SNI kategória: legyen tanak és részképességzavar.
Nagy az összemosás az SNI-ben.
Nem osztom a véleményt, hogy organikus meg nem organikus. Ha fogyatékos értelmileg, ha részképességzavaros, mindegyik organikus. Nem úgy tanultuk, hogy a diszes gyereknél idegrendszeri vagy öröklött stb..problémák vannak??? Ugyanez vonatkozik a másikra is.
Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok
- hogabi
- Moderátor
- Hozzászólások: 1241
- Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
- Tartózkodási hely: Vöröstó
- Kapcsolat:
Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok
Gabi
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok
Én egy kicsit részletesebben és konkrétabban gondolom:
Az eredeti törvény helyébe a következő lépne:
Közoktatási Törvény
121. § (1) E törvény alkalmazásában
29. sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján
a) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos,
b) pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar);
(9) Ha jogszabály az óvodai nevelésben részt vevő, a tanulói jogviszonyban, kollégiumi tagsági viszonyban álló vagy a képzési kötelezettséget teljesítő fogyatékos gyermek részére kedvezményt, juttatást, jogosultságot, kötelezettséget állapít meg, a fogyatékos gyermek, tanuló fogalom alatt a sajátos nevelési igényű gyermeket, tanulót kell érteni.
Közoktatási Törvény
121. § (1) E törvény alkalmazásában
29. sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján
-testi fogyatékos
-érzékszervi fogyatékos
-értelmi fogyatékos
# enyhén értelmi fogyatékos és/vagy a tanulásban akadályozott BNO F 70.0
# középsúlyos értelmi fogyatékos (értelmileg mérsékelten akadályozott) BNO F 71.0
# súlyos értelmi fogyatékos BNO F 72.0
-beszédfogyatékos
# dadogás BNO F 98.5
# hadarás BNO F 98.6
# orrhangzós beszéd BNO Q 35
# fejlődési dysfasiák BNO F 80.1-80.2
# dysarthriák, anarthriák BNO F 80.0
# centrális dyslaliák BNO F 80.0
F81 Az iskolai készségek fejlődési zavarai.
* F81.0 Olvasási zavar, diszlexia (dyslexia).
* F81.1 Helyesírási zavar, diszgráfia (dysgraphia).
* BNO: F81.2 Az aritmetikai készségek zavara, diszkalkulia (dyscalculia).
* BNO: F81.3 Az iskolai készségek kevert zavara.
* BNO: F81.8 Az iskolai képességek egyéb fejlődési zavara.
* BNO: F81.9 Az iskolai képességek nem meghatározott fejlődési zavara (tudás elsajátítási képtelenség).
F82 A motoros funkció fejlődési zavara.
F83 Kevert fejlődési zavarok
F84 Pervazív fejlõdési zavarok
* F84.0 Gyermekkori autizmus (autismus infantilis)
* F84.1 Atípusos autizmus
* F84.2 Rett szindróma
* F84.3 Egyéb gyermekkori dezintegratív zavar
* F84.4 Mentális retardációval és sztereotip mozgászavarral társuló túlzott aktivitás
* F84.5 Asperger szindróma
* F84.8 Egyéb pervazív (átható) fejlõdési zavar
* F84.9 Nem meghatározott pervazív (átható) fejlõdési zavar
F88 Egyéb pszichológiai fejlődési zavar, agnózia.
F89 Nem meghatározott pszichológiai fejlődési zavar.
F90 Hiperaktivitás, ADHD.
F91 Magatartászavar.
(9) Ha jogszabály az óvodai nevelésben részt vevő, a tanulói jogviszonyban, kollégiumi tagsági viszonyban álló vagy a képzési kötelezettséget teljesítő fogyatékos gyermek részére kedvezményt, juttatást, jogosultságot, kötelezettséget állapít meg, a fogyatékos gyermek, tanuló fogalom alatt a sajátos nevelési igényű gyermeket, tanulót kell érteni.
Én is megszüntetném az organikus, nem organikus osztályozást. Eddig sem volt értelme, de ha megszűnik a felkvóta alapú finanszírozás, még ennyi sem lenne.
Innen haladhatnánk tovább: melyik sni-kategóriát ki fejlesztheti? Heti hány órában, megkülönböztetve, ha integráltan v. szegregáltan oktatott. Tanítási órakeretben v. azon kívül.
Mari
Az eredeti törvény helyébe a következő lépne:
Közoktatási Törvény
121. § (1) E törvény alkalmazásában
29. sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján
a) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos,
b) pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar);
(9) Ha jogszabály az óvodai nevelésben részt vevő, a tanulói jogviszonyban, kollégiumi tagsági viszonyban álló vagy a képzési kötelezettséget teljesítő fogyatékos gyermek részére kedvezményt, juttatást, jogosultságot, kötelezettséget állapít meg, a fogyatékos gyermek, tanuló fogalom alatt a sajátos nevelési igényű gyermeket, tanulót kell érteni.
Közoktatási Törvény
121. § (1) E törvény alkalmazásában
29. sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján
-testi fogyatékos
-érzékszervi fogyatékos
-értelmi fogyatékos
# enyhén értelmi fogyatékos és/vagy a tanulásban akadályozott BNO F 70.0
# középsúlyos értelmi fogyatékos (értelmileg mérsékelten akadályozott) BNO F 71.0
# súlyos értelmi fogyatékos BNO F 72.0
-beszédfogyatékos
# dadogás BNO F 98.5
# hadarás BNO F 98.6
# orrhangzós beszéd BNO Q 35
# fejlődési dysfasiák BNO F 80.1-80.2
# dysarthriák, anarthriák BNO F 80.0
# centrális dyslaliák BNO F 80.0
F81 Az iskolai készségek fejlődési zavarai.
* F81.0 Olvasási zavar, diszlexia (dyslexia).
* F81.1 Helyesírási zavar, diszgráfia (dysgraphia).
* BNO: F81.2 Az aritmetikai készségek zavara, diszkalkulia (dyscalculia).
* BNO: F81.3 Az iskolai készségek kevert zavara.
* BNO: F81.8 Az iskolai képességek egyéb fejlődési zavara.
* BNO: F81.9 Az iskolai képességek nem meghatározott fejlődési zavara (tudás elsajátítási képtelenség).
F82 A motoros funkció fejlődési zavara.
F83 Kevert fejlődési zavarok
F84 Pervazív fejlõdési zavarok
* F84.0 Gyermekkori autizmus (autismus infantilis)
* F84.1 Atípusos autizmus
* F84.2 Rett szindróma
* F84.3 Egyéb gyermekkori dezintegratív zavar
* F84.4 Mentális retardációval és sztereotip mozgászavarral társuló túlzott aktivitás
* F84.5 Asperger szindróma
* F84.8 Egyéb pervazív (átható) fejlõdési zavar
* F84.9 Nem meghatározott pervazív (átható) fejlõdési zavar
F88 Egyéb pszichológiai fejlődési zavar, agnózia.
F89 Nem meghatározott pszichológiai fejlődési zavar.
F90 Hiperaktivitás, ADHD.
F91 Magatartászavar.
(9) Ha jogszabály az óvodai nevelésben részt vevő, a tanulói jogviszonyban, kollégiumi tagsági viszonyban álló vagy a képzési kötelezettséget teljesítő fogyatékos gyermek részére kedvezményt, juttatást, jogosultságot, kötelezettséget állapít meg, a fogyatékos gyermek, tanuló fogalom alatt a sajátos nevelési igényű gyermeket, tanulót kell érteni.
Én is megszüntetném az organikus, nem organikus osztályozást. Eddig sem volt értelme, de ha megszűnik a felkvóta alapú finanszírozás, még ennyi sem lenne.
Innen haladhatnánk tovább: melyik sni-kategóriát ki fejlesztheti? Heti hány órában, megkülönböztetve, ha integráltan v. szegregáltan oktatott. Tanítási órakeretben v. azon kívül.
Mari
Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok
Kedves Mindenki!
A köszöneteket értsem úgy, hogy helyeslitek?
Kérek mindenkit: haladjunk egy kicsit tempósabban!
Mari
A köszöneteket értsem úgy, hogy helyeslitek?
Kérek mindenkit: haladjunk egy kicsit tempósabban!
Mari
Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok
Kedves Mari!
Részemről a köszönet egyetértés is.
A 4. oldalon részletesen kifejtettem, hogy a rehab. órák a kötelezők terhére történjenek, odaírtam a törvényi vonatkozásokat is.
Ki fejlesszen? A gyógypedagógus. Kivéve a hiperaktivitást és a magatartászavart, mert ezek véleményem szerint megfelelő pedagógusi hozzáállással jól kezelhetők, vagy legalábbis kordában tarthatók, úgyhogy ezen a téren inkább a kollégák szorulnának fejlesztésre, nem a gyerekek. Egyébként sem tartom szerencsésnek, hogy a fenti diagnózisokkal kivegyük a tanulókat a közösségből, hiszen a problémát éppen ott jelentik, ezért ott kell megoldani, nem pedig egyéni fejlesztés keretében.
Már sok anyagot elolvastam a témával kapcsolatban, de számomra - és úgy gondolom a törvényhozók számára - sem világosak a fejlesztő ped. kompetenciái, ezért én úgy gondolom, hogy a BNO-s gyerekekkel foglalkozzanak a gyógypedagógusok. Ezért is "harcolok" annak érdekében, hogy minden iskolának legyen állandó gyógypedagógusa!
Részemről a köszönet egyetértés is.
A 4. oldalon részletesen kifejtettem, hogy a rehab. órák a kötelezők terhére történjenek, odaírtam a törvényi vonatkozásokat is.
Ki fejlesszen? A gyógypedagógus. Kivéve a hiperaktivitást és a magatartászavart, mert ezek véleményem szerint megfelelő pedagógusi hozzáállással jól kezelhetők, vagy legalábbis kordában tarthatók, úgyhogy ezen a téren inkább a kollégák szorulnának fejlesztésre, nem a gyerekek. Egyébként sem tartom szerencsésnek, hogy a fenti diagnózisokkal kivegyük a tanulókat a közösségből, hiszen a problémát éppen ott jelentik, ezért ott kell megoldani, nem pedig egyéni fejlesztés keretében.
Már sok anyagot elolvastam a témával kapcsolatban, de számomra - és úgy gondolom a törvényhozók számára - sem világosak a fejlesztő ped. kompetenciái, ezért én úgy gondolom, hogy a BNO-s gyerekekkel foglalkozzanak a gyógypedagógusok. Ezért is "harcolok" annak érdekében, hogy minden iskolának legyen állandó gyógypedagógusa!
Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok
Kedves Mari!
A köszönetem a teljes egyetértés jele. Nagyon jól összefoglaltad a részleteket.
Egyébként sokan nyaralnak, nem is tudnak a munkátokról. Úgyhogy a tempó nem hinném hogy fergeteges lesz.
Laci
A köszönetem a teljes egyetértés jele. Nagyon jól összefoglaltad a részleteket.
Egyébként sokan nyaralnak, nem is tudnak a munkátokról. Úgyhogy a tempó nem hinném hogy fergeteges lesz.
Laci
Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok
Csatlakozom Lacihoz.
Bár én még most merülök bele úgy igazán ebbe a munkába, de természetesen azért adtam a köszönetet, mert egyetértek vele. Gondoltam is, hogy megpróbálom folytatni, ahol kérdesekkel abbahagytad, de vannak itt sokan, akik jóval többet tudnak már erről az egészről.
Zsuzsitól kérdezném, hogy akkor mi lesz a sok-sok fejl. pedagógussal?
Akik nem gyógypedagógusok.
A hiperaktív, magatartászavaros gyerekeknek is kell a megsegítés szerintem. Épp azért, amiért írtad: nagyon sok a nem megfelelő hozzáállású kollega. Ezért támasz kell mind a gyereknek, mind a pedagógusnak.
Bár én még most merülök bele úgy igazán ebbe a munkába, de természetesen azért adtam a köszönetet, mert egyetértek vele. Gondoltam is, hogy megpróbálom folytatni, ahol kérdesekkel abbahagytad, de vannak itt sokan, akik jóval többet tudnak már erről az egészről.
Zsuzsitól kérdezném, hogy akkor mi lesz a sok-sok fejl. pedagógussal?
Akik nem gyógypedagógusok.
A hiperaktív, magatartászavaros gyerekeknek is kell a megsegítés szerintem. Épp azért, amiért írtad: nagyon sok a nem megfelelő hozzáállású kollega. Ezért támasz kell mind a gyereknek, mind a pedagógusnak.
Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok
Valahol, itt a honlapon olvastam, hogy a fejl. ped. státusz 2012-ig él. Vagy rosszul értelmeztem valamit?
Ildikó! Nehogy azt hidd, hogy el akarom űzni őket, csak nem tudom, mik a kompetenciáik. Az én véleményem szerint foglalkozhatnának pl. a nevtanos gyerekekel, vagy ez így ostobaság?!
Ezért kellene, mint azt Mari is írta, tisztázni, kinek mi a feladata. Merthogy ez a törvényben sem egyértelmű.
Ildikó! Nehogy azt hidd, hogy el akarom űzni őket, csak nem tudom, mik a kompetenciáik. Az én véleményem szerint foglalkozhatnának pl. a nevtanos gyerekekel, vagy ez így ostobaság?!
Ezért kellene, mint azt Mari is írta, tisztázni, kinek mi a feladata. Merthogy ez a törvényben sem egyértelmű.
- Fodor Zoltán
- Adminisztrátor
- Hozzászólások: 296
- Csatlakozott: 2008.02.26. 18:44
- Kapcsolat:
Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok
A fejl. ped. státusz nem 2012-ig él, hanem ez csak arra vonatkozik, akinek nem felsőfokú végzettséggel, hanem továbbképzés keretén belül, tanfolyamon szerzett képesítést. Igazság az, hogy helyesen nem tudtam hirtelen itt a Balaton parton megfogalmazni, de a lényeg az, hogy 2012 után csak felsőfokú végzettséggel lehet fejl.ped. státuszban az illető.
- hogabi
- Moderátor
- Hozzászólások: 1241
- Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
- Tartózkodási hely: Vöröstó
- Kapcsolat:
Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok
Idézet Dóritól, visszakerestem.
Itt a törvény:
Ktv. 128. § (21). bek.: „2012/2013. tanítási év végéig fejlesztő pedagógus munkakörben foglalkoztatható az is, aki pedagógus továbbképzés keretében elsajátította a szükséges ismereteket.”
Az én olvasatomban ez azt jelenti, hogy a szakvizsgázott fejlesztőkre még mindig rámosolyog a nap, de a tanfolyamos fejlesztőknek befellegzett.
Gabi
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok
Köszönöm, hogy kiokosítottatok. Úgy látszik, van még mit tanulnom, pedig azt hittem....
Én nem tudtam, hogy tanfolyamon is meg lehet szerezni a fejlesztő képesítést!!! Remélem, tanfolyamos tanítók, szaktanárok, meg gyp-k nincsenek!
De még mindig nem jutottunk előre abban a kérdésben, hogy akkor ki csináljon mit?
Én nem tudtam, hogy tanfolyamon is meg lehet szerezni a fejlesztő képesítést!!! Remélem, tanfolyamos tanítók, szaktanárok, meg gyp-k nincsenek!
De még mindig nem jutottunk előre abban a kérdésben, hogy akkor ki csináljon mit?