kompetencia

Avatar
zsoltzsolt

Re: kompetencia

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

Szép és kellemes estét kedves Valery!

Eltűnődve üldögéltem itt laptopom előtt és érdeklődve böngészgettem a világhálót és megint kedvenc honlapomra tévedtem. És itt minő meglepetés újabb fórum hozzászólások születtek!! Nosza, rajta!! - kiáltottam fel magamban, megnézem!!
Törtem is fejem, na nem sokat, vagyis dolgoztattam szürke állományomat és igen, rá kellet dööbenjek, hogy Nellinek igaza van!!
Vagyis nekem :mrgreen:
Idézem a törvényt is:
1993.évi LXXIX. tv. a közoktatásról, 121. § (28) - részlet -:
28. sajátos nevelési igényű neveléshez és oktatáshoz szükséges feltételek: a gyermek, tanuló külön óvodai neveléséhez, illetve iskolai neveléséhez és oktatásához, a sajátos nevelési igény típusának és súlyosságának megfelelő gyógypedagógus, konduktor foglalkoztatása, a neveléshez és oktatáshoz szükséges speciális tanterv, tankönyv és más segédletek; magánoktatáshoz, integrált óvodai neveléshez, iskolai neveléshez és oktatáshoz, a fejlesztő felkészítéshez, az illetékes szakértői bizottság által meghatározottak szerinti foglalkozáshoz szükséges szakirányú végzettségű gyógypedagógus foglalkoztatása; a foglalkozásokhoz szükséges speciális tanterv, tankönyv, valamint speciális gyógyászati és technikai eszközök; a gyermek, tanuló részére a szakértői és rehabilitációs bizottság által meghatározott szakmai szolgáltatások biztosítása;

Na ennyi
ja nem (hisz ez nemelég igényes :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

Miután idéztem ide a megfelelő törvényi hivatkozást, így segítve a kollégák munkáját, kezeim leveszem a billentyűzetről és távozom.
Az Isten áldjon Mindenkit!
Zsolt

(ámen)D
Avatar
Valery

Re: kompetencia

Hozzászólás Szerző: Valery »

Nem tudom mire gondolsz konkrétan. Természetesen kellene speciális tudás a fejlesztéshez, de a gyakorlatban nem így van. Ezt konkrétan tudom. Nem egyedi esetekről beszélek, elég nagy a rálátásom. A tanítók sokszor többet tudnak segíteni, mint a fejlesztők. Ez sajnos tudom, hogy a lelkiismeretesen,hozzáértéssel dolgozó fejlesztők presztizsét rontja. Nem a világvégén dolgozom, de ezt látom. És nem tudok arról, hogy konkrétan meghatározott iskolai végzettséghez lenne kötve a fejlesztői tevékenység. Napi gyakorlatban ezt látom, Zsolt nyilván mást lát.

Üdvözlettel. Valery
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Valery 2009.03.30. 07:54-kor.
Avatar
Valery

Re: kompetencia

Hozzászólás Szerző: Valery »

A gyógypedagógus és a fejlesztő pedagógus személye gyakran nem egy. Amit Zsolt idéz az nem a fejlesztő pedagógusokról szól, hanem az SNI tanulók ellátásához szükséges gyógypedagógus stb. szakemberekről. Ezt természetesen én is ismerem. A kérdező azonban nem gyógypedagógus, ezért probléma számára, hogy elláthat-e SNI-s tanulókat.
A lényeg éppen az, hogy ki lehet fejlesztő pedagógus és mi a feladata. Az én tapasztalatom szerint bárki lehet.

Valery
Avatar
Valery

Re: kompetencia

Hozzászólás Szerző: Valery »

Nem szeretném, ha a levelező oldal két csoportra szakadna, s rossz irányba menne a dolog. Nem kértem, hogy levélben erősítsetek meg, hogy igazam van-e vagy nincs. Hiszen konkrét helyzetek alapján fogalmaztam meg a véleményemet, amelyet közületek nem tudom, hogy ki ismer. Tehát nem kérdé, annak eldöntése, hogy igazam van-e, mert azt csak a környezetemben lévők tudják. Ha a fórum ilyen irányban halad nem biztos, hogy építő jellegű lesz. Én a tapasztalataimról írtam. Ez egy adalék akart lenni, egy újabb szempont, a jól dolgozó fejlesztők érdekében.
Hogy mi az SNI-s tanulók szükséglete ellátás szempontjából, nagyon jól tudom és, hogy esetenként mit kap azt is. És nem perel senki azt is látom.
Csak azért válaszoltam, mert név szerint lettem megszólítva. Szerintem ilyen kinek van igaza, kinek nincs megnyilvánulásokkal és napok múlva is ironikus megnyilvánulásokkal felesleges a levelező oldal építő jellegű jó hangulatú oldalát és a Fejlesztők honlapját lejáratni.
Avatar
zsoltzsolt

Re: kompetencia

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

Valery!

Teljesen félreérted a helyzetet.
egy: nem szakad itt semmi se két se több felé, ha így érzed, akkor azok a te érzéseid, hiszen ez bennem fel sem merült, de ha benned igen, akkor ezen nem nekem kell elgondolkodni
kettő: ez nem levelező oldal, hanem fórum, de most nem is ez a lényeg, hanem az, hogy egy fórum oldalon mindig kötetlenebb a hangulat, hiszen egymás között vagyunk és eddig még egyikünk se javítgatta ki a másik nyelvhasználatát, pontosabban egy eset kivételével
három: lehet velem vitázni, írni, hogy esetleg nem jól tudom vagy gondolom. ezt szeretném is már látni egyszer, de nem sértett, érzelmi hozzáállásból támadva
négy: hogy fejlesztő pedagógus ki lehet?? nem is értem a kérdést... hát az , aki beiratkozik és el is végzi a képzést
öt: a kérdés inkább arról szól, hogy kinek mihez van jogosítványa
hat: ezt sokszor említi a gyermekről szóló bizottsági vagy nevtan-os szakvélemény, vagyis kiköti, hogy a tanulót/gyermeket gyógypedagógus fejlessze, ha meg ezt nem teszi,.akkor elláthatja fejl ped, sőt akár a tanító vagy szaktanár is
hat: hasad a pad :mrgreen:
uff
Zsolt
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: kompetencia

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Sziasztok!
Régen voltam itt, látom zajlik minden .
A törvény leírja, és itt van a de..... Minden törvény annyit ér amennyit betartanak belőle, éppen ahogy értelmezik vagy értelmezni akarják.
1.Kit is alkalmaz az igazgató?
2.Mire van pénz?
3.Kinek kell egy kis túlóra?
4.Kinek nem jön ki az óraszáma? stb, stb.... Ez így működik.
A szülő - akinek fejlesztésre szorul a gyermeke, sok esetben nem is ért hozzá, ki az akinek foglalkoznia kellene csemetéjével? Honnan is tudná, ha a pedagógusok is megoszlanak. Ráadásul az igazgató meg is magyarázza, ha kell.
Amióta van SBI-a és SNI-b, meg a nagy újra vizsgálatok, azóta egyetlen papírral találkoztam, amire rá is volt írva, a gyerek "típusa". De az már nem, hogy ki foglalkozzon vele!
"A tanítók sokszor többet tudnak segíteni, mint a fejlesztők." - idézet Valerytől. Az én tapasztalom szerint jó néhány tanítónak, de tanárnak a közelébe nem engednék gyereket, nem még, hogy fejlesztés címszó alatt, a HF-et készítsék el!
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
zsoltzsolt

Re: kompetencia

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

Végre megint olvaslak Gabi!
és csak annyit mondok, hogy:
hát igen... :mrgreen:
Zsolt
Avatar
Fodor Zoltán
Adminisztrátor
Adminisztrátor
Hozzászólások: 296
Csatlakozott: 2008.02.26. 18:44
Kapcsolat:

Re: kompetencia

Hozzászólás Szerző: Fodor Zoltán »

Nem is értem miért kell több hozzászóláson keresztül azon gondolkodni, hogy ki lehet fejlesztőpedagógus és milyen munkát kell neki elvégezni.
A főiskolán nagyon szépen megtanítják a fejlesztőpedagógusoknak, hogy nekik mi a kompetenciájuk. Mit és hogyan kell nekik csinálni a munkájuk folyamán.
Sajnos, többen leragadnak az SNI gyerekeknél és úgy gondolják, hogy rajtuk kívül nincs is más fejlesztésre szoruló gyermek. Pedig nagyon sok van, sajnos!
Zsolt írta talán le célravezetően: amit a nevelési tanácsadó előír. Nem biztos, hogy gyógypedagógus kell a gyereknek, ill. nem biztos, hogy az ő szakterületéhez kapcsolódik szorosan, hanem ez még fejlesztőpedagógia kategóriában sorolható.
A tanító közel sem tudja megfelelően fejleszteni a gyereket és a hozzákapcsolódó dokumentáció készítésével sincs tisztába. Gondolok itt a fejlesztési tervre, haladási naplóval stb.
Persze, valamiféle fejlesztést tud és képes adni, de véleményem szerint ez kimerül a korrepetálás fogalmával, ami édes kevés egy fejlesztésre szoruló gyerek esetében.
A fejlesztőpedagógusnak, gyógypedagógusnak konzultálni kell (kellene) a tanító-tanárral, hogy milyen lemaradása és milyen problémával küszködik a szegény gyerek nap, mint nap. Itt kicsit már csapódik is vissza a "mit képzel ez a fejlesztő, hogy majd én adok neki tanácsot mit kell csinálnia".
Így nem lehet dolgozni. ez oda-vissza alapon kell működnie. Adok és kapok van, kettő között pedig a gyerek, akire a végén még nem jut idő.
Véleményem már csak itt magunk között annyi az igazgatóról vagy az intézményvezetőről, hogy jó indokkal lehet és kellene is nekik erre megfelelő státusszal rendelkező pedagógust alkalmaznia.
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: kompetencia

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Miért kell ezen több hozzászólásban gondolkodni? Mert nem a fejlesztő - és gyógypedagógusok között van a vita. Mi dolgozunk is együtt, csak minden alkalommal akad kerékkötő.
Amúgy az utolsó mondatod tartalmazza az igazságot.
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
karnismari

Re: kompetencia

Hozzászólás Szerző: karnismari »

Kedves Mindenki!
Nem győzök elég hálát adni, hogy nálunk nem az a helyzet, amiről panaszkodtok, és tudom, hogy mennyire igazatok van.
Kicsi tagiskolánkban kézből kézbe adjuk az integrált és egyéb "fejlesztendő" gyerekeket. A kollégák szívesen és gyakran kérnek tanácsot bármelyik gyereket illetően is. Persze, az is igaz, hogy ezt nekünk gyógypedagógusoknak vagy fejlesztőknek "ki kellett érdemelni", tehát olyan munkát kell letenni az asztalra, amivel kivívjuk a "többségiek" elismerését. És ez visszafelé is igaz.

Talán ennek is köszönhető, (ha valami nem jön közbe!!!), hogy a következő tanévtől kapunk heti +8 órát kéttanáros modellre minden olyan osztályra, ahol teljes integrált SNI gyerek lesz! Terveink szerint ezt az 1-3. osztályban komplex fejlesztő programmal töltjük ki 5 órában (mozgásterápia, a tanulási zavarok megelőzése), és 3 órában egyéni fejlesztésre. Így minden gyerek profitál belőle, nem csak az SNI.
Nem a szíveteket akartam fájdítani, nem is dicsekedni, csak úgy örülünk neki. És tudom, hogy közületek sokan velünk örültök!!!
Csak nehogy a FELSŐ SZINT beleszóljon az életünkbe még szeptemberig...
Válasz küldése