Integráció

Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Integráció

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Minőségi iskolát nem lehet csinálni, ha "csak" foglalkozgatunk a gyerekkel. Ez van mindenhol. Jó felkészültségű tanári kar és jó igazgató tehet valamit, de sajnos ez nem sok helyen van. Ezek a gyerekek nyűg az osztály és kollégák számára.
Kedves "csojanosne"!
Kérlek írd le, hogy nálatok hogyan működik az integráció? Olyan lelkesen írtál iskolátokról. Talán tudunk tanulni belőle! Nem az ijesztgetésről van szó, hanem arról, hogy nincsenek a pedagógusok sem felkészítve, sem felkészülve. /igaz sokuk nem is akar/
Igazad van! Fel kell készülni az órákra! Ez is ritka manapság. Hosszú évekig 4-es összevont osztályt tanítottam, s nem engedhettem meg magamnak, hogy ne készüljek. Nagy munka, de megtérül.
Itt az jutott eszembe, talán leírhatnánk, ki hogyan készül és vezeti le az órát?
Biztosan jó dolgok jönnének elő, s tanulhatnánk egymástól.
/milyen jó lett volna a találkozás.../

Éppen tegnap kaptam meg a két nyolcadik osztályos integrált tanuló matek dolgozatát, hogy osztályozzam le. /bár nem értem miért én osztályozzak, hiszen nem tanítom őket 2 éve/ Nos a dolgozatok minősíthetetlenek!!! Hozzáteszem, mindketten jó matekosok a maguk szintjén. Igen, azok voltak, míg napi rendszerességgel volt velük foglalkozva a szegregált osztályban!
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
laca

Re: Integráció

Hozzászólás Szerző: laca »

Ha jól emlékszem, Csojánosné már leirta, hogyan működik náluk a rendszer. Diszeseket integrálnak, nyilván nagyon nagy hozzáértéssel és szeretettel. Le a kalappal előttük.
Szerintem a diszes gyerekeket sokkal egyszerűbb elfogadni, mint az értelmi fogyatékost. Bár ezt is integrációnak nevezik, ők eddig is ott voltak a rendszerben.
Engem nagyon érdekelne, hogy az alternativ tantervű iskolákban mi a helyzet. Ott is van fejlesztés? Integráció vagy csak felzárkóztatás? Szükségük van-e fejlesztő pedagógusra stb.
Ha valakinek vannak ilyen irányú tapasztalatai, értesülései, kérem, hogy tegye közkinccsé. Köszönöm.
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Integráció

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Igen leírta a rendszer működését a kolléganő. Azt kértem, hogy a gyakorlati megvalósításba avasson be bennünket - ha van ideje az év végi hajrában. Nem hiszem, hogy mindenki tudja, hogyan valósul meg egy differenciálás az órán.
Ami nagyon zavar - lehet, hogy csak engem - szét kellene végre válogatni az SNI kategóriában, diszes és ért. fogy. fogalmát! Mint tudjuk a kettő nem ugyanaz de az SNI az ott van.
Amit még nem értek, hogyan lehet diszest integrálni? Ők eddig nem a többségi iskolában voltak? Hiszen ép értelműek.
Laca kérdésére.
Nálunk az ált. isk. mellett működött egy Eltérő tantervű összevont tagozat. 2 éve hippp-hopp integrálták a gyerekeket mindenki megkérdezése /szülők, gyerekek, pedagógusok / és előkészítés nélkül.
Ezek a gyerekek német óráról jönnek ki fejlesztésre, ha úgy tetszik rehabilitációra. Míg együtt volt az osztály heti 1-2 órában volt rehabilitációs foglalkozás. Ennek az óraszáma attól függött, mennyi a heti összes tanítási óra és annak a 15 %-át lehetett rehab.ra fordítani. Ez az önállóan működő speciális iskolákra most is érvényes. Mindkét esetben csak gyógypedagógus foglalkozhat a tanulóval.
Ezt törvény írja elő, hogy mi illeti meg a tanulót. Ez a törvény az oldalon is fenn van.
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Integráció

Hozzászólás Szerző: hogabi »

1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról
A különleges gondozáshoz, a rehabilitációs célú foglalkoztatáshoz való jog, a gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény
30. §
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
laca

Re: Integráció

Hozzászólás Szerző: laca »

Valahogy úgy gondolom, hogy a differenciált oktatás természetes dolog.
Bár tudom, hogy a gyakorlatban ez nem igy van. Legtöbben nem veszik a fáradtságot, hogy többféle eszközt, feladatlapot, tervet stb vegyenek számitásba. Leggyakrabban nem is a fáradtság, hanem a felkészületlenség az ok.
Teljesen evidens, hogy a különböző képességek különböző tartalmakat, eszközöket jelentenek.
Kislétszámú tanuló csoportban ez nem okozhat gondot.
Egyébként láttam olyan foglalkozást, ahol az imbi gyerekkel is szorzótáblát akartak tanitani. A hozzá nem értés hiánya a legfőbb probléma.
Tehát már megint az előkészités hiányosságairól beszélünk.
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Integráció

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Nagyon találó amit írtál. Azt hittem csak én látom így a dolgokat.
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
csojanosne

Re: Integráció

Hozzászólás Szerző: csojanosne »

Nálunk az integrálás nem egyik napról a másikra történt meg. Ezelőtt kb. 5 évvel bevezettük kötelező tantárgyként a tanulásmódszertant, melynek során a gyerekek memóriatechnikákat illetve tanulási tanácsokat és módszereket sajátíthattak el. Közben a pedagógusok is különböző tanfolyamokon vettek részt szervezetten, a témára irányulóan. Tavaly kezdtünk el tanítani a kooperatív technikák alkalmazásával, mely nálunk beépül minden tantárgy tananyagába. Ez a módszer nagyon sok lehetőséget ad a differenciálásra, illetve az egymástól való tanulásra, tapasztalatszerzésre. Tavaly nyáron az alsós kollégák végeztek el egy erre irányuló tanfolyamot, most nyáron a felsősökön a sor. Minőségi munkát csak hozzáértéssel lehet végezni. Fontos megemlíteni az iskolaigazgatónk pozitív hozzáállását a dolgokhoz, mondhatni, hogy amellett, hogy igazgató nagyon jó menedzser is! Sokat pályázunk és sokszor nyerünk is. A differenciálás megkönnyítéséhez most van szervezés alatt egy olyan mappasorozat elkészítése, amely minden évfolyamra, tantárgyanként, tananyagokhoz kapcsolódva tartalmazna feladatokat azoknak a tanulóinknak, akik nem tudnak együtthaladni a többiekkel. Így könnyebben lehetne őket felzárkóztatni és a velük foglalkozó pedagógus munkája is könnyebbé válna. Ennek megvalósítása nagyon sok munka és nem egy ember feladata. Csak összefogással lehet megcsinálni, szaktanárok és gyógypedagógus együtt kell, hogy tudjanak gondolkodni, dolgozni. Egyszer kell megcsinálni, utána csak frissítgetni kell a feladatlapokat, új ötletekkel bővítgetni. Aki úgy érzi, hogy most nem jut eszébe semmi feladat, akkor leemeli a polcról, lefénymásolja és már könnyített is a dolgokon! A másik a jó kollektíva, ami ezekhez szükségeltetik. Az olyan iskolákban, ahol a pedagógusok egymás elől féltik a módszereiket, sohasem lehet ehhez hasonlót alkotni! Ugyanis ránk, felnőttekre is igaz érvényű az, hogy egymástól lehet a legtöbbet tanulni. Nálunk szokás az, hogy beülünk egymás óráira és megnézzük, hogyan, milyen módszerekkel tanít a kolléga. Ez a hospitálás nem arról szól, hogy a végén jól kikritizáljuk egymást és a tanáriban kibeszéljük a másikat! Ellenkezőleg, azért megyünk, hogy tanuljunk egymástól, fiatal a tapasztalttól és idősebb kolléga a fiataltól. Természetesen, ha arra van igénye a kollégának,hogy az órájáról mondjunk véleményt, akkor erről is lehet szó, de szigorúan csak neki! Szoktunk évente több alkalommal is nyílt napokat, szakmai napokat tartani. Olyan is van, hogy az iskola gyógypedagógusa ( én) nyílt órákat tart, ahol akár a szülők, akár kollégák, akár más intézményben dogozó pedagógusok betekintést nyerhetnek a fejlesztő foglalkozások rejtelmeibe.
Arra a kérdésre, hogyan lehet és miért kell diszeseket integrálni, azt tudom válaszolni, hogy a legtöbb diszes gyerek nem csak olvasás, írás vagy matematikai nehézségekkel küzd. Számukra a többi tantárgy elsajátítása is nagy kihívást jelent. A másik, igaz az, hogy ép intellektusúak, de nem kevesen a normál övezet alsó határán vannak intellektust illetően. Vannak olyan tanítványaink, akik 80-83-as IQ-val rendelkeznek és bizony önállóan nem igazán tudnának megbírkózni az általános iskolai követelményekkel. Még így segítséggel sem osztályelsők, de általában a szorgalmasabbjai közepessel ellavírozgatnak.
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Integráció

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Igen, így gondoltam az integráció megvalósítását! /nem úgy, ahogyan a legtöbb iskolában megtették /
Sok erőt és kitartást kívánok az iskola dolgozóinak ehhez az áldozatos munkához. Nálatok biztosan lesz gyerek, mert tudjátok a dolgotokat és viszik a jó híreteket.
Féltéssel, titkolózással, megbántással és megalázással nem is lehet jó és színvonalas munkát végezni. Ez igazi csapatmunka!
Azért a diszesek IQ-járól kicsit vitatkoznék, akik hozzám járnak a gimibe fejlesztésre mind 100 fölött van ;)
Jó volna ha más iskola megszívlelné az alább írottakat! A tenni akarás nem pénz kérdése!
Köszönöm a kimerítő választ!
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
Fodor Zoltán
Adminisztrátor
Adminisztrátor
Hozzászólások: 296
Csatlakozott: 2008.02.26. 18:44
Kapcsolat:

Re: Integráció

Hozzászólás Szerző: Fodor Zoltán »

Olvasva a leírtakat és nagyon szép. De! A legtöbb intézményben ezt nem valósítják meg vagy nem is akarják az ilyenfajta integrálást elvégezni. Egyszerűen azért, mert könnyebb az un. „rendes” gyerekkel foglalkozni, mint az ilyen gyerekkel. Úgy gondolkodnak, hogy vigyék oda, ahol tudnak velük foglalkozni. Így nekik sokkal könnyebb a munkájuk, mások meg csak dolgozzanak velük. Ettől nekik se több, se kevesebb nem lesz a központilag megállapított közalkalmazotti fizetésük. Elméletileg jól is gondolkodnak. Legyen itt is egy DE! Sajnos, egyre több gyerek van olyan, akinek gyógypedagógus vagy fejlesztőpedagógusra van szüksége. (ez csak most derült ki vagy már régen is volt ennyi gyerek?)
Ha az emberek homokba dugják fejüket, jobb nem lesz. Én csak javasolnám a megfelelő szerveknél, hogy pár intézményvezető vegyen részt egy kis továbbképzésen. Már tudom is előre a kibújókat. Nekik erre nincs idejük, ezért mennyen a „Marika” a 6/C-ből. Igen, menjen, de nagy valószínűséggel nincs teljesen tisztába „Marika” az intézmény lehetőségeivel, ezért amit ott látna 50% feledésbe merülne, a másik felét ezért már nem is tudnák alkalmazni, így marad egy jelentés megírása a fenntartó felé, hogy ezt sajnos ők nem tudják megvalósítani. Különben is, az igazgató 3 év múlva nyugdíjba megy, így őt hagyják is békén az ilyen dolgokkal, majd az utódja.
Na, jó, az előbb leírtak csak példa és egy kis elmélkedés szülte, de szerintem nagyjából lefedi az intézmények nagy részét.
Tenni akarás tényleg nem pénzkérdés, de ha valaki annyit kap, mint az, aki ezért nem tesz semmit, akkor elgondolkodtató a mai világban.
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Integráció

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Azon gondolkodom régóta: egyre kevesebb a gyerek, mégis csak az iskoláknak kellene lépni, ha talpon akarnak maradni. Vonzó akkor lesz, ahogy Csojanosné leírta. Annyi a fizetés, amennyi? A munkanélküliség jobb?
Mégvalami: az ép embereknek kellene alkalmazkodniuk a fogyatékkal élőkhöz és nem fordítva. mert ez utóbbit várják el tőlük.
Zseni elmélkedése sajnos helyes. :(
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Válasz küldése