt intézmény feladata.
Így előbb jogszabály ismeret, utána nevtanok szidása - ráadásul most alaptalanul is.
Vagyis adott esetben nem elzárkózott, hanem NEM végezheti ezen tanuló fejlesztését, és a megfogalmazás nem lényegtelen itt és most.
Sudna!
A nevtan az adott esetben nem a tanuló kora, hanem a státusza, diagnózisa miatt nem láthatja el őt.
Tessék figyelmesen olvasni mindenkinek!!
És ajánlott olvasmány a sokat emlegetett:
• 1993.évi LXXIX. tv. a közoktatásról
• 14/1994. MKM rendelet a pedagógiai szakszolgálatokról
• 11/1994. MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről
No, erről ennyit
uff
A diagnózist nem nagyyon értem..
És ha a gyerek bizottság által diagnosztizált, bekódolt, ráadásul SNI a-s gyerek, akkor NEM - hangsúlyozom megint: NEM!!! - nevtan kompetencia (nagyon ritka kivételels esetektől eltekintve. Nem is vizsgálhatjuk az ilyen gyereket, mind a kontrollvizsgálat, mind az ellátásstb a bizotságok ill. a kijelölt intézmény feladata.
Így előbb jogszabály ismeret, utána nevtanok szidása - ráadásul most alaptalanul is.
Vagyis adott esetben nem elzárkózott, hanem NEM végezheti ezen tanuló fejlesztését, és a megfogalmazás nem lényegtelen itt és most.
Sudna!
A nevtan az adott esetben nem a tanuló kora, hanem a státusza, diagnózisa miatt nem láthatja el őt.
Tessék figyelmesen olvasni mindenkinek!!
És ajánlott olvasmány a sokat emlegetett:
• 1993.évi LXXIX. tv. a közoktatásról
• 14/1994. MKM rendelet a pedagógiai szakszolgálatokról
• 11/1994. MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről
No, erről ennyit
uff
-
zsoltzsolt
Re: SNI-sek továbbtanulási lehetőségei
SZia bégé!
Van iylen lista... nem teljesen pontos és friss és teljes , de van
Hozzátenném, hogy örülnék, ha legalább a szakmabeliek ismerék a szakmájukat (is) érintő honlapokat.
Itt a lista, lehet szűkíteni, keresni benne
http://w3.kir.hu/intezmenylista2/lista.asp?lst_id=1
Gondolom, vagyis nagyon remélem, hogy a http://www.kir.hu/ oldal nemismeretlen itt senkinek (Közoktatási INformációs Iroda - Tanügyigazgatási szakportál)
Zsolt
remélem segítettem
Van iylen lista... nem teljesen pontos és friss és teljes , de van
Hozzátenném, hogy örülnék, ha legalább a szakmabeliek ismerék a szakmájukat (is) érintő honlapokat.
Itt a lista, lehet szűkíteni, keresni benne
http://w3.kir.hu/intezmenylista2/lista.asp?lst_id=1
Gondolom, vagyis nagyon remélem, hogy a http://www.kir.hu/ oldal nemismeretlen itt senkinek (Közoktatási INformációs Iroda - Tanügyigazgatási szakportál)
Zsolt
remélem segítettem
-
bégé
Re: SNI-sek továbbtanulási lehetőségei
Köszönöm Zsolt a dorgálást, hogy nem vagyok pontosan tájékozott, de ezért van ez a jó kis honlap. Az információ a szakmában dolgozónak is információ. Örülök, hogy te mindent tudsz, így nekem is segítettél ezzel 
-
zsoltzsolt
Re: SNI-sek továbbtanulási lehetőségei
Szia bégé!
Igen. a kellő önkritika mindig előreviszi a dolgokat.
Még jó. hogy ilyen tökéletes vagyok
Igen. a kellő önkritika mindig előreviszi a dolgokat.
Még jó. hogy ilyen tökéletes vagyok
-
kappeter
Re: SNI-sek továbbtanulási lehetőségei
Üdv mindenkinek!
Arra tudtok megoldást, hogy az az s(ü)ni gyerek, akit végre felvettek egy középiskolába hol kaphat fejlesztést, ha a suliban nincs gyógypedagógus?
Köszi
Éva
Arra tudtok megoldást, hogy az az s(ü)ni gyerek, akit végre felvettek egy középiskolába hol kaphat fejlesztést, ha a suliban nincs gyógypedagógus?
Köszi
Éva
-
Panni
Re: SNI-sek továbbtanulási lehetőségei
Kedves Éva!
Meglehet, hogy én vagyok tudatlan de a s(ü)ni gyerek mit jelent?
Nekem az SNI-s gyermek értelmesebbnek tünik.
Gondolom a szakvéleményen van intézmény megjelölve? Vagy nincs?
Akkor az iskola megállapodási szerződést köt olyan intézménnyel akik rendelkeznek utazó gyógypedagógussal.
Pl. Nev.Tan, EGYMI álltalában ezeknél az intézményeknél van utazó gyógypedagógusi szolgálat.
Ahol én lakom a Nev.Tan tudja biztositani többségében az utazó gyógypedagógusi szolgáltatást.
Panni
Meglehet, hogy én vagyok tudatlan de a s(ü)ni gyerek mit jelent?
Nekem az SNI-s gyermek értelmesebbnek tünik.
Gondolom a szakvéleményen van intézmény megjelölve? Vagy nincs?
Akkor az iskola megállapodási szerződést köt olyan intézménnyel akik rendelkeznek utazó gyógypedagógussal.
Pl. Nev.Tan, EGYMI álltalában ezeknél az intézményeknél van utazó gyógypedagógusi szolgálat.
Ahol én lakom a Nev.Tan tudja biztositani többségében az utazó gyógypedagógusi szolgáltatást.
Panni