Tisztelt Szakemberek!
Segítséget szeretnék kérni Önöktől. Az én fiam 5 éves, óvodás. 3 évesen még nem volt tiszta szava, diagnózis: Ép értelem mellett, akadályoztatott beszédfejlődés.Beszédfejlődési zavar. Heti 3 órában logopédus foglalkozik vele az oviban. A nagy gondom az, hogy hiába kapjuk meg a neki szükséges szakemberi segítséget, ha a fiam nem működik együtt. A logopédus hölgy nagyon aranyos, türelmes, tapasztalt. Beszéltem vele, kérdeztem, hogy a gyerek a fejlesztésen hogy "dolgozik"? Mondta, hogy persze-persze csinálja, mondja amit kér tőle, de láttam rajta hogy csak nem akarja hogy aggódjunk. A másik jel az, hogy az óvónéni persze őszintébb volt, és ő mondta hogy ahhoz képest hogy már nagycsoportos: nem tud hajtogatni, nem akar leülni rajzolni, türelmetlenül színez, nem mindig vesz részt a közös mondókázásban. És amikor én kértem, hogy akkor szóljanak rá, és tegyék úgymond "kötelezővé", akkor azt mondták az óvónénik, hogy jaj nem baj, hiszen még pici, hadd játsszon!!!Csak az a bibi, hogy minden gyerek szót fogad az óvónéninek, csak az én gyerekem nem,így mi lesz??? Ha nem együttműködő, így hogy megy iskolába? Ott nem lehet nem szót fogadni!Sajnos nem mondott valótlant, mert otthon mi is ezt tapasztaltuk. Van a gyereknek egy logopédus könyve, és füzete is. Abban vannak "házik" feladva neki, hogy otthon a szülővel meg kell csinálni. Leülünk, és NEM AKARJA a feladatokat megcsinálni.(színezés, állathangok utánzása,hangok gyakorlása.) Kijelenti, hogy ő nem fog most zümmögni, nem akarja a repülőt utánozni. Sőt, szinte el sem kezdjük, már pityereg. Pedig szükség van gyakorlásra, ezt a logopédus is mondta. A többi gyerek nincs a hangokról faggatva,stb..nekik könnyebb a gyerekkoruk, én ezt megértem. De mivel ő így született muszáj gyakorolnunk. Attól félek, hogy a logopédus sem tud vele haladni, mert a gyerek visszautasító. Mi lesz így? Mit csináljunk???Tanácstalan vagyok, kérem segítsenek.
A fiam rövidebb mondatokat már érthetően mond, de még sok nyelvtani hiba van: ban helyett: ba, ha túl sok a mondatban a helyhatározó, akkor már elveszti a fonalat. Hibák még: pld: kerény-kenyér, hibásan kiejtett hangok: h, r, z-zs helyett s.,stb.Ha kijavítjuk, akkor azon is megsértődik. De kérem mit tegyünk? Ha nem javítom ki, akkor azt gondolja hogy jól mondta. És miért van az, ha el van neki mondva többször is az állathang, akkor sem jegyzi meg, és mást mond? A gyerekek csúfolják hogy rosszul beszél, " béna", "hülye". Nem tudom mit tegyek, mit csinálunk rosszul? Hogyan fog így iskolába menni?
Előre is nagyon köszönöm válaszukat. Tisztelettel: Ildikó
5 éves gyerek beszédfejlődése
Re: 5 éves gyerek beszédfejlődése
Alapozó terápia???
Vizsgálat??????????
Nézz körül, hátha...
És a kedvét nem szabad elvenni, szívesen menjen, indirekt módszerek, jók az eredmények!!!!!!!!!
Dóri
Vizsgálat??????????
Nézz körül, hátha...
És a kedvét nem szabad elvenni, szívesen menjen, indirekt módszerek, jók az eredmények!!!!!!!!!
Dóri
Re: 5 éves gyerek beszédfejlődése
Kedves Ildikó!
Kisfiánál valószínű, összetett a probléma: nyelvi nehézség, időben és minőségében is. Finommozgás fejletlensége, csak amiket Ön említ. Nem szoktam látatlanban diagnosztizálni, de tipikusan idegrendszeri éretlenségre gyanakszom, ÉP ÉRTELEM MELLETT.Nem is lenne szabad"direktben" gyakoroltatni, ez csak mélyíti a problémát.
Az okot kell megkeresni: vizsgálat, utána intenzív mozgásterápia, megkésett beszédfejlődés terápiája, és nem hangfejlesztés. Most nem ez a legfontosabb, annak is eljön az ideje!!! Még pont elegendő idő van az iskolakezdésig, ne keseredjen el. Meg szabad tudni, merre laknak?
Ha tudok segíteni, kérem, jelezze!
Mari
Kisfiánál valószínű, összetett a probléma: nyelvi nehézség, időben és minőségében is. Finommozgás fejletlensége, csak amiket Ön említ. Nem szoktam látatlanban diagnosztizálni, de tipikusan idegrendszeri éretlenségre gyanakszom, ÉP ÉRTELEM MELLETT.Nem is lenne szabad"direktben" gyakoroltatni, ez csak mélyíti a problémát.
Az okot kell megkeresni: vizsgálat, utána intenzív mozgásterápia, megkésett beszédfejlődés terápiája, és nem hangfejlesztés. Most nem ez a legfontosabb, annak is eljön az ideje!!! Még pont elegendő idő van az iskolakezdésig, ne keseredjen el. Meg szabad tudni, merre laknak?
Ha tudok segíteni, kérem, jelezze!
Mari
Re: 5 éves gyerek beszédfejlődése
Kedves Henciduda!
Köszönöm válaszát. Zalaegerszegen lakunk, ott jár oviba is. A vizsgálat már megtörtént kb két éve. Azt mondták, hogy már csak akkor kell újra mennünk, mielőtt iskolába meg. Addig megy a heti 3 óra logopédus fejlesztés az oviban. Mást nem mondtak, mozgásterápiáról nem is tudtam. Hová fordulhatunk? Vigyem el "idő előtt" újra vizsgálatra?
Köszönöm. Tisztelettel: Ildikó
Köszönöm válaszát. Zalaegerszegen lakunk, ott jár oviba is. A vizsgálat már megtörtént kb két éve. Azt mondták, hogy már csak akkor kell újra mennünk, mielőtt iskolába meg. Addig megy a heti 3 óra logopédus fejlesztés az oviban. Mást nem mondtak, mozgásterápiáról nem is tudtam. Hová fordulhatunk? Vigyem el "idő előtt" újra vizsgálatra?
Köszönöm. Tisztelettel: Ildikó

Re: 5 éves gyerek beszédfejlődése
Kedves Ildikó!
Szerintem nincs értelmi visszamenni vizsgálatra, attól nem oldódik meg semmi. Ki diagnosztizálta a kisfiút, nevelési tanácsadó v. szakértői bizottság? Különösebben nem érdekli őket a gyerek fejlődése, ha 3-4 évig nem is akarják látni. Mozgásterápiát meg különben sem "írnak ki" neki. Szomorú, hogy csak logopédiai ellátást kap 2 éve, és az is csak hangfejlesztésből áll. Melyik a "logopédiai könyve"?
Keresni kellene Kulcsárné-féle mozgásterapeutát a környéken, és megkésett beszédfejlődéshez IS ÉRTŐ logopédust.
Sok sikert:
Mari
Küldök privát üzenetet.
Szerintem nincs értelmi visszamenni vizsgálatra, attól nem oldódik meg semmi. Ki diagnosztizálta a kisfiút, nevelési tanácsadó v. szakértői bizottság? Különösebben nem érdekli őket a gyerek fejlődése, ha 3-4 évig nem is akarják látni. Mozgásterápiát meg különben sem "írnak ki" neki. Szomorú, hogy csak logopédiai ellátást kap 2 éve, és az is csak hangfejlesztésből áll. Melyik a "logopédiai könyve"?
Keresni kellene Kulcsárné-féle mozgásterapeutát a környéken, és megkésett beszédfejlődéshez IS ÉRTŐ logopédust.
Sok sikert:
Mari
Küldök privát üzenetet.
Re: 5 éves gyerek beszédfejlődése
Kedves Ildikó!
Nálunk szintén ez a gond kisfiam Tamás márciusban tölti az 5 évét nem tud beszélni minden lehetséges vizsgálatot elvégeztettünk Hál isten minden rendben volt a neurologus is közölte nem talált semmit részéről itt befejeződőtt járunk tsnt tornára ami kissé javitott vagy a fejlödés segített igazán nem tudom senki sem segít mindent a magunk erejéből teszünk Sajnos kislépésben Ovodába jár belileszkedett, keresgélem az okot miért van ez miért nem tud beszélni a fiam???
Üdvözlettel Gabriella Tamás édesanyja
Nálunk szintén ez a gond kisfiam Tamás márciusban tölti az 5 évét nem tud beszélni minden lehetséges vizsgálatot elvégeztettünk Hál isten minden rendben volt a neurologus is közölte nem talált semmit részéről itt befejeződőtt járunk tsnt tornára ami kissé javitott vagy a fejlödés segített igazán nem tudom senki sem segít mindent a magunk erejéből teszünk Sajnos kislépésben Ovodába jár belileszkedett, keresgélem az okot miért van ez miért nem tud beszélni a fiam???
Üdvözlettel Gabriella Tamás édesanyja
-
- Hozzászólások: 1
- Csatlakozott: 2023.08.07. 20:14
Re: 5 éves gyerek beszédfejlődése
Kedves Szülők!
Ismerőseim között van egy család, akik szintén hasonló problémával élik napjaikat. A gyerek 5 évesen nem beszél. Szintén számos módon próbálták kideríteni az okát, keresik a megoldást, de eddig igazából minden különösebb eredmény nélkül.
Látom, ez egy több éves beszélgetés. Iskolakezdés, iskolaválasztás előtt állnak most Ők is, mint ti akkoriban. Amit én szeretnék kérdezni, hogy állt-e be változás a gyerekek állapotában? Az iskolakezdés hozott-e változást?
Illetve hol tartanak a gyerekek most?
Tapasztalatokat, infókat keresünk. Bármit, ami előre mozdíthatja a jelenlegi állapotot.
Köszönettel:A
Ismerőseim között van egy család, akik szintén hasonló problémával élik napjaikat. A gyerek 5 évesen nem beszél. Szintén számos módon próbálták kideríteni az okát, keresik a megoldást, de eddig igazából minden különösebb eredmény nélkül.
Látom, ez egy több éves beszélgetés. Iskolakezdés, iskolaválasztás előtt állnak most Ők is, mint ti akkoriban. Amit én szeretnék kérdezni, hogy állt-e be változás a gyerekek állapotában? Az iskolakezdés hozott-e változást?
Illetve hol tartanak a gyerekek most?
Tapasztalatokat, infókat keresünk. Bármit, ami előre mozdíthatja a jelenlegi állapotot.
Köszönettel:A
Re: 5 éves gyerek beszédfejlődése
Kedves Mindenki. Gyerekem az olvasottakhoz nagyon hasonlóan indult 2-3 évesen és most, 6 éves korára, úgy tűnik, megoldottunk minden problémát, felzárkózott. Valami miatt nem indult meg magától semmi fejlődése. Mindent meg kellett támogatnunk, több oldalról is, élhetetlenül sok energia belefektetésével. A mozgásfejlődését is így támogattuk, így tanult meg kúszni és mászni majd járni is, majd 2 éves elmúlt, amikor megtanultam a siketek és nagyothallók számára használt gyógypedagógiai módszereket beszéd indításra és azzal tanítottam meg beszélni, majd rengeteg olvasással felfejlesztettem a szókincsét. 3-4 éves koráig minden fejlődése "erőltetve" ment csak. Persze én erőltettem, hiába voltam ellenszélben ("A fiúk néha 4 évesen kezdenek beszélni, várj még vele nyugodtan, stb). Most így utólag azt látom, nagyonis jól tettem. Az akkori "sorstársaink" (hasonló korúak és 1-2 évvel idősebbek)akik "próbálták megvárni, hogy a gyerek a saját tempójában fejlődjön", sajnos nem jártak jól, a gyerekek a legkülönbözőbb diagnózisokat kapták és nem úgy néz ki egyelőre, hogy könnyű lehet az életük. Sokadik és sok botrányos iskolaváltás elsőben az egyik helyen, a nagyszülők kitagadták a vállalhatatlan gyereket a másik helyen, és a többi. Ami nálunk az áttörést hozta, az a sok mozgásfejlesztő terápia (heti 2x Ayres terápia és 2x úszás) melletti nagyon szigorú diéta és alvás rezsim, valamint a gyerek pszichológus foglalkozása (szocializációs csoportfoglalkozás). A diéta lényege, hogy a vércukor stabilan és alacsonyan van tartva, a glutén, a tej, az emulgeálószerek, adalékanyagok ki vannak zárva. Tehát a gyerekem minden egyes étkezését én készítem azóta. Reggelire egy aprított vegyes zöldség-gyümölcs salátát eszik quinoával vagy más fehérjeforrással (ehhez több, mint fél év alatt szoktattam hozzá), tízóraira savanyú zöld almát 1-2 olajos maggal (az oviban a többiek miatt gyakran kér szendvicset, olyankor avokádós szendvics, velős szendvics, olivaolajas szendvics, sonkás szendvics stb gluténmentes kovászos hajdina-rizs kenyérrel), ebédre zöldség előétel után zöldség vagy hús levest és 1-2 kis adag zöldség hangsúlyos főételt (pl gombapörkölt és karfiolfelfújt), uzsonnára áfonyát meg nyers édesburgonya karikát, vacsorára pl. cukkini főzeléket, ha reggel nem kapott tojást, akkor tojás feltéttel. Edzés előtti étel egy kis lassú felszívódású szénhidrát (gyümölcs), edzés után fehérje (pl tojás, egy szelet füstölt lazac, 90+% hústartalmú virsli, stb). Télen inkább ketogénba hajlik az étkezésünk (a nyulat preferáljuk az adalékmentes etetése miatt), nyáron inkább vegánba. Persze csak hajlik, nem ketogén és nem hús elhagyó. Vérképet évente ellenőriztetünk, a mostani már kitűnő. Eddig az allergia markerek nem voltak tökéletesek, de szervi baja sosem volt. A kalciumot a WHO ajánlás szerint őrölt tojáshéjjal pótolom. Hetente minimum egyszer eszünk halat vagy hasonlót, próbálok azt is változatosan adni, nem mindig ugyanazt. Bár csak a lazacot szereti (mert nincs benne szálka és zsíros) és másból alig eszik, de olyankor nincs más, szokik hozzá. Úgy látom, most már magától is elkezdett fejlődni azoktól az ingerektől, ami a többi gyereket spontán fejleszti, elkezdtem lecsökkenteni a plusz fejlesztéseket. Az egyik szakorvos azt mondta, hogy létezik egy olyan mitokondrium betegség, amiről a tudomány ma még keveset tud. Ennek hatására elzáródik bizonyos agyi területek tápanyagellátása az aránylag magas vércukor hatására - tehát ez nem az a mitokondrium betegség, amit ismerünk, ahol a gyerekek alacsony intelligenciájúak maradnak és súlyosan értelmi fogyatékosok. Hanem ennél csak kisebb agyi területek maradnak tápanyag nélkül, időszakaszokra és azok nem tudnak ilyenkor megfelelően fejlődni vagy épp akkor reagálni, amikor kellene. Hogy mit jelent az aránylag magas vércukor, az egyéni és az is, hogy hogyan birkózik meg vele a szervezet. Azt tippelem, de ez tényleg csak tipp, hogy azt csináltuk, hogy míg az agyi tápanyagellátást folyamatosan biztosítottuk a diétával, a mozgásfejlesztő foglalkozások és a pszichológiai foglalkozás stb szintre hozták a lemaradt agyi területeket és a sok sporttól és a nagyobb izomtömegtől mostanra a gyerekem már magasabb vércukor terhelést is bír (bár még az átlag gyerek fehér pékárus reggelijét-tízóraiját-rizses-tésztás-krumplis főétkezését valószínűleg nem bírná). Ez a magyarázat nem biztos, hogy helyes. De az biztos, hogy a gyerekem szénája pár éve még úgy állt, mint azoké a sorstársaké, akiket feljebb említettem. A beszédfejlődése nem indult meg időben, előtte a mozgásfejlődése sem indult meg magától, a mozgásfejlesztések ellenére a társaival nem volt "egyformán ügyes" (pl nem mászott fára olyan ügyesen, mint a többiek, ha egyszerre tanultak új mozgást, az neki jóval több ideig tartott, stb), vállalhatatlanul /nehezen viselkedett. Most, 6 évesen viszont egyértelműen iskolaérett minden szakember szerint és külön fejlesztést az állami szakemberek szerint nem kell kapnia, diagnózisa nincs. El tudunk vele menni, ahová szeretnénk. A pedagógusainak (az esetek legnagyobb többségében) szót fogad. Mozgása már nem az ügyetlenebb kevesek közé sorolható, bár még egy ortopédiai problémát oldunk. Mi azért még idén biztosan fogjuk hordani a plusz Ayresre és talán jövőre is még. Aszerint, ahogy a vele foglalkozó (magán) szakember majd hogy javasolja. A diéta sajnos nagyon munka igényes és szerintem drága is, sajnos nem is azonnal, hanem csak lassan csordogál az eredménye, a gyerek nyilván nem is ezeket az ételeket szereti (és amit szeretne, azt meg nem ehet), de megéri. Kitartást és sok erőt kívánok minden érintettnek!