Törvényi háttér fejlesztőpedagógus munkakörben

Avatar
ezspr

Törvényi háttér fejlesztőpedagógus munkakörben

Hozzászólás Szerző: ezspr »

Segítséget szeretnék kérni!
Gyógypedagógus végzettséggel fejlesztőpedagógusként dolgozom egy általános iskolában. Fejlesztek BTM-es és SNI-s gyerekeket is.
Kérdéseim a következők lennének, hogy:
1, egy fejlesztő óra hány perces 45 vagy 60 perc
2, a fejlesztőpedagógus beosztható-e szünetekben ügyeletesnek
3, a fejlesztőpedagógus beosztható-e tanórai helyettesítésre
4, egy gyerek számára a fejlesztő foglalkozás lehet 30 perces is, vagy, ha 45 perces egy óra akkor a gyereknek 45 percet kell ott lennie

Nagyon megköszönném, ha a törvény ezekre vonatkozó részleteit is megírnátok, hogy hol találom, mert én sajnos nem értek a törvényekhez, de mivel folyamatos támadásoknak vagyok kitéve kollégáim által, ezért kénytelen vagyok a törvényt eléjük tenni.

Válaszaitokat nagyon köszönöm!

Eszter
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Törvényi háttér fejlesztőpedagógus munkakörben

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Kedves Eszter!

1. fejlesztő óra 45 perc
2. beosztható ügyeletesnek, hisz a tantestülethez tartozik /bár a törvény erre kiemelten nem hivatkozik/
3. helyettesítésre nem osztható be, csak végszükség esetén
4. 30 perces is lehet egy fejl óra, - ha külön a papíron ki van emelve - de szerintem ki lehet tölteni játékkal, rakodással, beszélgetéssel stb. az órát.

Amúgy, munkaköri leírásod van? Mert abba ezeket bele kell/ene foglalnia az igazgatónak.
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
ezspr

Re: Törvényi háttér fejlesztőpedagógus munkakörben

Hozzászólás Szerző: ezspr »

Ezeket azért kérdeztem, mert a tantestület bizonyos tagjait az én munkaköröm "érdekel a legjobban", hogy hol lehetne belekötni. Van munkaköri leírásom, de az igazából nem nekem készült, hanem felsős tanárokét kaptam. Sajnos nem gondoltam, hogy én leszek a folyamatos célpont ezért nem is gondoltam, hogy meg kéne változtatni a munkaköri leírást, hiszen sokban más az én feladatom, mint a felsős tanároknak. Sajnos most a saját bőrömön tapasztalom, hogy bizony ez is egy lényeges kérdés. Szerencsére itt a honlapon találtam egy munkaköri leírást, ezt holnap beviszem az igazgatónknak, hogy az előzőt módosítsa, és ezt írjuk alá a második félévtől.
Arra, hogy hány perces az óra azért kérdeztem rá, mert állítólag van valahol egy olyan törvény vagy az újban van benne, hogy egy fejlesztő foglalkozásnak 60 percesnek kell lennie. Én eddig is 45 perceset tartottam, volt hogy hosszabbat, volt hogy valóban 30 perc után beszélgettünk, mert nagyon elfáradt a gyerek.
Az ügyeletre és a helyettesítésre azért kérdeztem rá, mert az egyik már folyamatos téma, a másik meg talán téma lesz és szeretnék felkészülni rájuk.
Szomorúnak tartom, hogy vannak akik, még mindig nem látják be, hogy ezzel a munkával nem csak a gyereknek segítünk, hanem az ő tanári munkájukat is támogatjuk, de ahogy itt olvasom a hozzászólásokat, nem vagyok ezzel egyedül.
Köszönöm a gyors válaszodat!
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Törvényi háttér fejlesztőpedagógus munkakörben

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Biztos voltam benne, hogy e miatt kérdeztél. Sajnos a fejlesztő és a gyógyped le van nézve, mert az csak a h.....lye gyerekkel foglalkozik, annak nem kell tudni semmit, csak mi erőltetjük. Egy zenetanár kollégámat osztottam egy alkalommal ki. Mondván, könnyű az okos gyereket tanítani és produkáltatni, próbáljon meg egy h---lye gyereket megtanítani valamire. Ha ezt megtette, akkor szájaljon. Mit ad Isten, gyermeke a nev,tannál kötött ki. Nem kívánok neki rosszat - mert a gyermeknek a legrosszabb - de legalább valamit átérez.
Olyan makacsul tudnak ragaszkodni a felsősök a tantárgyaikhoz, hogy szinte szégyen. Vaskalaposság jellemző némelyikre. Persze van kivétel, de ritka. Viszont a középiskolában ezt nem tapasztalom, elfogadják a segítséget, tanácsot, és kérdeznek. Mert ŐK mernek kérdezni. Vajon miért?
A fejl. ped munkakört én illesztettem be. A gyógyped munkaköre is ott van.
Szeretnék gyereket látni akit 60 percig lehet fejleszteni! Pláne tanítás után a 6. 7. órában!

Találtam egy kis adalékot, hátha.....

http://www.nefmi.gov.hu/forum/kozoktatas?&page=4
Fejlesztő pedagógus munkakört a Kt. 1. számú mellékletének harmadik része kötelező jelleggel az integrációs felkészítésben részt vevő iskolához ír elő, azonban a nevelési-oktatási intézmény vezetőjének lehetősége van speciális végzettségű szakemberek – köztük pl. fejlesztő pedagógus – alkalmazására is. A munkakör betöltéséhez a Kt. külön szakképzettséget nem határoz meg, de a 128. § (21) bekezdése rendelkezik arról, hogy a 2012/2013. tanítási év végéig fejlesztőpedagógus munkakörben foglalkoztatható az is, aki pedagógus-továbbképzés keretében elsajátította a szükséges ismereteket. Ebből az következik, hogy – a jelzett átmeneti időszakon kívül – a nevelési-oktatási intézményekben a fejlesztő pedagógus munkakör betöltéséhez a pedagógus-oklevél melletti megfelelő szakirányú továbbképzésben szerzett szakképzettség szükséges, mivel fejlesztő pedagógus szakos tanárképzés nincs.
A fejlesztő foglalkozást a Kt. a pedagógiai szakszolgálat körében, a nevelési tanácsadás feladataként szabályozza (35. § (4) bekezdés). A fejlesztő pedagógus munkakör is a nevelési tanácsadó létszámában jelenik meg.
A pedagógiai szakszolgálatokról szóló 4/2010. (I. 19.) OKM rendelet, amely – meghatározott kivételektől eltekintve – 2010. augusztus 1-jén lép hatályba – a fejlesztő pedagógus munkakörben történő alkalmazás feltételeit a következők szerint állapítja meg:
„2. § (2) A pedagógus-munkakörök és a betöltésükhöz szükséges felsőfokú iskolai végzettségek és szakképzettségek a következők:
a) gyógypedagógus munkakörhöz a fogyatékosság típusának megfelelő szakirányon szerzett gyógypedagógus szakképzettség, illetve gyógypedagógia vagy gyógypedagógus tanári szakképzettség, továbbá a fogyatékosság típusának megfelelő gyógypedagógusi végzettség,
b) konduktori munkakörhöz konduktor,
c) pedagógus munkakörhöz a korosztálynak megfelelő óvodapedagógus vagy tanító, illetve tanár,
d) fejlesztő pedagógus munkakörhöz az a)-c) pontban felsorolt bármelyik végzettség és szakképzettség és a szakirányú továbbképzésben szerzett, a beilleszkedési, tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek, tanulók szűrésére, csoportos és egyéni foglalkoztatására jogosító szakképzettség.
A fentiek alapján látható, hogy önmagában a gyógypedagógus alapfokozat megszerzésének a fejlesztő pedagógus munkakör ellátása tekintetében nincs jelentősége, mert mind a nevelési-oktatási intézmények, mind a pedagógiai szakszolgálati intézmények esetében ahhoz a megfelelő szakirányú továbbképzési szakon szerzett szakképzettségre is szükség van.
A megszerzendő gyógypedagógus szakképzettségével a Kt. 30. § (11) bekezdése alapján a gyógypedagógiai nevelésben-oktatásban részt vevő nevelési intézményekben a fogyatékosság típusához igazodóan tölthet be pedagógus-munkakört. Ugyanez a szakképzettség szükséges az egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs óvodai foglalkozásokhoz, tanórai foglalkozásokhoz.

Üdvözlettel:
Dr. Varga Mária Beáta
főosztályvezető-helyettes
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
andi99

Re: Törvényi háttér fejlesztőpedagógus munkakörben

Hozzászólás Szerző: andi99 »

Kedves hogabi!

A segítségét szeretném kérni. Óvodapedagógia majd pszichopedagógia szakon végeztem. Szeretnék fejlesztőpedagógusként dolgozni. Elegendő-e hozzá a második diplomám?

köszönöm
Avatar
Hamilton1

Re: Törvényi háttér fejlesztőpedagógus munkakörben

Hozzászólás Szerző: Hamilton1 »

Új tag vagyok itt, segítséget szeretnék kérni, illetve pontos útmutatást.

25 éve dolgozom gyógypedagógusként. Másoddiplomásként egyszakos oligofrénpedagógia szakos gyógypedagógiai tanár a végzettségem. Természetes volt mindig, hogy enyhe és középsúlyos fogyatékosok oktatására képesít a diplomám. Aztán a rendszerváltás után elkezdték szétszaggatni a gyógypedagógiát, mindenféle inci-finci szakok jöttek, s a rengeteg szak között elvész a gyerek. De úgy tűnik, ma már a pedagógus is. A mai terminológiákban szinte sehol nem találni meg az oligo végzettséget, nincs pontos megfeleltetés, hogy akkor most az oligosok egyenlőek-e a tan.ak-osokkal, vagy hová is tartozunk, mi az Úgymond "régebbi" szakemberek. Ami pedig fontos lenne, hisz a SNI tanulók fejlesztésénél nem mindegy, milyen szakos gyógypedagógus foglalkozik a gyermekkel.
Kérdésem tehát az, hogy az oligofrén szakos diplomám feljogosít-e a BTMN tanulók fejlesztésére, a SNI/b. tanulók fejlesztésére, vagy kizárólag a fogyatékos tanulókkal foglalkozhatok?
Köszönöm előre is a választ.
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Törvényi háttér fejlesztőpedagógus munkakörben

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Kedves Hamilton1!
A képzettségeddel foglalkozhatsz SNI/a-val, b-vel /középsúlyosakkal is/ és BTMN-essel is. Ha ez utóbbival egy gyorstalpalós fejlesztősped. foglalkozhat akkor Te főleg. Sőt, ha jól emlékszem a 2012-13-as tanévtől CSAK gyógyped fejleszthet, de ezt meg kell néznem. Lehet valaki pontosabban tudja, majd ír akkor.
Valóban nagyon csúnyán széjjel lett cincálva a gyógypedagógia területe.
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
dudikopf

Re: Törvényi háttér fejlesztőpedagógus munkakörben

Hozzászólás Szerző: dudikopf »

Szia Gabi!
Ez engem is nagyon érdekelne!
Mi is úgy értelmeztük a törvényt, hogy csak gyógypedagógus fejleszthet a jövőben. Nálunk én vagyok az egyetlen gyógypedagógus és van három fejlesztő pedagógusunk, 98 gyerekre! Izgalmas lesz, ha jövőre mindegyiket nekem kell fejleszteni! Szóval nagyon várom, hogy te mit hámoztál ki a törvényből.
Üdvözlettel: Zsuzsi
Avatar
Dóri
Hozzászólások: 670
Csatlakozott: 2008.02.28. 08:16
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Törvényi háttér fejlesztőpedagógus munkakörben

Hozzászólás Szerző: Dóri »

Hamilton (hajrá)!
Oligofrénpedagógia: értelmileg- és tanulásban akadályozottak pedagógiája.
(Az 1970-as-90-es években általános képzési irány volt a gyógypedagógiai főiskolán. Ma külön képeznek értelmileg akadályozott és tanulásban akadályozott gyermekekkel foglalkozó szakembereket.)
Btmn tanulók ellátásának kompetenciája: gyógypedagógus / fejlesztőpedagógus

Fejlesztő pedagógusi munkakör betöltéséhez a Kt. külön szakképzettséget nem határoz meg, de a 128. § (21) bekezdése rendelkezik arról, hogy a 2012/2013. tanítási év végéig fejlesztőpedagógus munkakörben foglalkoztatható az is, aki pedagógus-továbbképzés keretében elsajátította a szükséges ismereteket.
Ebből az következik, hogy – a jelzett átmeneti időszakon kívül – a nevelési-oktatási intézményekben a fejlesztő pedagógus munkakör betöltéséhez a pedagógus-oklevél melletti megfelelő szakirányú továbbképzésben szerzett szakképzettség szükséges. (Tehát nemcsak gyógypedagógus fejleszthet!!!)

Dóri
Avatar
Hamilton1

Re: Törvényi háttér fejlesztőpedagógus munkakörben

Hozzászólás Szerző: Hamilton1 »

Köszönöm mindenkinek a válaszát. A kérdéskör azonban még mindig nem tisztázott számomra. Intézményünkben ellenőrzés volt, s a hölgy azt állította, hogy valójában az egyetlen szak a logopédia szak, ami a jelenleg fejlesztésre szoruló minden gyermek tekintetében kompetens. Azaz, nem fejleszthetek, csak enyhe, vagy középsúlyos fogyatékost. Értsd, a tan.ak és ért.ak nem egyenlő az oligofrénnal manapság... A tan.ak fejleszthet sni/a-t és b-t is, de az oligofrén nem. Sőt, még BTMN tanulót sem fejleszthetek, mert nem tanultam ép értelmű tanulászavart. Aki viszont elvégzett egy gyorstalpaló fejlesztő tanfolyamot, az fejleszthet.... Hát akkor mi a helyzet? Aki pontosan és egészen biztosan tudja ezeket a dolgokat, feltétlenül írja le jó részletesen, mert már kezdem úgy érezni, kidobhatom a diplomámat és a 25 évemet a kukába!
Válasz küldése