Óráról kihozni a tanulót fejlesztésre
Re: Óráról kihozni a tanulót fejlesztésre
Hihetetlen, hogy ahányan vagyunk annyiféleképpen csináljuk. Nálunk / J-N-Sz megye/ szigorúan tilos óráról kihozni a gyerekeket. Minden fejlesztő foglalkozást délutánra kell szervezni, és még utazunk is egyik faluból a másikba. Az iskolaotthon még szörnyűbb mert ott a délutáni órákat is figyelembe kell venni és csak az un. önálló órákról lehet elhozni. Iszonyat mire órarendünk lesz ősszel, mert sajnos fontosabb bármilyen szakkörnek helyet találni mint a fejlesztésre, és nem is jó az ha a fejlesztés miatt az a gyerkőc kimarad valami olyan szakkörből amiben sikerélménye lehetne a többiek között. A foglalkozás nálnuk ugyanolyan kötelező mint bármely más óra, ha a szülő elfogadta a szakvéleményt akkor köteles a fejlesztő órákra járatni a gyerekét, olyan nincs, hogy nem jön vissza, ha van megy a felszólítás a szülőnek végső esetben a jegyzőnek és minden törtrénik úgy mintha tanóráról hiányozna, ugyanúgy igazolatlan. Nekem ezzel az a bajom, hogy annyira nagyon kötelező.
Re: Óráról kihozni a tanulót fejlesztésre
Nálunk eddig 1-2. évfolyamon délelőtt volt a fejlesztés. Állítólag 2013.szeptembertől nem lehet kihozni óráról őket. Igen ám ,csak minden osztály alsóban iskolaotthonos,ahol délután is vannak órák! Tud valaki erről biztosabb infót esetleg? Tényleg ahány hozzászóló, annyiféle variációt lehet olvasni
Mi a helyzet a fejlesztőkkel, akik eddig a Pedagógiai Szakszolgálat keretében végezték az iskolai fejlesztést??? Tényleg az iskolának "kell" majd alkalmaznia?
Mi a helyzet a fejlesztőkkel, akik eddig a Pedagógiai Szakszolgálat keretében végezték az iskolai fejlesztést??? Tényleg az iskolának "kell" majd alkalmaznia?
Re: Óráról kihozni a tanulót fejlesztésre
Kedves Kollégák!
Kérdésem: az Nkt. 55. § alapján lehet-e a teljes tantárgyi mentesített tanulóknak óralátogatás alól is mentesítést adni, ha az adott tantárgy pl. 2-3 órája helyett a fejlesztést, vagy rehab. órákat tartanánk? Egyszerűen képtelenség beosztani mindenkit az iskolai fejlesztésre, mivel a mindennapos tesi miatt fél 3 előtt nagy ritkán végeznek (középiskola kb. 60 tanuló min. heti 2 óra egyéni fejlesztés.
Válaszaitokat köszönöm: Éva
Nkt.55. § (1) Az igazgató a gyakorlati képzés kivételével a tanulót kérelmére – kiskorú tanuló esetében a szülő kérelmére – felmentheti az iskolai kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól, ha a tanuló egyéni adottságai, sajátos nevelési igénye, továbbá sajátos helyzete ezt indokolttá teszi. Az igazgató a tanulót kérelmére mentesítheti a készségtárgyak tanulása alól, ha azt egyéni adottsága vagy sajátos helyzete indokolttá teszi. Az iskolában – kivéve, ha az intézmény e törvény rendelkezéseinek megfelelően egész napos iskolaként működik – az igazgató a tanulót a szülő kérelmére felmentheti – az általános iskolában tizenhat óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alól.
Kérdésem: az Nkt. 55. § alapján lehet-e a teljes tantárgyi mentesített tanulóknak óralátogatás alól is mentesítést adni, ha az adott tantárgy pl. 2-3 órája helyett a fejlesztést, vagy rehab. órákat tartanánk? Egyszerűen képtelenség beosztani mindenkit az iskolai fejlesztésre, mivel a mindennapos tesi miatt fél 3 előtt nagy ritkán végeznek (középiskola kb. 60 tanuló min. heti 2 óra egyéni fejlesztés.
Válaszaitokat köszönöm: Éva
Nkt.55. § (1) Az igazgató a gyakorlati képzés kivételével a tanulót kérelmére – kiskorú tanuló esetében a szülő kérelmére – felmentheti az iskolai kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól, ha a tanuló egyéni adottságai, sajátos nevelési igénye, továbbá sajátos helyzete ezt indokolttá teszi. Az igazgató a tanulót kérelmére mentesítheti a készségtárgyak tanulása alól, ha azt egyéni adottsága vagy sajátos helyzete indokolttá teszi. Az iskolában – kivéve, ha az intézmény e törvény rendelkezéseinek megfelelően egész napos iskolaként működik – az igazgató a tanulót a szülő kérelmére felmentheti – az általános iskolában tizenhat óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alól.
Re: Óráról kihozni a tanulót fejlesztésre
Kedves "Peva"!
Ha az értékelés alóli teljes mentesítésre gondolsz, akkor biztos hogy nem mentesülhet a tanuló az óralátogatások alól, mert az új törv. szerint már csak az érdemjeggyel, osztályozással történő értékelés alól mentesülnek a nebulók, s helyette szövegesen kell értékelni.
Óralátogatás alóli mentesítést akkor adhat az igazgató (vagyis erről határozatot kell hoznia), ha a SNI tanuló szakértői vélemény alapján magántanuló (pl eü okok miatt). ... legalábbis én így tudom, nem akarok senkit félrevezetni.
Ha az értékelés alóli teljes mentesítésre gondolsz, akkor biztos hogy nem mentesülhet a tanuló az óralátogatások alól, mert az új törv. szerint már csak az érdemjeggyel, osztályozással történő értékelés alól mentesülnek a nebulók, s helyette szövegesen kell értékelni.
Óralátogatás alóli mentesítést akkor adhat az igazgató (vagyis erről határozatot kell hoznia), ha a SNI tanuló szakértői vélemény alapján magántanuló (pl eü okok miatt). ... legalábbis én így tudom, nem akarok senkit félrevezetni.
Re: Óráról kihozni a tanulót fejlesztésre
Kedves Judy, köszönöm, a 2. mondatot én is így tudom, az igaz, hogy pontatlanul fogalmaztam a kérdést: ezek a diákok egyes tantárgyakból az értékelés és a minősítés alól is vannak mentesítve, azaz szöveges értékelést sem kapnak. (köznevelési 56. § (1) b) alapján). Érettségizni nem szándékoznak ezekből a tárgyakból, az órai anyagot nem is értik, több éves elmaradásuk van, ill. más-más technikával képesek valamicskét elsajátítani. Ha igazoltan hiányoznak néhány óráról, akkor sem kell osztályozó vizsgát tenniük, hisz nem kell osztályozni őket.
A köznevelési 55. §-ba a "a tanuló egyéni adottságai, sajátos nevelési igénye, továbbá sajátos helyzete" megfogalmazásba akár bele is férnének?!
Köszi: Éva
A köznevelési 55. §-ba a "a tanuló egyéni adottságai, sajátos nevelési igénye, továbbá sajátos helyzete" megfogalmazásba akár bele is férnének?!
Köszi: Éva
Re: Óráról kihozni a tanulót fejlesztésre
Heló, Peva!
Igazad van, tényleg beleférnének azokba a kategóriákba.
... de az 56.§-t nézd át újra! ... biztos, hogy szövegesen értékelni kell az értékelés alól mentesítetteket is (nem akarlak bosszantani, de ezt nagyon tudom , nálunk is sok ilyen(!) van, utánajártam).
... ha mégis úgy akarjátok megoldani, hogy minden "olyan" óráról kihozzátok, mindenképpen írassátok alá a szülővel (az 55.§ is ilyesmit ír!) - fogalmazzátok meg úgy, mint szülői kérvényt, s írassátok alá.
... gondolom, az idegen ny. órákról van szó (?) .. A régi SNI irányelv(2/2005. OM rendelet 2.sz. mellékl. 5. fejezet) szerint csak 7. évf.-tól kellett a az idegen ny. bevezetése, de az új szerint (32/2012. EMMI rend.) már 3.-tól. ..de az EMMI r. csak felmenő rendszerben lép hatályba, jelenleg 1., 2., 5., 6., 9. és 10. évf.-on. ...Szóval, ha az adott gyerkók 3., v. 4. évf-osak lennének, biztosan nyugodt szívvel lehetnének ezen órák helyett rehab-on. ... de gondolom, inkább felsősök. (?)
Nálunk engedte (és jelenleg is) a főnök, h. kihozzuk olyan órákról, aminek a készségeit fejlesztjük a hab.órába beépítve. (Matemat. készségfejl., szövegértés f., nyelvtan-helyesírási k.fejl) ... és gondolom, nem okoz problémát ezek fejlesztése... Persze nem problémáznak azon, ha a magyar óráján matemat.k.fejl-t végzek, matek-ról kihozva meg pl. szövegértés-fejl-t. ... a kollégák is általában pozitívan állnak hozzá. Persze vigyázni kell, h. egy héten belül csak egyszer hiányozzon egyféle óráról. A készségtárgyakról azért nem célszerű kihozni, mert épp a készségfejl.órákról maradna ki. ... és semmi olyanról, amiből heti 1 órájuk van, mert akkor nem tudják értékelni őket.
... lehet h. nem teljesen szabályszerű, ahogy csináljuk, de a Nkt-ben az is benne van, hogy nem lehet túlterhelni a gyerekeket..... márpedig- főleg egész napos okt-ban - alig van szabad idejük a gyerekeknek... na, itt már csak a tanulást segítő tevékenység nevű foglalkozásokról + szabad időben tudom kihozni a gyerekeket, esetleg 1-1 készségfejl. óráról. ... de mindig megkérdezem az alsós kollégákat, mikor tudják elengedni őket (több időpontot kérek tőlük, h. aztán v-hogy össze tudjam hozni az órarendemet.... ami egyre nehezebb - tavalytól osztályom is van (normál).
Igazad van, tényleg beleférnének azokba a kategóriákba.
... de az 56.§-t nézd át újra! ... biztos, hogy szövegesen értékelni kell az értékelés alól mentesítetteket is (nem akarlak bosszantani, de ezt nagyon tudom , nálunk is sok ilyen(!) van, utánajártam).
... ha mégis úgy akarjátok megoldani, hogy minden "olyan" óráról kihozzátok, mindenképpen írassátok alá a szülővel (az 55.§ is ilyesmit ír!) - fogalmazzátok meg úgy, mint szülői kérvényt, s írassátok alá.
... gondolom, az idegen ny. órákról van szó (?) .. A régi SNI irányelv(2/2005. OM rendelet 2.sz. mellékl. 5. fejezet) szerint csak 7. évf.-tól kellett a az idegen ny. bevezetése, de az új szerint (32/2012. EMMI rend.) már 3.-tól. ..de az EMMI r. csak felmenő rendszerben lép hatályba, jelenleg 1., 2., 5., 6., 9. és 10. évf.-on. ...Szóval, ha az adott gyerkók 3., v. 4. évf-osak lennének, biztosan nyugodt szívvel lehetnének ezen órák helyett rehab-on. ... de gondolom, inkább felsősök. (?)
Nálunk engedte (és jelenleg is) a főnök, h. kihozzuk olyan órákról, aminek a készségeit fejlesztjük a hab.órába beépítve. (Matemat. készségfejl., szövegértés f., nyelvtan-helyesírási k.fejl) ... és gondolom, nem okoz problémát ezek fejlesztése... Persze nem problémáznak azon, ha a magyar óráján matemat.k.fejl-t végzek, matek-ról kihozva meg pl. szövegértés-fejl-t. ... a kollégák is általában pozitívan állnak hozzá. Persze vigyázni kell, h. egy héten belül csak egyszer hiányozzon egyféle óráról. A készségtárgyakról azért nem célszerű kihozni, mert épp a készségfejl.órákról maradna ki. ... és semmi olyanról, amiből heti 1 órájuk van, mert akkor nem tudják értékelni őket.
... lehet h. nem teljesen szabályszerű, ahogy csináljuk, de a Nkt-ben az is benne van, hogy nem lehet túlterhelni a gyerekeket..... márpedig- főleg egész napos okt-ban - alig van szabad idejük a gyerekeknek... na, itt már csak a tanulást segítő tevékenység nevű foglalkozásokról + szabad időben tudom kihozni a gyerekeket, esetleg 1-1 készségfejl. óráról. ... de mindig megkérdezem az alsós kollégákat, mikor tudják elengedni őket (több időpontot kérek tőlük, h. aztán v-hogy össze tudjam hozni az órarendemet.... ami egyre nehezebb - tavalytól osztályom is van (normál).
Re: Óráról kihozni a tanulót fejlesztésre
Sziasztok!
Ez azt jelenti, hogy egy SNI (enyhe) 6. osztályosnak már kötelező az idegen nyelv?
le tudnád pontosan írni, hogy hol találom ezt?
Én eddig úgy tudtam,hogy szülői kérésre dönthet az iskola úgy, hogy hetedik évfolyam előtt indítja az idegen nyelv oktatását.
Ez azt jelenti, hogy egy SNI (enyhe) 6. osztályosnak már kötelező az idegen nyelv?
le tudnád pontosan írni, hogy hol találom ezt?
Én eddig úgy tudtam,hogy szülői kérésre dönthet az iskola úgy, hogy hetedik évfolyam előtt indítja az idegen nyelv oktatását.
Re: Óráról kihozni a tanulót fejlesztésre
Hali!
Igen: 32/2012. (X.8.) EMMI rendelet - a SNI tanulók iskolai oktatásának irányelve - 2.sz. melléklet 5.5.3.: Ajánlás a NAT műveltségi terület %-os arányára (táblázat).
.. szerintem hozzáigazították a "normál"-hoz, kb, hogy integrálás esetén ne legyen olyan kavarodás. ...(gondolom, ha az irányelv (mint rendelet)tartalmazza, akkor kötelező).
... de hogy ehhez hol van tanterv + követelmény, még majd utánanézek ... eddig az Officina Bona tanterv-családot használtuk, de abban csak 7.-től van (a régi irányelv szerint).
Igen: 32/2012. (X.8.) EMMI rendelet - a SNI tanulók iskolai oktatásának irányelve - 2.sz. melléklet 5.5.3.: Ajánlás a NAT műveltségi terület %-os arányára (táblázat).
.. szerintem hozzáigazították a "normál"-hoz, kb, hogy integrálás esetén ne legyen olyan kavarodás. ...(gondolom, ha az irányelv (mint rendelet)tartalmazza, akkor kötelező).
... de hogy ehhez hol van tanterv + követelmény, még majd utánanézek ... eddig az Officina Bona tanterv-családot használtuk, de abban csak 7.-től van (a régi irányelv szerint).
Re: Óráról kihozni a tanulót fejlesztésre
Ja, és az előbb említett EMMI rend. 2013. szept. 1-től lépett életbe, felmenő rendszerben... előtte tényleg csak 7.től volt kötelező az EÉF idegen ny.-oktatás.
Re: Óráról kihozni a tanulót fejlesztésre
Judy65, megnéznéd légyszi a difer-mérés kérdésemet? Hátha tudsz segíteni. Köszi