szorzó bennfoglalótábla tanítása sni gyerekeknek

Ha máshol nem, hát itt meg lehet kérdezni
Avatar
Marcsi1

szorzó bennfoglalótábla tanítása sni gyerekeknek

Hozzászólás Szerző: Marcsi1 »

Milyen kézzel fogható hatékony eszközöket tudnátok mondani nekem a szorzó, bennfoglaló tábla tudatosításához? Köszönöm a választ.
Avatar
Marianna

Re: szorzó bennfoglalótábla tanítása sni gyerekeknek

Hozzászólás Szerző: Marianna »

Kedves Marcsi!
Az egyik nagyon jól használható dolog a Varázsbetűről letölthető szorzó tábla, amely kis versikékkel tanulható. A másik a fakopancs. hu honlapon található szorzótábla , amely fából készült és forgatható kis ablakokból áll ill ugyanitt szorzó és bennfoglaló kártyák is találhatóak. Az egyszervolt. hu-n pedig a játékok között is van szorzótáblás gyakorló. Üdv.: Marianna
Avatar
Marianna

Re: szorzó bennfoglalótábla tanítása sni gyerekeknek

Hozzászólás Szerző: Marianna »

Marcsi! A lego kockái is jók. Van egy könyv a Számok világa abban jól le van írva példákkal. Marianna
Avatar
Dóri
Hozzászólások: 670
Csatlakozott: 2008.02.28. 08:16
Tartózkodási hely: Budapest

Re: szorzó bennfoglalótábla tanítása sni gyerekeknek

Hozzászólás Szerző: Dóri »

Még néhány ötlet:
- szorzó-memória (mi magunk készítjük)
- Marconi: Matematika gyakorló 2. osztály (szoftver)
- csak a 9-es szorzóhoz van egy sunyi kis trükk (ujjakkal), de nagyon jó. Nem tudom ismered-e.
- folytasd a sort játék, (l. Foglalkozási segédletek)
Avatar
éva08

Re: szorzó bennfoglalótábla tanítása sni gyerekeknek

Hozzászólás Szerző: éva08 »

Csak most volt időm visszaolvasni. Mi az a "sunyi kis trükk"? Nagyon érdekelne. (Jó lesz az ünnepek után is.)
Mindenkinek kellemes ünnepeket kívánok. Éva
Avatar
gabriella

Re: szorzó bennfoglalótábla tanítása sni gyerekeknek

Hozzászólás Szerző: gabriella »

A fejlesztő tanítói továbbképzésen ebből írtam a szakdolgozatomat. Igaz nem SNI gyerekeknek, hanem olyan negyedikeseknek próbáltam segíteni, akiknek nem ment a szorzótábla. Én is készítettem memória kártyákat, de nem csak szorzásra, hanem összeadásra is, az összefüggések felismerésére. Vagyis pl. volt egy kártya 3×2 db rózsa rajzával, egy kártya 2+2+2, egy kártya 3×2, egy kártya 6-os felirattal. Ezeket variáltam. Ugyanez bennfoglalással is. De szívesen használtam még a gyöngyfűzést is. Eltérő színű gyöngyöket használva jól látszik hogy 3×2 az ugyanannyi, mint 6.
A többit majd ünnepek után. Több ötletem is volt akkor, de a szakdolgozatban nem használtam fel mindet. Utánanézek.
Kellemes ünnepeket mindenkinek!
Avatar
Evike01

Re: szorzó bennfoglalótábla tanítása sni gyerekeknek

Hozzászólás Szerző: Evike01 »

Kellemes Ünnepeket Mindenkinek!

Én egy nagyon egyszerű,de hatásos módon tanítom a szorzót és a bennfoglalást is: a sorokat tanuljuk meg gyorsan, és közben mutatjuk az ujjunkon is. Ebben benne van a szorzás és az osztás is . A kezét pedig mindig használhatja, az nem vesztheti el, nem gyűrheti meg, mint akármilyen segédanyagot! A sorokat meg egyszerűen, momdjuk a sorokat és közben mutatjuk az ujjainkon : pl. 2 szorzó: Mennyi 3*2? Mondjuk a 2 sort közben mutatjuk az ujjunkon és megállunk amikor a 3-t mutatjuk: 2, 4, 6-(Mutatom a 3-t és a 6-ot mondom, tehát 3-szor veszem a 2-t az 6!! ).
Az osztásnál meg éppen fordítva: Mennyi 6/2? Mondom a 2 sort és amikor elérkezem a 6-hoz, akkor megnézem, hogy mit mutatok: 2, 4, 6--és hármat mutatok, tehát 6-ban a 2 megvan 3-szor!
Újraolvasva bonyolultnak tűnik, pedig könnyű!!!! :? :?
Valakinek tudtam segíteni, vagy nagyon zavaros voltam???????? :!: :!: :!: :!:
Avatar
zsoltzsolt

Re: szorzó bennfoglalótábla tanítása sni gyerekeknek

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

Hát lehet, hogy maradi vagyok, de szerintem ezt nem tudatosítani kell, mivel a szorzó/bennfoglalótábla ismerete, használata nem cél, hanem eszköz, vagyis ezt akkor is tudnia kell a gyerekenek, ahogy mondani szokás, ha az álmából riasztják fel. Vagyis egyszerűen memorizáltatni kell, mert nem hinném, hogy pl. ha egy szöveges feladat megoldásához szorzás művelete is szükséges, akkor a gyereknek nem ennek elméletével kell tisztában lennie, hanem tudnia kell, hogy mennyi s pontosan 7x8 (gyengébbek kedvéért 56 :mrgreen: :mrgreen: ). Ti ha vesztek 12 darab tojást a piacon, darabját 32 forintért, akkor azon gondolkodtaok, hogy most 12 darab 32 elemű halmazt egyesítetek, vagy hasonló ......., vagy egyszerűen kiszámoljátok?? Elő kéne venni a józan paraszti eszet az okatás során is, és ha tetszik, ha nem, ha nem innovatív vagy alternatív módszer, de ez van, vannak olyan ismeretek, amit sajna "be kell magolnia" a gyereknek. Egy csomó ideje megmarad, nem a halmazelmélet rejtett titkain vacakol egy példa során, hanem rávágja egyből , hogy 7x8 az 56 (mint ugyebár már elárultam volt :mrgreen: ). Vagyis elő a régi módszerekkel, nemkell mindenhez mindenféle csiri-csara, csili-vili eszköz, tanítani egy szál paíprral és ceruzával is lehet. Lehet olvasni régieket, pl. Platón, Makarenko, mittomén , vagy akár az 1972-es Tanterv és Utasítást (vannak benne hasznos dolgok).
:D :D
na újfent boldog új éveket, meg ilyeneket
Zsolt
Avatar
gabriella

Re: szorzó bennfoglalótábla tanítása sni gyerekeknek

Hozzászólás Szerző: gabriella »

Zsoltzsolt!
Röviden vitatkoznék Veled.
Abban egyetértünk, hogy a szorzótáblát meg kell tanulni.
Igen ám, de az SNI gyerekek másképpen tanulnak mint a többiek, nekik sokkal több segítségre van szükségük. Ahhoz, hogy ők valamit megtanuljanak, hosszabb absztrakciós utat kell bejárniuk. Ezért kell velük sokkal többet manipuláltatni, mint társaikkal. A gyöngyfűzéstől a memória-kártyán és a karikás lapokon (mindjárt rátérek), számegyenesen át jutnak majd el addig, hogy tudják, mennyi 7×8. Ha mindezt jól tanítjuk, akkor azt is tudni fogják, hogy a 7×8 az pontosan 8-cal több, mint a 6×8; és pont 8-cal kevesebb, mint a 8×8. Így nem egy "hottentotta verset" fognak megtanulni, hanem tartalom lesz a szorzótábla mögött.

Marcsi!
További ötleteim a szorzótábla tanítására:
- Számegyenesen bekarikáztatni pl. minden 3. számot. /a 3-as, 6-os, 9-es szorzótábla, a 2-es, 4-es, 8-as szorzótábla és az 5-ös 10-es szorzótáblákat egy számegyenesen is lehet/
- Egy lapon van 10×10 karika. A gyerek színezze ki pl. minden 8.-at. /100-ig/ Bele is írhatja, hogy ez hányadik karika. Így előtűnik a 8-as szorzótábla vizuális képe.
- A gyakorlás érdekessé tehető az ún. kép-lottóval is. /Meixner olvasójátéka után/. A gyerek előtt egy tábla valamelyik szorzótábla eredményeivel (vagy műveleteivel), és ugyanannyi darabra felvágott kép, hátulján a műveletekkel (vagy eredményekkel). A gyerek megkeresi a művelethez tartozó eredményt és ráteszi a táblára (képpel felfelé). Ha jól megoldotta a feladatot egy képet kap.
- Saját gyerekeimmel szívesen használtuk a villámkártyákat. Apró papírlapok egyik oldalán a szorzás (bennfoglalás), másikon az eredmény. Önálló tanulásra is jó.
- Verses 1×1 puzzle-könyv (Dinasztia Kiadó)
Avatar
zsoltzsolt

Re: szorzó bennfoglalótábla tanítása sni gyerekeknek

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

Kedves Gabi!

Hát nem tudom, nemlehet ebben meggyőzni. Szerintem ez az a része a mateknak, amit nem biztos, hogy így kell megközelítni. Mát nev.tanokban dolgozom több mint 13 éve, de előtte tanítottam, alsóban, felsőben, kislétszámút, gyógypedagógus is vagyok stb. Szóval ettől el-, de visszatekintve gyerekkkormra nem hinném, hogy szükségemlett volna a szorzótábla absztrachálására és meg ilyenekre. Hozzátenném az SNI-s gyerekeknek mankó kell a tanuláshoz. Gondodl el, ha járni tanulsz és elkezdikl magyarázni hozzá a gravitációt, az út-idő-sebesség dolgokat, plusz, álandóan a fejed felett állnának, hogy mikor a jobb lábad már kellőképpen elől van kicsit emeld a balsarkad, de a felsőtested is döntsd stb, egyből po...ra esnénk. Szerintem ha tudják mia szorzás, osztás fogalma, avygis mit jelent, akkor már semmi szükségük iylen "agyoneszközött" módszerekre, stb. Ezzel egy jobb képességű tanulót is a ki lehet kergetni az óráról. A segítség meg az ezen gyerkőcőknek, ha nem terhelem az agyukat olyan feles dolgokkal , hogy eg yhárom elemű halmazt, ha 4 veszek az éppen mennyivel több vagy kevesebb másnál stb. Vagyis, ahogy mondani szokták, ha valki tiszteli a törvényeket és szereti a virslit, akkor ne nézze meg hogyan készül :mrgreen: :mrgreen: . Egy egész tanév rámehet arra, hogy fűzögetek vele gyöngyöket, egyszer 3-szor 4 db sárgát, majd fordítva. Ez jól mutat, az igaz, ha bejön a diri hospitálni, meg 'olyannagyon" innovatív és látványos. De visszatérve a kiindulásra, ha tisztázza az ember velük, hogy mi is pl. a szorzás, akko rutána elég, ha bevágják és kész. Utána jöhetnek a memória kártyás játékok a bevésés segítése érdekében, stb. Ja említed, hogy hosszab utat járnak be, persze, de két pont között a legrövidebb az egyenes és nem mindig érdemes követni a kacskaringót, még ha csak azt látjuk is magunk előtt.
Zsolt
Válasz küldése