SNI, matematika

Látogatóink kérdéseinek létrehozott fórum.
Avatar
bejceni

SNI, matematika

Hozzászólás Szerző: bejceni »

Sziasztok! "Sima" tanító vagyok (nem fejlesztő), a gondom egy 4. osztályos SNI-s kislánnyal van. A szakértői vélemény szerint "Discalculia BNO: F81.2" kódot kapott. Én 3. osztálytól a Konsept-H Kiadó Matematika könyvéből tanítom (Halász Ferencné-féle). Nagyon gyenge, még ezzel a könyvvel és a hozzá tartozó tanmenettel is nehezen boldogul. A "normál" tanulókkal együtt jár órákra (de természetesen teljesen mást tanul), plusz heti egy órában foglalkozom csak vele, valamint a gyógypedagógus heti 3 órában. Valakiben felmerült a gondolat, hogy ezzel az SNI kóddal nem is mást kellene tanulnia, hanem a normál 4. osztályos anyagot, csak differenciáltan, sok segítséggel. Most mit csináljak? A tananyagban a lemaradása 2 évnyi (most veszem vele a normálnak megfelelő 2. osztályos anyagot). Így haladjak vele tovább, az egyéni tempójában? És ez folytatható 5. osztálytól is? Kérem, valaki válaszoljon, mert eléggé tanácstalan vagyok! P. Enikő
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Adott: 1 köszönetet
Kapcsolat:

Re: SNI, matematika

Hozzászólás Szerző: hogabi »

HozzászólásSzerző: bejceni » Ma, 20:57

Hát, nem lettem okosabb!
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára hogabi 2009.09.16. 22:41-kor.
Ok: Áthelyeztem a hozzászólást, mert ez a téma már nyitva volt a fórumon
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
driszko

Re: SNI, matematika

Hozzászólás Szerző: driszko »

Nekem volt ilyen tanítványom X éve. Az "ugyanazt tanulja" a következőt jelenti: a matematika nem csak számokkal való műveletvégzésből áll, hanem vannak más dolgok is. Pl. mértékegységek, síkidomok, törtek, műveletek sorrendje.... Ezeket a diszkalkuliás is meg tudja tanulni. Csak más számokkal dolgozik, illetve használ segítséget (számológép, szorzótábla) - pl. ha 4. osztályban 10ezres számkörben dolgoztok: 321+245X72-6974 (fogalmam sincs az eredményről, tehát kéretik nem belekötni!!!), akkor a diszkalkuliásnak add oda ugyanezt a feladatot így: 3+2X7-6.Ezen is le tudod mérni, hogy megtanulta-e a műveletvégzés sorrendjét.
Vagy a mértékváltást is analógiásan add oda neki, ne összevissza, mint a többieknek: pl egy oszlopban mindig kg kelljen dkg-ra váltani.

Persze ez elég strapás, ráadásul ha van emellé egy rendetlen osztály is, akkor nem irigyellek!!! De biztosan könnyebb, mint egy tanítási órán kétféle anyagot magyarázni. Egyébként azt is lehet, hogy az új anyagot mindig alacsony számkörön tanítod meg az egész osztálynak, a diszkalkuliásnak adsz gyakorló feladatot (analógiásan, tehát pont ugyanúgy, pont annyi számból állót, pont ugyanolyan sorrendben, mint ahogy tanultátok), az osztállyal pedig kicsit cifrázzátok - nagyobb számokkal, bonyolultabb összetételekkel. Aztán amíg az osztály végez önálló gyakorló feladatot, addig a diszkalkuliással megpróbálsz kilépni az analóg feladatokból, és más összetételben oldotok meg feladatokat.
Avatar
Dóri
Hozzászólások: 670
Csatlakozott: 2008.02.28. 08:16
Tartózkodási hely: Budapest

Re: SNI, matematika

Hozzászólás Szerző: Dóri »

1.
A Bizottság tehet egy ilyen kitételt, hogy bizonyos tantárgyból pl. matek "haladás egyéni tanrend szerint". Ez a legjobb. A meglévő tudásra, képességekre építve egyéni a haladási tempó. Az osztályzás is erre épít.
2.
Felmentés. Nem a tantárgy, hanem az értékelés alol. itt szintén halad a gyerek, ahogy tud, nincs megalázás, osztályozás.
3.
Halad a gyerek a többiekkel, diff követelmények szerint.
Ezt én megkérdőjelezem.
Ha még húszas körben sincs számfogalma, akkor mi a fenét kezd pl.ezres körben? Semmiféle analógia nem segít a számfogalmán.

MIndig a meglévő ismeretek alapján lehet tovább lépni. Ami nincs, arra nem lehet építeni.
Válasz küldése