dysgraphia

Ha máshol nem, hát itt meg lehet kérdezni
Avatar
tymoca

dysgraphia

Hozzászólás Szerző: tymoca »

Segítséget szeretnék kérni.
Tanítónő vagyok.Dysgraphi-veszélyeztetett SNI-s gyerek érkezett az osztályomba.Fejlesztési tervet kell írnom részére.Szakirodalmi ötletekre lenne szükségem.
Köszönöm.
Avatar
Panni

Re: dysgraphia

Hozzászólás Szerző: Panni »

Tanítónak kell fejlesztési tervet írni??????????????????????
De miért is???????????????????????????????

Panni
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: dysgraphia

Hozzászólás Szerző: hogabi »

tymoca!

Látom két topikba is írtál.
Na, akkor válasz az egyikre. A gyerek felmentése azt jelenti, hogy nyelvtan órán ír a füzetébe, megírja a felmérőket, de NEM adsz rá osztályzatot. A szóbeli feleletet értékeled, ami annyit jelent, hogy a nyelvtani szabályokat kérdezed tőle.
Válasz a másik kérdésre. Egy tanító NEM ír fejlesztési tervet, mert képzettségénél fogva NEM is fejleszthet.
Sajnos sokan összekeverik a fejlesztést a korrepetálással. A kettő, két nagyon különböző dolog. Hiába sorolunk szakirodalmat nem tudnál vele sokat kezdeni.
Pár kérdés! Nincsen az iskolátokban gyógypedagógus? Csak ez az egyetlen SNI-s gyerek van az egész iskolában? Ha van több, azokat ki fejleszti? Ki írja azoknak a fejlesztési tervet?
Az igazgató a felelős azért, hogy a gyerek a megfelelő ellátást kapja, nem Te!
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
Zsuzsi

Re: dysgraphia

Hozzászólás Szerző: Zsuzsi »

Tymoca!
A kérdésedből nem derül ki, hogy a gyerek hányadikos.
A diszgráfiások felmentése az írásbeli munkákra vonatkozik, de!!! Sokszor ezek a gyerekek gátlásosak a szóbeli feleleteknél, ezért bármilyen dolgozatot íratsz, írják meg! Az osztálynak diktált tollbamondásnak viszont csak a töredékét írasd le a diszessel, mert minél rövidebb a szöveg, annál kevesebb a hiba - ennek a lélektani hatása lesz fontos. Mindennek ellenére ne osztályozd, és ne osztályozd a fogalmazásai helyesírását sem. No, meg persze a füzet külalakjára is ez vonatkozik!!!
Én azonban nem elégszem meg ezeknél a gyerekeknél a szabályok ismeretével, mert ez önmagában levegőben lógó tudás, ezért felesleges idő- és energiabefektetés. A nyelvtandolgozatoknak mindig van olyan része, ahol szabályalkalmazást kérünk, pl. j - ly pótlása stb. Az ilyen típusú feladatokat nyugodtan értékelheted, ennek következtében az ő ponthatárai el fognak térni az osztályétól, de nem baj. A nyelvtanban rengeteg olyan számonkérendő anyag van, amely függetleníthető a helyesírástól, gondolok a jelentéstanra, a mondatelemzésre, a szófajtanra meg az összes többire.
Mivel a diszesek írása gyakran olvashatatlan, a megírt dolgozatot azonnal javítsd, a gyerek álljon ott melletted, mondja, mi van a papíron, aztán értékeld is rögtön. Ezután eldönthetitek, fedi-e a tudását az adott produkció, vagy többre képes.
Nem lehet ugyanis minden írásbeli munka értékelése alól felmenteni, mert pl. szövegértést vagy fogalmazást nem lehet szóbeli felelettel letudni.
A fogalmazások értékelésében hasznos lehet, ha nyomtatott betűkkel ír, vagy számítógépet használ. Mert ebből legalább az kiderül, össze tudja-e szedni a gondolatait vagy nem.

Fontos, hogy a fenti tanácsok az összes többi tantárgyra is vonatkoznak, tehát az idegen nyelv helyesírási részét sem osztályozhatjátok, és mindezekből következik, hogy a felmentések következtében a gyerek lehet nyelvtanból és idegen nyelvből ötös.
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: dysgraphia

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Szegény diszes gyerek! A nyelvtani szabályok mint pl.
gondolok a jelentéstanra, a mondatelemzésre, a szófajtanra meg az összes többire.
Ezek olyan fogalmak, hogy a helyesírás nélkül nagyon nehezen jegyzi meg. Ugyanez vonatkozik a a mondatelemzésre. Én nem elemeztetnék egyáltalán, mert amint elkezdjük tanítani a nyelvtant a gyerek elfelejti azt amit addig jól használt. Gondoljunk a -t, - tt-re. A nyelvészek foglalkozzanak ezzel. Aztán a j-ly -t is kitörölném. Használjunk egy fajta "j" jelölést.

Zsuzsi! - ezt hogyan érted?
Nem lehet ugyanis minden írásbeli munka értékelése alól felmenteni, mert pl. szövegértést vagy fogalmazást nem lehet szóbeli felelettel letudni.
Hogyan érted? Akkor mégsem felmentett? Mire szöveget olvas, értelmezi, valamit válaszolna, kicsöngettek..........
Bocsánat, de most először nem értek mindenben egyet veled! :oops:
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
Zsuzsi

Re: dysgraphia

Hozzászólás Szerző: Zsuzsi »

Velem lehet vitatkozni! :D De most a magyartanár beszél belőlem. :lol:
Ha a dolgozat pl. a szófajokról szól, akkor nyugodtan kiválogathatja a szövegből ezeket, vagy pótolhatja, ha kell, és ennek semmi köze a helyesírásához. A mondatelemzésnél a mondatrészek felismerése és aláhuzigálása sem helyesírásfüggő. Nem folytatom a sort. A j-ly meg hagyományőrzés. Maradjon. Mint esetleg a gyerek neve, főleg, ha régies helyesírású. Mert attól, hogy diszesnek nyilvánították, ezt-azt még tudnia kell. Nekem van egy olyan tanítványom, akinek értékelhetetlen az írása. Dogaírás után összeülünk, ő mondja, mit írt a lapra, én melléírom olvashatóan. Nélküle értékelhetetlen a dolog, vele meglepően jó. Ugyanez van a fogalmazásnál. Merthogy erre is meg kell tanítani. És ezt szóban nem lehet. Írjon valaki szóban egy levelet!!! :shock: Vagy egy kérvényt! :twisted:
A
Mire szöveget olvas, értelmezi, valamit válaszolna, kicsöngettek..........
már inkább diszlexia. Igaz, a kettő gyakran párosul egymással, de egy személyre szabott, jól megszerkesztett feladatlappal, nagyobb betűkkel, nagyobb sorközökkel, kevesebb feladattal ez is könnyen áthidalható.
A lényeg: a helyesírást és külalakot nem osztályozhatjuk, és az esetleg olvashatatlan írás miatt nem lehetetleníthetjük el a gyereket. Egyébként az is időfecsérlés, hogy tét nélkül íratgatjuk vele a dogákat, úgy, hogy mindenki tudja, nem kap rá jegyet. Ennek mi értelme van?!
De ez csak az én véleményem. és nem az ellenség hangja! :D
A teremajtót magára csukva a tanár korlátlan úr. Bánjon hát mindenki ezzel a hatalommal úgy, hogy a gyerek javára és gyarapodására szolgáljon!
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: dysgraphia

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Vitatkozom is kedves Zsuzsi!
Mert van aki meg is teszi amit leírtál. És így kell/ene működnie.
De amíg sajnos olyan kollégák vannak - talán önhibájukon kívül - akik nem tudják mi a felmentés, mit csináljanak egy diszes gyerekkel stb..... addig nem fog menni. Igazgatókat is beleértve!
Ki lesz a szenvedő alanya az egésznek? A gyerek. A nyelvtani rész és amiket felsoroltál nagyon nehéz számukra a helyesírás elsajátítása nélkül. Fogalmakat nem értenek ezek a gyerekek. Az enyhe diszessel még tudsz kezdeni valamit, a súlyossal már csak magoltatni lehet addig amíg nem felel. Az egyes szabályokat be kel "veretni", mint a szorzótáblát.
Elhiheted sokat kínlódtam én diszessel, aki nyomtatott betűkkel írt, azzal is hibásan, utána azt nem tudta elolvasni mit írt? Szövegértésről ne is beszéljünk. A FOGALMAK - ez a nagy ellenség még számukra. Amíg azt körbe nem magyarázod, és ő meg nem érti, mert a logikát keresi mindenben, addig nem mész semmire.
Nyilván osztályozni kell, - itt azért kiemelném, hogy egy minimumot - az írás alóli felmentés valóban minden tárgyra érvényes, és a BESZÉD ami elengedhetetlen. Tapasztalatból tudod Te is, hogy nem szívesen beszélnek ezek a gyerekek. Nem véletlenül terjed el a középiskolai fejlesztés, mert ott az érettségin és szakvizsgákon min. 10 perc folyamatos beszéd kell.
Kissé nyelvtanozzunk megint. Mint magyar tanár, szükséged van az elemzésre. De az életben hol vesszük hasznát a mellé rendelésnek, a predikatív szószerkezetnek, a tárgyas, és igeragozásnak és sorolhatnám..........
Nem a nyelvtan ellensége vagyok, hanem, hogy ilyen mélységben minek tanulni pláne általános iskolába?
Megjegyzem: a predikatív szószerkezetet az ált. isk. 2. osztályos nyelvtan könyvében láttam.
Este folytathatjuk, várnak a gyerekek :)
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
Zsuzsi

Re: dysgraphia

Hozzászólás Szerző: Zsuzsi »

Kedves Gabi!

Ha a törvényi oldalt nézzük, kétségkívül Neked van igazad, a felmentés az felmentés, de én a törvényt lehetőségnek tekintem csak, és nem skatulyának. Ehhez kétségkívül kell valamicske bátorság, de sokkal fontosabb, hogy számba kell venni a szülőt, a gyereket, és persze az igazgatót is. Mert nélkülük nem működik, amiket leírtam. E téren én rendkívül szerencsés vagyok, de el tudom képzelni, hogy nagy iskolákban másképp mennek a dolgok. A felmentett gyerek dolgozatán ugyanis a törvény értelmében nem szerepelhet jegy, mert abból esetleg még botrány is lehet...
A nyelvtannal kapcsolatban: melyik tárgyból nem tanulnak felesleges dolgokat?! Arról már régebben vitáztunk, hogy az egész tananyagot felül kellene bírálni, és általánosban csak azokat a ismereteket tanítani, amelyek igazodnak az életkori adottságokhoz, és a későbbiekben alkalmazható tudás lesz belőlük. Vagyis: a nyelvtan esetében a mondatelemzés helyett pl. gyakorlhatnák a szövegalkotást, de mindketten tudjuk, hogy ez nem rajtunk múlik. Ennek következtében ha akarom, ha nem, van egy csomó olyan dolog, amit valamilyen szinten bele kell sulykolni a fejecskékbe, és számon is kell kérni.
Zsuzsi
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: dysgraphia

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Olyat nem írtam, hogy a dolgozatra bármit is rá kell írni, főleg nem jegyet.
De így ketten kikerekítettük és leírtuk a lényeget. Ebből már mazsolázhat aki szeretne valamit is tudni az osztályozás alóli felmentésről.
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
Zsuzsi

Re: dysgraphia

Hozzászólás Szerző: Zsuzsi »

A dolgozatot értékelni kell %-kal vagy szövegesen, csak jegy nem kerülhet rá.
Valóban szépen öszeszedtük, miket lehet tenni, ebből aztán tényleg válogathat, aki tanácstalan. :D
Válasz küldése