Sziasztok!
Nem igazán új téma, de a régi fórumban már nem tudtam reagálni erre a témára, és úgy gondolom, itt is érdeklődésre tarthat számot. az egyértelmű, hogy a gyógypedagógus lehet fejlesztőpedagógus, de ki számít még annak? Én azt hallottam, nemsokára megpróbálják ezt is valamilyen formában szabályozni. Amennyire tudom diplomás fejlesztőpedagógus az (lesz), akinek a másoddiplomájában ez szerepel: szakképzettsége: fejlesztőpedagógus. A szakvizsga - Preventív és korrektív ...- nem számít újabb diplomának. (Betétlapon szerepel benne ráadásul a Preventív...) Amennyire én tudom, az egri diplomával is az a gond, hogy a szakképzettség: pedagógia szakos nevelő, és betétlapon szerepel a fejlesztőpedagógia szakirány, vagyis = a 120 órás fejlesztőpedagógiai tanfolyammal. Nálunk a Nev. tan. vezetője azt a nézetet képviseli, hogy a 120 órás tanúsítvány nem jogosít fejlesztésre, csak korrepetálásra. Tudok olyan iskolákról is a környékünkön, ahol valamilyen tanfolyami végzettséggel - 30-60 órás - kineveztek valakit fejlesztőnek, és ezzel ki van pipálva a dolog, ha ért hozzá, ha nem.
Kíváncsi vagyok a véleményetekre, Ti mit tudtok ezzel kapcsolatban?
Üdv: Sophie
Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?
- Fodor Zoltán
- Adminisztrátor
- Hozzászólások: 296
- Csatlakozott: 2008.02.26. 18:44
- Kapcsolat:
Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?
Mint írtam vagy írtuk is létezik tanfolyam szerű képzés, ahol fejlesztőpedagógus végzettséget kapnak a végén, de a törvény szerint ez nem sokára nem lesz elegendő a fejlesztőpedagógus státusz betöltésére. Magyarán, vagy elvégzi a főiskolát és megszerzi a másod diplomáját vagy elválnak útjai a munkahelyétől.
Itt sokat nincs mit ragozni a dolgon, egyszerűen másod diploma kell, ha valaki jót akar magának. Persze, egyenlőre megfelelő a tanfolyam rendszer is. Ha a vezetőnek van esze, akkor ilyen képzettséggel már nem alkalmaz pedagógust.
Véleményem szerint fejlesztőpedagógus státusz betöltésére már főiskolát végzet fejlesztőpedagógust lehet tenni. Szóval, ilyen-olyan tanfolyamokkal hogyan akar valaki lenni fejlesztőpedagógus? Ha még is van ilyen, akkor ez a vezetőt minősíti, ami sajnálatos, mert pont azoknak a gyerekeknek kell szakember. 60 órás tanfolyammal nem lesz szakember senkiből.
Fórumról.
A másik fórum lezárásra került, mert adminisztrátori szempontból igen nehéz volt a kezelése, nem úgy, mint ennek a fórumnak. Egyenlőre hagyom a régi fórumot olvasásra, de a továbbiakban már ez a fórum bővül.
Későbbiekben megpróbálom a hozzászólásokat átmenteni, de ha már idejétmúlt vagy nem aktuális, akkor inkább törlöm.
Itt még pár apróság vissza van, de remélem utána már tökéletesen működik. (Így is tökéletes már)
Itt sokat nincs mit ragozni a dolgon, egyszerűen másod diploma kell, ha valaki jót akar magának. Persze, egyenlőre megfelelő a tanfolyam rendszer is. Ha a vezetőnek van esze, akkor ilyen képzettséggel már nem alkalmaz pedagógust.
Véleményem szerint fejlesztőpedagógus státusz betöltésére már főiskolát végzet fejlesztőpedagógust lehet tenni. Szóval, ilyen-olyan tanfolyamokkal hogyan akar valaki lenni fejlesztőpedagógus? Ha még is van ilyen, akkor ez a vezetőt minősíti, ami sajnálatos, mert pont azoknak a gyerekeknek kell szakember. 60 órás tanfolyammal nem lesz szakember senkiből.
Fórumról.
A másik fórum lezárásra került, mert adminisztrátori szempontból igen nehéz volt a kezelése, nem úgy, mint ennek a fórumnak. Egyenlőre hagyom a régi fórumot olvasásra, de a továbbiakban már ez a fórum bővül.
Későbbiekben megpróbálom a hozzászólásokat átmenteni, de ha már idejétmúlt vagy nem aktuális, akkor inkább törlöm.
Itt még pár apróság vissza van, de remélem utána már tökéletesen működik. (Így is tökéletes már)
- hogabi
- Moderátor
- Hozzászólások: 1241
- Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
- Tartózkodási hely: Vöröstó
- Kapcsolat:
Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?
A fejlesztő pedagógus az, akinek a diplomájába be van írva. De ezzel is csak ép értelmű gyerekkel foglalkozhat.
"Magyarán, vagy elvégzi a főiskolát és megszerzi a másod diplomáját vagy elválnak útjai a munkahelyétől."
Ez 2008. szept. 1-től lép életbe.
Az iskolák az olcsóbb megoldást keresik, sajnos nem a gyerek az első szempont.
"Magyarán, vagy elvégzi a főiskolát és megszerzi a másod diplomáját vagy elválnak útjai a munkahelyétől."
Ez 2008. szept. 1-től lép életbe.
Az iskolák az olcsóbb megoldást keresik, sajnos nem a gyerek az első szempont.
Gabi
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
- Fodor Zoltán
- Adminisztrátor
- Hozzászólások: 296
- Csatlakozott: 2008.02.26. 18:44
- Kapcsolat:
Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?
Haza megyek, főnökasszonyomnak beszeknnelem a diplomáját. Egyértelműen le van írva a végzetség. Akinek ilyen van, annak van másod diplomája és nem tanfolyam alapú képzése van.
Amúgy a munkáltatónak, önkormányzati fenttartónak, ezzel tisztában kell lennie.
Amúgy a munkáltatónak, önkormányzati fenttartónak, ezzel tisztában kell lennie.
- hogabi
- Moderátor
- Hozzászólások: 1241
- Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
- Tartózkodási hely: Vöröstó
- Kapcsolat:
Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?
Helyes kifejezés! Tisztában kellene lenniük!
Gabi
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?
Szerintetek valamelyik főiskolán indul fejlesztő pedagógus szak? Eddig úgy tudtam, hogy pedagus szakvizsga keretében szervezik a fejlesztő ped. képzést. Akkor a szakvizsga másoddiploma? Most már semmi sem világos.
- hogabi
- Moderátor
- Hozzászólások: 1241
- Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
- Tartózkodási hely: Vöröstó
- Kapcsolat:
Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?
Dóri fogalmazta meg, bemásolom!
Kompetencia-kérdés: a fejlesztő pedagógus
A közoktatás egyik legnehezebb, megoldásra váró problémája a tanulók eltérő képességeihez történő alkalmazkodás, a differenciált tanítás és tanulás megszervezése. Ez a szükséglet hívta életre a fejlesztő pedagógiai tevékenységet .
A fejlesztő pedagógus mint munkakör a 2003-ban módosított oktatási törvényben jelenik meg.
A fejlesztő pedagógus lehet (alapdiplomája alapján) óvodapedagógus, tanító, ha fejlesztőpedagógus-képzésen részt vett és gyógypedagógus. A jelenlegi gyakorlat szerint másoddiplomás képzés keretében szerezhető fejlesztőpedagógus diploma.
Nem tekinthetjük fejlesztő pedagógusnak azt, aki egy-egy új segítő módszernek vagy technikának tudója, hiszen a fejlesztő pedagógus szakmai felkészültségének követelményei ezt jóval meghaladják.
A fejlesztő pedagógusok olyan speciális felkészültséggel rendelkező szakemberek, akik korszerű gyógypedagógiai-pszichológiai ismeretek birtokában ismerik a fejlődés és a fejlesztés főbb elméleti koncepcióit, a személyiség és az értelmi fejlődés életkori és individuális jellemzőit, a tanulási nehézségek pszichológiai és pedagógiai diagnosztikai eljárásait. Jártasak a prevenciós és korrekciós fejlesztés gyakorlati formáinak alkalmazásában óvodai, iskolai csoportban és egyéni fejlesztési formában.
A fejlesztő pedagógus végzettségét tekintve egyenrangú társa az osztályban tanító pedagógusnak. Munkamegosztásuk ezen alapul.
Az együttműködés keretei
- kéttanáros modell: fejlesztő pedagógus a tanórával párhuzamosan egyéni vagy kiscsoportos foglalkozásokat tart. A két pedagógus bontott tanulócsoporttal dolgozik. Együtt vezetik a foglalkozásokat. A fejlesztő pedagógus vezeti a foglalkozást, lehetőséget teremtve kollégájának az egyéni vagy kiscsoportos foglalkozásra, korrepetálásra.
- egyéni foglalkozás: az osztályban tanító pedagógus javaslata alapján kiemeli a rászoruló tanulót a közösségből, egyénileg foglalkozik vele (pl. tananyagpótlás hiányzás esetén)
-speciális végzettségéből eredően mind kollégái, mind a szülők számára konzultációs lehetőségeket biztosíthat.
A fejlesztő pedagógus órarendje óraszámban kötött, de sokkal tágabb lehetősége van arra, hogy a tanulók aktuális szükségleteihez alkalmazkodjon. Munkájának alapvető irányítója nem a tananyag, hanem a tanulók képessége. Jó, ha az órarendjének egy bizonyos százalékában mobilizálható, például hosszas betegeskedésből visszaérkező gyerekeket kiemelhet az osztályból a tananyag pótlása érdekében, a lassabban haladókkal kéttanáros modell alapján (két tanár van jelen az órán), differenciált munkaformában dolgozhat stb.
A fejlesztő pedagógus kompetenciaköre ezek alapján a következő:
- elsősorban a normál intelligenciaövezetbe tartozó gyerekkel foglalkozik teljesítményzavar esetén;
- diagnosztikus tevékenysége csak a képzései során elsajátított tesztek felvételére és értékelésére terjed ki;
- a diagnosztikus és terápiás kompetenciakörét meghaladó eseteket speciális szakemberhez köteles irányítani
- tevékenységét más szakemberekkel (óvodapedagógus, tanító, logopédus, pszichológus stb.) összehangoltan végzi;
- a fejlesztő foglalkozások szakmai minőségéért felelős.
Nem kompetens szakember a fejlesztő pedagógus a sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésében, hiszen ez a gyógypedagógia kompetenciája. A fogyatékosságok felismerése és megfelelő szakemberhez irányítása viszont a fejlesztő pedagógus feladata. Amennyiben a fejlesztő pedagógus integrált oktatásban vesz részt, azt csak a fogyatékosság típusának megfelelő végzettségű gyógypedagógussal szoros együttműködésben teheti. A közoktatási törvényben meghatározott - a fogyatékos tanulók fejlesztése érdekében biztosított - habilitációs és rehabilitációs órákat nem vezetheti.
A gyógypedagógus a fejlesztő pedagógiai ellátásra javasolt tanulók megsegítésének szakembere is. Munkája nemcsak a tanulásban akadályozott tanulókra terjedhet ki, bármely tanulónak segíthet, ha szüksége van rá.
A fejlesztő pedagógusi munkakör megjelenésével olyan alternatív kezdeményezések születhetnek az általános gyakorlatban, amelyeket minden iskolának saját magának kell kialakítania, egyedülálló arculatot kölcsönözve ezzel az intézménynek.
Az intézmények a fejlesztő pedagógia helyét, szerepét és feladatát a következő dokumentumokban rögzítik: pedagógiai program, az intézmény minőségirányítási programja, az intézmény éves munkaterve, a fejlesztő pedagógiai munkaközösség éves munkaterve, egyéni fejlesztési tervek, és egyéni fejlődési lapok.
Összeállította: Juhászné Gáspár Dorottya
Kompetencia-kérdés: a fejlesztő pedagógus
A közoktatás egyik legnehezebb, megoldásra váró problémája a tanulók eltérő képességeihez történő alkalmazkodás, a differenciált tanítás és tanulás megszervezése. Ez a szükséglet hívta életre a fejlesztő pedagógiai tevékenységet .
A fejlesztő pedagógus mint munkakör a 2003-ban módosított oktatási törvényben jelenik meg.
A fejlesztő pedagógus lehet (alapdiplomája alapján) óvodapedagógus, tanító, ha fejlesztőpedagógus-képzésen részt vett és gyógypedagógus. A jelenlegi gyakorlat szerint másoddiplomás képzés keretében szerezhető fejlesztőpedagógus diploma.
Nem tekinthetjük fejlesztő pedagógusnak azt, aki egy-egy új segítő módszernek vagy technikának tudója, hiszen a fejlesztő pedagógus szakmai felkészültségének követelményei ezt jóval meghaladják.
A fejlesztő pedagógusok olyan speciális felkészültséggel rendelkező szakemberek, akik korszerű gyógypedagógiai-pszichológiai ismeretek birtokában ismerik a fejlődés és a fejlesztés főbb elméleti koncepcióit, a személyiség és az értelmi fejlődés életkori és individuális jellemzőit, a tanulási nehézségek pszichológiai és pedagógiai diagnosztikai eljárásait. Jártasak a prevenciós és korrekciós fejlesztés gyakorlati formáinak alkalmazásában óvodai, iskolai csoportban és egyéni fejlesztési formában.
A fejlesztő pedagógus végzettségét tekintve egyenrangú társa az osztályban tanító pedagógusnak. Munkamegosztásuk ezen alapul.
Az együttműködés keretei
- kéttanáros modell: fejlesztő pedagógus a tanórával párhuzamosan egyéni vagy kiscsoportos foglalkozásokat tart. A két pedagógus bontott tanulócsoporttal dolgozik. Együtt vezetik a foglalkozásokat. A fejlesztő pedagógus vezeti a foglalkozást, lehetőséget teremtve kollégájának az egyéni vagy kiscsoportos foglalkozásra, korrepetálásra.
- egyéni foglalkozás: az osztályban tanító pedagógus javaslata alapján kiemeli a rászoruló tanulót a közösségből, egyénileg foglalkozik vele (pl. tananyagpótlás hiányzás esetén)
-speciális végzettségéből eredően mind kollégái, mind a szülők számára konzultációs lehetőségeket biztosíthat.
A fejlesztő pedagógus órarendje óraszámban kötött, de sokkal tágabb lehetősége van arra, hogy a tanulók aktuális szükségleteihez alkalmazkodjon. Munkájának alapvető irányítója nem a tananyag, hanem a tanulók képessége. Jó, ha az órarendjének egy bizonyos százalékában mobilizálható, például hosszas betegeskedésből visszaérkező gyerekeket kiemelhet az osztályból a tananyag pótlása érdekében, a lassabban haladókkal kéttanáros modell alapján (két tanár van jelen az órán), differenciált munkaformában dolgozhat stb.
A fejlesztő pedagógus kompetenciaköre ezek alapján a következő:
- elsősorban a normál intelligenciaövezetbe tartozó gyerekkel foglalkozik teljesítményzavar esetén;
- diagnosztikus tevékenysége csak a képzései során elsajátított tesztek felvételére és értékelésére terjed ki;
- a diagnosztikus és terápiás kompetenciakörét meghaladó eseteket speciális szakemberhez köteles irányítani
- tevékenységét más szakemberekkel (óvodapedagógus, tanító, logopédus, pszichológus stb.) összehangoltan végzi;
- a fejlesztő foglalkozások szakmai minőségéért felelős.
Nem kompetens szakember a fejlesztő pedagógus a sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésében, hiszen ez a gyógypedagógia kompetenciája. A fogyatékosságok felismerése és megfelelő szakemberhez irányítása viszont a fejlesztő pedagógus feladata. Amennyiben a fejlesztő pedagógus integrált oktatásban vesz részt, azt csak a fogyatékosság típusának megfelelő végzettségű gyógypedagógussal szoros együttműködésben teheti. A közoktatási törvényben meghatározott - a fogyatékos tanulók fejlesztése érdekében biztosított - habilitációs és rehabilitációs órákat nem vezetheti.
A gyógypedagógus a fejlesztő pedagógiai ellátásra javasolt tanulók megsegítésének szakembere is. Munkája nemcsak a tanulásban akadályozott tanulókra terjedhet ki, bármely tanulónak segíthet, ha szüksége van rá.
A fejlesztő pedagógusi munkakör megjelenésével olyan alternatív kezdeményezések születhetnek az általános gyakorlatban, amelyeket minden iskolának saját magának kell kialakítania, egyedülálló arculatot kölcsönözve ezzel az intézménynek.
Az intézmények a fejlesztő pedagógia helyét, szerepét és feladatát a következő dokumentumokban rögzítik: pedagógiai program, az intézmény minőségirányítási programja, az intézmény éves munkaterve, a fejlesztő pedagógiai munkaközösség éves munkaterve, egyéni fejlesztési tervek, és egyéni fejlődési lapok.
Összeállította: Juhászné Gáspár Dorottya
Gabi
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
- Fodor Zoltán
- Adminisztrátor
- Hozzászólások: 296
- Csatlakozott: 2008.02.26. 18:44
- Kapcsolat:
Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?
Mint ígértem mellékletként ide másolom az oklevelet. Akinek ilyen van, annak van másod diplomája. A többinek tanfolyam szerű képzése.
Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?
Sziasztok!
Nemcsak óvónő, tanító, gyógypedagógus, hanem közismereti tárgy szakos tanár is lehet fejlesztőpedagógus. Az ELTE PPK-n indul 2008. szeptemberétől másoddiplomát adó fejlesztőpedagógus képzés. A diplomában szereplő végzettség:
.......... Szakképzettsége: fejlesztőpedagógus. Jelentkezési határidő: június....
Bővebb információ van fenn a honlapjukon.
Üdv. Sophie
Nemcsak óvónő, tanító, gyógypedagógus, hanem közismereti tárgy szakos tanár is lehet fejlesztőpedagógus. Az ELTE PPK-n indul 2008. szeptemberétől másoddiplomát adó fejlesztőpedagógus képzés. A diplomában szereplő végzettség:
.......... Szakképzettsége: fejlesztőpedagógus. Jelentkezési határidő: június....
Bővebb információ van fenn a honlapjukon.
Üdv. Sophie
- hogabi
- Moderátor
- Hozzászólások: 1241
- Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
- Tartózkodási hely: Vöröstó
- Kapcsolat:
Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?
Ezt a választ én kaptam egy kérdésemre a jogi fórumban, bemásolom.
A kérdés egy része: ........., hogy mi a fejlesztőpedagógus és a gyógypedagógus kompetenciája.
"A törvény nem ismeri a részképességzavaros gyermek fogalmát. A 2007-2008-as tanév végéig a sajátos nevelési igényű gyerekek habilitációs-rehabilitációs célú foglalkoztatása gyógypedagógiai kompetencia függetlenül attól, hogy a gyermek testi/érzékszervi/értelmi fogyatékossága vagy a pszichés feljlődés zavara (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, stb.) miatt sajátos nevelési igényű.
A következő tanévtől is gyp. kompetencia az érzékszervi/testi/értelemi fogyatékos gyerekek ÉS a megismerő funkciók ORGANIKUS EREDETŰ zavara miatt sajátos nevelési igényű gyermekek
fejlesztése.
Azok a gyerekek viszont, akiknél az organikus eredet nem mutatható ki, átkerülnek a nevelési tanácsadó illetékességi körébe, a fejlesztést számukra a nev. tan. írja elő - és bárki fejlesztheti őket az iskolában. A fizika szakos is. Képtelenség, de egyelőre így van. A nev.tan. aztán majd ellenőrizheti, hogy az ellátás megfelelt-e az általa kiírt fejlesztési tervnek. (Ez vonatkozott már eddig is a tanulási, magatartási, beilleszkedési nehézséggel diagnosztizált gyerekekre.)
A fejlesztő pedagógus kompetenciája pedig az integrációs felkészítésben részt vevő hátrányos helyzetű tanulókra terjed ki.
Az egész kavarodás abból fakad, hogy a fejlesztő pedagógus foglalkoztatását a törvény az IPR-hez köti. Az IPR pedig a hátrányos helyzetről szól és nem a tanulási zavarról vagy a sajátos nevelési igény bármely formájáról.
Ehhez képest a különféle fejlesztőpedagógiai képzések döntő többsége a tanulási zavarok kezelésére irányul.
Hallottam olyan előadást (2007 augusztus, Csibi Enikő, Szolnok megyei TKVSZRB vezetője), amely szerint a jövőben a nem organikus SNI gyerekek fejlesztő foglalkoztatását gyógypedagógusi ÉS/VAGY fejlesztő pedagógusi kompetenciakörbe sorolja, a BTMN gyerekeket pedig kifejezetten fejlesztő pedagógusiba, de nem tudom, mindennek megvan-e már a törvényi háttere."
A kérdés egy része: ........., hogy mi a fejlesztőpedagógus és a gyógypedagógus kompetenciája.
"A törvény nem ismeri a részképességzavaros gyermek fogalmát. A 2007-2008-as tanév végéig a sajátos nevelési igényű gyerekek habilitációs-rehabilitációs célú foglalkoztatása gyógypedagógiai kompetencia függetlenül attól, hogy a gyermek testi/érzékszervi/értelmi fogyatékossága vagy a pszichés feljlődés zavara (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, stb.) miatt sajátos nevelési igényű.
A következő tanévtől is gyp. kompetencia az érzékszervi/testi/értelemi fogyatékos gyerekek ÉS a megismerő funkciók ORGANIKUS EREDETŰ zavara miatt sajátos nevelési igényű gyermekek
fejlesztése.
Azok a gyerekek viszont, akiknél az organikus eredet nem mutatható ki, átkerülnek a nevelési tanácsadó illetékességi körébe, a fejlesztést számukra a nev. tan. írja elő - és bárki fejlesztheti őket az iskolában. A fizika szakos is. Képtelenség, de egyelőre így van. A nev.tan. aztán majd ellenőrizheti, hogy az ellátás megfelelt-e az általa kiírt fejlesztési tervnek. (Ez vonatkozott már eddig is a tanulási, magatartási, beilleszkedési nehézséggel diagnosztizált gyerekekre.)
A fejlesztő pedagógus kompetenciája pedig az integrációs felkészítésben részt vevő hátrányos helyzetű tanulókra terjed ki.
Az egész kavarodás abból fakad, hogy a fejlesztő pedagógus foglalkoztatását a törvény az IPR-hez köti. Az IPR pedig a hátrányos helyzetről szól és nem a tanulási zavarról vagy a sajátos nevelési igény bármely formájáról.
Ehhez képest a különféle fejlesztőpedagógiai képzések döntő többsége a tanulási zavarok kezelésére irányul.
Hallottam olyan előadást (2007 augusztus, Csibi Enikő, Szolnok megyei TKVSZRB vezetője), amely szerint a jövőben a nem organikus SNI gyerekek fejlesztő foglalkoztatását gyógypedagógusi ÉS/VAGY fejlesztő pedagógusi kompetenciakörbe sorolja, a BTMN gyerekeket pedig kifejezetten fejlesztő pedagógusiba, de nem tudom, mindennek megvan-e már a törvényi háttere."
Gabi
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"