Oldal: 5 / 15

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.07.05. 09:52
Szerző: borijuco
Sziasztok!
Ez egyre jobb lesz, meg kellene próbálni egységesíteni az egyenként igen átgondolt javaslatokat az indokokkal együtt, amik itt megfogalmazódtak, és valamilyen áttekinthető formában összegezni!
Azt gondolom Örvényesen ezekre gondoltunk, és a végleges formába öntés után a még felmerült ötleteket lehetne berakni!
Erre az egységesítésre is várunk javaslatokat tőletek!
Jucó

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.07.05. 11:25
Szerző: Dóri
Amikor azt írtam, hogy az „sni kategória jogilag és szakmailag is összemosódik. A hhh szintén. Tisztázandó!!!”, én ellátási, finanszírozási, az egységes protokoll stb. kérdésére gondoltam.
Ha végül is nem nagyobb dolgokra, hanem kifejezetten fejlesztős problémára gondolunk, akkor ez a kérdés nem fér bele, mert országos ügy, hosszú összehangolt folyamatokat igényel. (Mások már nagyon feszegeti, jogosan.)
De ha gondolod Gabi, kifejthetem. De sztem nem szükséges.

-Én az általános gyp.ismeretek megjelenését a képzésben nem hagynám ki.

-Nem írnám bele, hogy 1-2.-ban ne legyen értfogyi a többségi iskolában.
Ha már van integráció, akkor ezt nem lehet előírni.
És felsőben ugyanilyen nagy a gond, a szaktanár nem tud mit kezdeni a gyerekkel. Sorra jönnek vagy jönnének vissza a szegregáltba.
A kislétszámú osztályba történő besorolást javaslom én is.

-nagyon fontosnak tartanám még, hogy törvényi szinten szabályozzák azt a kérdést, hogy egy osztályban milyen arány alakulhat ki az sni és a normál között (%-ban!!!!). Nagyon sok ebből a probléma.

-sni tanuló minősítése téma
az én meglátásom szerint ez nem okozhat gondot, de a segítség kérések, meg egyéb fórum alapján azt láttam, hogy a kérdés nem egyértelmű.
Lényeg: az sni tanulót saját képességei, tanterve, követelményrendszere alapján kell értékelni!!!!!!!!
Ha van törvény, akkor nem fordulhatnak elő olyan anomáliák, amiket leírtak.

-Tudom, ez sem kis téma, de meg kellene említeni:
„2007. évi módosításának szerencsétlen organikus/nem organikus megkülönböztetése nem csupán szakmailag hibás, de alkalmatlan árnyalt módon kijelölni a fejlesztés és rehabilitáció területeit, azok kapcsolódását…..”
Én ezzel mélységesen egyetértek. Ilyen hibás és h.. felosztás Európában sehol sincs. Miért pont nálunk? Tiltakozzunk már ilyen ostobaság ellen!!!!!!
(Gabi, az sni, hhh kategória összemosása, hibás megfogalmazásai stb. ide is értendő.)
Dóri

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.07.05. 12:29
Szerző: Zsuzsi
Dóri!

Az alsós integrációról írtam a 3. oldalon, legalul. Igaz, Gabinak címeztem, de csak azért, mert ő szólított meg ebben a témában. Egyébként mindenkinek szól, csak még nem reagált rá senki. Illetve Te most. Ha részleges integráció lehet, akkor ez miért nem? A felsős már könnyebben megoldható, odaírtam az általam szükségesnek tartott / vélt feltételeket is. Aztán reménykedek még a tanárképzésben. De ha az integrációt már úgysem tudjuk visszacsinálni, legalább mentsük, ami menthető!!!

Kislétszámú osztály: én a kis falusi tanár fejével gondolkodom, ebből következően:
- csak 1-2 ért. fogyatékosunk van, így egy külön osztály indítása luxus
- a diszeseket állandóra nem venném ki a többiek közül
- nálunk ez teremgonddal is járna - fejlesztésre ugyan van külön helyem, de ez tanteremnek nem alkalmas

Arány: ezt a Függelék tartalmazza - azt írja, ne haladja meg a 15 %-ot - csak itt meg az a nem mindegy, hogy milyen sni-ről van szó!

Zsuzsi

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.07.05. 13:13
Szerző: Dóri
Zsu!
1.A gyereket nem lehet dobálni egyik suliból a másikba.
2.Az integrációnak az is célja, hogy a normál gyerek tanulja meg elfogadni a sérülteket. Ezt nem lehet felsőben kezdeni.

Az integráció lehet helyi, szociális, funkcionális. Azt eldöntheti az iskola/fenntartó, hogy melyik legyen. De azt, hogy ebből kit zárjon ki azt nem.

Sni arány, Függelék: pont erre is értendő az összemosás, pontatlan törvény.

És mégegy:
pl diszkalkulia, ha rá lenne írva, hogy egyéni tanrend szerint, akkor kivihető lenne az óráról, hiszen tanítani kell. Speciálisan.
Dóri

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.07.05. 14:23
Szerző: Zsuzsi
Dóri!

Most kötekedni fogok, de kérlek, ne vedd sértésnek, mert nem annak szánom!!!!

1.
A gyereket nem lehet dobálni egyik suliból a másikba.
Éppen Te mondtad, hogy a gyerekeket sorban viszik vissza hozzátok, és nem győzitek helyrerakni, amit elrontottunk.

2.
Az integrációnak az is célja, hogy a normál gyerek tanulja meg elfogadni a sérülteket. Ezt nem lehet felsőben kezdeni.
Mi azt tanultuk, hogy a gyerekek nem tudhatják, hogy a társuk értelmileg sérült. Ehhez képest a más módszer meg a más tankönyv... Normál iskolában nem lehet a mostani rendszerben megtanítani a gyereket írni-olvasni, számolni. Ezt is kifejtettem már, nem ismétlem magam. Felsőben kapnak egy új osztálytársat, aki "ki tudja, honnan jött", nem tömeges vándorlásról van szó, és nem is minden gyerek alkalmas erre.

3.
Sni arány, Függelék: pont erre is értendő az összemosás, pontatlan törvény.
Ez egyértelmű. Osztályonként 2-3 gyerek.

4.
pl diszkalkulia, ha rá lenne írva, hogy egyéni tanrend szerint, akkor kivihető lenne az óráról, hiszen tanítani kell.
Ehhez nem kell törvény, mert szerintem, ha kérjük, ráírja a szakértői bizottság. Egyébként meg alapból azt akarjuk, hogy a gyerek kivihető legyen óráról, úgyhogy ez megoldódna ez úton.

Zsuzsi

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.07.05. 14:49
Szerző: szaiboi
Sziasztok! Nagyon sok érdekes, és változtatásra okot adó dolgot olvastam. Nekem az első számú gondolatom. az SNI kategóriát kellen újból szét- választani.Annyira összezavar sok /még jó is/pedagógust ez a két kategória.Azaz szerintem az értelmi fogyatékosokra kellene egy egyértelmű, nem diszkrimináló meghatározás.Még most is sokszor- ha valaki nem jártas ezen a téren -, kisegítős, vagy foglalkoztatós jelzőket használ.Az egyéb sni kategória meg más néven, vagy akár ezen is mehetne.Nem zavarja ez a gyerekeket, meg a szülők zömét sem, van olyan tanítványom, aki beírta az iww-en, hogy a .....i iskola kisegítő osztályába járt.Van egy "testvérpár" aki ebből ügyet csinált országosan.Ha lenne ez a két jól elkülönülő csoport, erre lehetne egyértelmű jogszabályokat alkotni, és azokat maradandóan betartani szaiboi

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.07.05. 15:51
Szerző: hogabi
SNI kategóriát kellene újból szét- választani.Annyira összezavar sok /még jó is/pedagógust ez a két kategória.
Köszönöm!! Erre a mondatra vártam valakitől!

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.07.05. 17:57
Szerző: perint
Régóta figyelem a fórumon zajló eseményket. Nem tudom szó nélkül hagyni, hogy néhány gondolatot leírjak.

Szerintem az elmúlt néhány év oktatáspolitikájának egyik legaljasabb húzása volt az értelmi fogyatékosok egybemosása a részképességzavarosokkal és a szervi fogyatékkal élőkkel. Egy öreg rutinos gyógypedagógus soha nem tart fogyatékosnak egy mozgássérültet, egy csökkentlátásút, egy diszlexiást.
Ő csak az értelmi sérülteket érti fogyatékosnak. A politikusaink egybemosattak mindent, hogy aztán álszent módon az esélyegyenlőségre hivatkozva az új SNI-seket beolvasszák a normál osztályokba.
Ugyan ki tiltakozna, ha azt mondják hogy egy kerekes székes gyereket együtt kell tanítani az ép gyerekekkel. Erre hivatkozva csináltatták meg az integrációt. De azt nem reklámozták, hogy a 60-as IQ-jú értelmi fogyatékos gyerek is be lesz integrálva.
Az egész nem szól semmi másról, mint arról hogyan lehet kevesebb pénzből kihozni az iskolát. Az SNI/B-s, a BTMN-es, a HH-s, és a HHH-s gyerekek eddig is ott voltak a többiek között anélkül, hogy bármiféle integrációról szó lett volna. Csupán az értelmi fogyatékos gyerekek külön osztályai lettek felszámolva, mert így egy csomó gyógypedagógust szélnek lehetett ereszteni, a bérüket megtakarítani, és felszámolni a világszínvonalú magyar gyógypedagógiai oktatást.
Az emberi jogaira hivatkozni itt, egy értelmi fogyatékosnak álszent dolog. Ők soha nem annyira fogyatékosak hogy ne tudnák, hogy milyenek. Az emberi jogaikat biztosító integráció ezt naponta eszükbe juttatja. Itt már soha nem lesz részük abban, ami a szétvert szegregált osztályukban kijutott nekik, hogy néha ők voltak a legokosabbak, vagy a legügyesebbek. A sikerélményt nagy valószínűséggel elfelejthetik.
Az csak hab a tortán, hogy az ilyen osztályokban, a teljesen ép gyerekeknek az őket megillető oktatáshoz való joguk vajon mennyire sérül.

Üdvözlettel: Perint

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.07.05. 18:18
Szerző: Dóri
Perint, köszönöm.
Ilyen összemosásról (is) beszéltem. Alapja az organikus/nem organikus sérülés, a kategóriák elkenése (finanszirozási és egyéb okok) Ezt kellene újragondolni!!!!!!
De ha itt csak fejlesztős problémákkal foglalkozunk, akkor ez a téma meghaladja a kereteket.
Kár, hiszen ha a lényeg változatlan, akkor a többi csak kunyerálásnak tűnik.
Dóri

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Elküldve: 2010.07.05. 20:45
Szerző: T.K.Mariann
Üdvözlök Minden Kedves Fórumozót,
Mariann vagyok. Képzettségemet tekintve ált. isk. tanító, ill. olig. gyógypedagógus, beosztásomat illetően pedig egy nevelési tanácsadó pedagógusa.

Hozzászólnék a témához, ha lehet...
- nem kellene-e szabályozni az észlelés, az első jelzés felelősségét?
- nem szabályozandó-e a vizsgálaton meg nem jelentek számára adott újabb időpont jegyző felé jelzése, annak intézkedése-konkrétabban
- a döntés:organikus vagy nem organikus...számos neves neurológus számára is fogós kérdés, jelentős műszeres vizsgálatot igénylő egy-egy eset, mi pedig 1-2 órás vizsgálat után diagnózist kapunk...miközben a SzB nagy része pszichiátert, gyermekorvost nem foglalkoztat
- egy ÁSz ellenőrzés minden pénzügyi viszonyra kíváncsi...ha nincs rendben, szankcionál. Az SzB megjelente (más esetben a Nev. Tan.)tanácsadó jellegű. Ha nincs rendben? Legfeljebb sajnálkoznak.
- a tankönyvek, olvasási módszerek kijelölése nem lehetséges, de: minden iskola maga dönti el használandó programját, tankönyveit...talán nem kellene megvásárolni
- a tankönyvekről jutott eszembe, hogy semmiféle integráció nem lesz addig, amíg el nem készül a tankönyvcsaládok kivonatos, ua. tananyagot, de rövidebben és egyszerűben tartalmazó formája. A tantervi követelmények összetaníthatatlanok.

Mi nem integrálunk. Pénzügyi megtakarítást végzünk. De azt sem jól.

További jó elmélkedést kívánok:M.