Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Minden téma, gond, probléma megbeszélése ebben a topic-ba.
Avatar
zsoltzsolt

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

NO, szerintem az orvosi vizsgálat alatt ti nem erre gondoltok?:

Az oktatási miniszter 19/2004. (VI.14) OM rendelete értelmében az R.12. §-ának (4) bekezdése alapján:
„Az ötödik életévüket 2004. szeptember 1-je után betöltő gyermek esetében” a szakértői vizsgálat iránti kérelemhez csatolni kell az „e rendelet 5.sz. melléklete szerinti orvosi adatlapot, melyet a szülő a gyermek háziorvosától – szükség esetén a (3) bekezdésben jelölt intézmény közreműködésével, az iskola egészségügyi dokumentációból szerez be.”
és ez még hozzá
13. § (1) A szakértői vizsgálat időpontját a szakértői és rehabilitációs bizottság határozza meg, és erről, valamint a
szakértői vizsgálat helyéről a szülőt - legalább nyolc nappal előbb - értesíti. Amennyiben az ötödik életévüket 2004.
szeptember 1-je után betöltő gyermekek esetében nem áll rendelkezésére az e rendelet 5. számú mellékletét képező
orvosi adatlap, úgy a hiány pótlását kérve értesíti a szülőt, illetve a 12. § (3) bekezdésben jelölt intézményt, hogy
annak hiányában a vizsgálat nem végezhető el."
Mert ezt tényleg bekéri a bizottság a vizsgálat előtt

És szülő kérhet közvetlenül, idézet a még aug.1-ig érvényben lévő szakszolgálati törvényből:
"12. § (1) A szakértői és rehabilitációs bizottságnál a sajátos nevelési igény fennállásának vizsgálata - ha e rendelet
másképp nem rendelkezik - a szülő kérésére, illetve egyetértésével indul.
(2) Szakértői vélemény készítését a szülő bármikor kérheti."

vagyis vannak beszabályozott dolgok, csak hát nem tartják be őket (mint ahogy én sem mindig tudomleadni 30 napon belül a szakvéleményt aláírásra-postázásra).
még ami jó lenne a rendszerben az se működik sajnos megfelelően

Dóri írja:
-írás-olvasás tanítása két év alatt: hosszabb idő, alaposság
hát erre is lenne mód a törvény szerint, csak a pedagógusok mániája, hogy novemberre írjon , olvasson a gyerek. Semmi nem kényszeríti a tanítókat arra, hogy ilyen rohamléptekkel haladjanak. De jól hangzik a tanáriban a csevegések közt, hogy az elsőseim már tudnak írni-olvasni mire jön a Mikulás
Jött be hozzám már vizsgálati kérelem szeptember 17-i dátummal, hogy vizsgáljak meg egy elsős gyerkőcöt, mert nem tud még a vonalrendszerben tájékozódni és írni, és folyamatos motiválást igényel a tanórák folyamán...
erre most hadd ne mondjak semmit..
diplomát ugyebár nem vonathatok vissza szakvéleményben

Avatar
Dóri
Hozzászólások: 696
Csatlakozott: 2008.02.28. 08:16
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Hozzászólás Szerző: Dóri »

Csak egy apró megjegyzés.
Sokminden van, amit hiába mondunk, mert törvényileg nem támadható.
pl. fejlesztőszoba
megvan, szép, felszerelt, működik, sajnos az utazó gyogyós tanár néni (bocsi) nem jut be az sni a) csemetéivel, mert a beosztás a fejlesztőtanárok számára készült, több időpont már nincs,tehát marad az öltöző.
Aztán. Ahol több lehetőség között lehet választani, ott mindegyik törvényes, a helyzet, a tanárok döntenek. És a "mit és hogyan" már nem nélkülözi a minőségi tanarakat.
Jó, tudom, hogy az általános egyetemi szintű tanárképzés itthon utópia (nem mindenütt). De hogy az alapképzésben szerepeljenek a gyógypedagógiai ismeretek az elvárható lenne!!Ne csak 1-2 embert küldjenek el továbbképzésre. (Attól még a többi h...marad.). Ha már integrálunk (ezt se fogják eltörölni, mert európai trend), akkor nosza!!!!
Dóri

Avatar
Zsuzsi

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Hozzászólás Szerző: Zsuzsi »

Dóri!

Azt azért gondolom, Te is tudod, hogy a "minőségi tanár" nem feltétlenül a minőségi oktatás végterméke. Mert attól, hogy szeretek festegetni, még nem vagyok Munkácsy, vagy tudok rímeket faragni, attól még nem leszek Arany.

Tanárnak is születni kell!!! Az iskolákban megtanulhatunk sok mindent, de nem a legjobb tanulókból lesznek a legjobb tanárok!!! Ezért kellene valamikor - valahogy alkalmassági vizsga! Legalább egy icike-picike szűrő. Vagy rosta. Amin kihull a férgese (legalábbis reméljük).
A gyp alapismeretek tantárggyá tétele pedig az integrációs oktatás alapköve kell, hogy legyen! (felsoroljuk, milyen tárgyakat ejthetnének ki, amik helyére ez befér?.......)

Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1423
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Zsolt! - nem gondolod komolyan, hogy amit törvényt leírtál az így is működik? Ahol így van, ott szerencsések!

Na, összefoglaltam én hogyan képzelem a kis markolást az eddigi hozzászólások alapján, és ezt lehet bővíteni, kiszedni.

1. fejlesztő szobák, legalább a min. felszereltséggel
Indok: nagyon sok helyen folyosón, tornaterem öltözőjében és egyéb helyeken folyik a fejlesztés

2. írás-olvasás tanítása hosszabb időre legyen széthúzva
Indok: a gyerekek nem tanulnak meg olvasni, az oktatás színvonala mindjobban lesüllyed

3. minden iskolába legyen gyógypedagógus (lehetőleg 10 gyerek után 1 fő) aki benn van az iskola vezetésben.
Csak, gyógypedagógus fejleszthessen! Óraszáma legyen meghatározva az iskolai életben, s csak is kizárólag azt a munkát végezze amire alkalmazták
Indok: az iskolák felvállalták az SNI-s gyerekekek oktatását, de nincsen megfelelő szakember, fejlesztés címén korrepetálás folyik.Ahol van gyógypedagógus sok estben ebédeltet, a napköziben korrepetál, jó estben fejleszt, ifjúságvédelemmel és egyéb töltelék munkával foglalkozik. Ez sok időt vesz el idejéből és akkor még nem készült a következő napra.
Ahol van utazó gyógypedagógus, nem tölti be a szerepét, sok esetben nem is látja a gyereket

4. az SNI- kategória jogilag és szakmailag összemosódik. Ezek tisztázása, mert a gyerekek jogait sérti.
Indok: az SNI/A - ért fogy
az SNI/B - valamilyen disszel küzd.
Ez utóbbiak intelligencia szintje jóval magasabb az átlagnál.

5. Adminisztráció ésszerűsítése, csökkentése.
Indok: rehab fejlődési lap /oszt.főnök nem tölti ki, mert nem tudja/ennek belíve, osztálynapló, csoportnapló, fejlesztési terv, pedagógiai program, egyéni fejlődési lap.

6. rehab órák a gyerek kötelező órája terhére legyen megtartva, lehessen óráról kivinni
Indok:így biztos megkapja, ami jár neki, és nem érzi büntetésnek a foglalkozásokat
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"

Avatar
driszko

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Hozzászólás Szerző: driszko »

Sziasztok!

Látom, nyáron sem pihentek ;) Nagyon szépen összeszedtétek a tisztázásra szánt dolgokat!

Gabi! A 3. pontot kicsit át kéne gondolni - 10 gyerek után 1 fő gyógypedagógus???? Ez azért luxus! Maradjunk a realitások talaján! 25-30 gyerekenként 1 fő gyógypedagógus is nagy segítség lenne! Aztán majd "szigoríthatunk". De ha rögtön így kezdünk, komolytalannak néznek bennünket. Meg aztán itt van ez az iskolavezetésbe kerülés - szerintem kissé visszatetsző. Én nem vagyok benne az iskolavezetésben, mégis annyi óra van, amennyit kérek, olyan csoportok, amilyet kérek, akkor, amikor kérem. Szerintem a gyógypedagógus szakmai elismerése nem "főnökség" dolga. Gondoljuk át, vitassuk át ezt a pontot, mert emiatt akár az összes többi - egyébként nagyon fontos dolog - is bukhat!

Avatar
driszko

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Hozzászólás Szerző: driszko »

zsoltzsolt írta:NO, szerintem az orvosi vizsgálat alatt ti nem erre gondoltok?:

Az oktatási miniszter 19/2004. (VI.14) OM rendelete értelmében az R.12. §-ának (4) bekezdése alapján:


És szülő kérhet közvetlenül, idézet a még aug.1-ig érvényben lévő szakszolgálati törvényből:
"12. § (1) A szakértői és rehabilitációs bizottságnál a sajátos nevelési igény fennállásának vizsgálata - ha e rendelet
másképp nem rendelkezik - a szülő kérésére, illetve egyetértésével indul.
(2) Szakértői vélemény készítését a szülő bármikor kérheti."
SZia Zsolt! Ez volt az 500. hozzászólásod! Gratulálok!!!!! :D

Szóval: igen, kérheti, de a törvény nem írja le, hogy meg is kell kapnia. Ugyanis a Szakértői simán elutasíthatja a kérelmet. Erről ennyit. Nem jól fogalmaz a törvény!

Avatar
Dóri
Hozzászólások: 696
Csatlakozott: 2008.02.28. 08:16
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Hozzászólás Szerző: Dóri »

Folytatom.
Legyen törvényileg egyértelmű (mert nem az):
-a hospitálás, vizsgálat, kapcsolattartás, adminisztráció stb. beletartozik-e a fejl.ped/gyógyped. kötelező munkaidejébe vagy ezen felül a negyven órába;

-kiegészítés: nyiltan ki lehessen vinni a gyereket azokról az órákról, amelyiken nem tud lépést tartani.
Kapja meg a szükséges speciális oktatást (ezt az osztályban nem tudják a speciálisan képzetlenek megadni neki). Esetleg nemcsak 1-2 gyereknek kellene ráírni a papírjára, hogy tanítás egyéni tanrend szerint. Felmentés helyett talán ennek kellene szerepelni.

-szerintem kérni kellene törvényi pontosításokat
-a gyógyped. szerintem sem a vezetőségbe tartozik, csak azért, mert gyp.
- a 4. pont nem egészen ok.

Avatar
Zsuzsi

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Hozzászólás Szerző: Zsuzsi »

Újra bemásolom, amit Gabi írt, és kiegészítem, de csak címszavakkal. Indoklást csak akkor írok, ha már kész van a téma és elfogadjátok, mert amíg nem látom a vázat, beleveszek a szövegbe!

Tehát:

1. fejlesztő szobák, legalább a min. felszereltséggel
Indok: nagyon sok helyen folyosón, tornaterem öltözőjében és egyéb helyeken folyik a fejlesztés

2. írás-olvasás tanítása hosszabb időre legyen széthúzva
Indok: a gyerekek nem tanulnak meg olvasni, az oktatás színvonala mindjobban lesüllyed

3. minden iskolába legyen gyógypedagógus (lehetőleg 10 gyerek után 1 fő) aki benn van az iskola vezetésben.
Csak, gyógypedagógus fejleszthessen! Óraszáma legyen meghatározva az iskolai életben, s csak is kizárólag azt a munkát végezze amire alkalmazták
Indok: az iskolák felvállalták az SNI-s gyerekekek oktatását, de nincsen megfelelő szakember, fejlesztés címén korrepetálás folyik.Ahol van gyógypedagógus sok estben ebédeltet, a napköziben korrepetál, jó estben fejleszt, ifjúságvédelemmel és egyéb töltelék munkával foglalkozik. Ez sok időt vesz el idejéből és akkor még nem készült a következő napra.
Ahol van utazó gyógypedagógus, nem tölti be a szerepét, sok esetben nem is látja a gyereket

4. az SNI- kategória jogilag és szakmailag összemosódik. Ezek tisztázása, mert a gyerekek jogait sérti.
Indok: az SNI/A - ért fogy
az SNI/B - valamilyen disszel küzd.
Ez utóbbiak intelligencia szintje jóval magasabb az átlagnál.

5. Adminisztráció ésszerűsítése, csökkentése.
Indok: rehab fejlődési lap /oszt. főnök nem tölti ki, mert nem tudja/ennek belíve, osztálynapló, csoportnapló, fejlesztési terv, pedagógiai program, egyéni fejlődési lap.

6. rehab órák a gyerek kötelező órája terhére legyen megtartva, lehessen óráról kivinni
Indok:így biztos megkapja, ami jár neki, és nem érzi büntetésnek a foglalkozásokat

7. a tanárképzés minden szintjén legyen kötelező tárgy a gyp. alapismeret
8. legyen alkalmassági vizsga
9. ha marad a nem szakrendszerű, a gyp. tartsa
10. szótagoló olvasás "forró ajánlással"!!!!! Kötelezőt azért nem kérhetünk, mert megborítja a tk-piacot az is (az idő nyújtása lehetséges, ott a tanító néniknek kellene a körmére koppintani)
11. szakmai felügyelet (mert sokszor írják itt a fórumon, hogy az iskolák azt mondják, nincs a fejlesztésre pénz – pedig van papírja a gyereknek)
12. Alsóba ne kerüljön értelmi fogyatékos - legalább 1-2. osztályba ne!!! - esélyegyenlőség a tanulásban!!!!

Megjegyzéseim:
- A 10 gyerek/ 1 gyp. szerintem is túlzás, ha iskolánként 1 kötelező lesz, akkor már mi győztünk.
- A 2-es pontot a 10-esre cserélném!
- A szakértőis dologba belekeveredtem: nálunk nem kérnek előzetes orvosit, viszont a közvetlen kapcsolat gondot jelent.
- A gyógyped. azért tartozzon valamilyen módon a vezetéshez, hogy az idősebbek ne tudják überelni. Sokan panaszkodnak itt a fórumon, hogy semmibe veszik és lehurrogják őket (és velük együtt a gyereket), csak azért, mert fiatalok! Ezért kellene többek között a gyp ismereteket tanítani, hogy aztán majd kihalásos alapon megoldódjon ez a probléma (ha elérjük, hogy mindenhol lesz gyp, akkor belső berkeken keresztül lehet hatni a könyvpiacra, és pl. a szótagoló olvasás visszaáll "egyeduralkodóként" - vagy ez csak álom?!
- a kéttanáros modell helyett inkább hadd vigye ki gyp a gyereket óráról - ez pénzben ugyanannyi (2 ember bére), de hatékonyságában összmérhetetlen!!!

Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1423
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Örülök nektek! Amit írtam eddig azért tettem, hogy kis vita legyen, többen okoskodjunk!
Látom sikerült a kedélyeket felborzolni!

Adrienn! – a vezetőségbe kerülés nem azt jelenti minden esetben, hogy pótlék, órakedvezmény. Nem erre gondoltam, inkább átfogalmazom.
Tehát 25-30 gyerekre 1 fő gyógypedagógus, aki részt vesz az iskolavezetés munkájában.
Zsuzsi!- ért fogy ne kerüljön 1-2. osztályba. Utána hogyan tovább? A tanárképzéssel való foglalkozást egy következő lépcsőnek gondoltam. Szóljatok ehhez is hozzá!
Dóri! - Te írtad! "az SNI- kategória jogilag és szakmailag összemosódik" - kérlek írd le, hogyan gondolod?

Akkor lássuk eddig..... És ez még mindig alakításra vár!

1.fejlesztő szobák, legalább a min. felszereltséggel
Indok: nagyon sok helyen folyosón, tornaterem öltözőjében és egyéb helyeken folyik a fejlesztés

2.írás-olvasás tanítása hosszabb időre legyen széthúzva, szótagoló olvasás!
Indok: a gyerekek nem tanulnak meg olvasni, az oktatás színvonala mindjobban lesüllyed
minden iskolába legyen gyógypedagógus (lehetőleg 25-30 gyerek után 1 fő) aki részt vesz az iskolavezetés munkájában.

3.Csak, gyógypedagógus fejleszthessen! Óraszáma legyen meghatározva az iskolai életben, s csak is kizárólag azt a munkát végezze amire alkalmazták
Indok: az iskolák felvállalták az SNI-s gyerekekek oktatását, de nincsen megfelelő szakember, fejlesztés címén korrepetálás folyik. Ahol van gyógypedagógus sok estben ebédeltet, a napköziben korrepetál, jó estben fejleszt, ifjúságvédelemmel és egyéb töltelék munkával foglalkozik. Ez sok időt vesz el idejéből és akkor még nem készült a következő napra.
Ahol van utazó gyógypedagógus, nem tölti be a szerepét, sok esetben nem is látja a gyereket

4. hatékony szakmai felügyelet
Indok: sok helyen csak papíron van fejlesztés

5. Adminisztráció ésszerűsítése, csökkentése.
Indok: rehab fejlődési lap /oszt. főnök nem tölti ki, mert nem tudja/ennek belíve, osztálynapló, csoportnapló, fejlesztési terv, pedagógiai program, egyéni fejlődési lap.

6. rehab órák a gyerek kötelező órája terhére legyen megtartva, nyíltan ki lehessen vinni a gyereket azokról az órákról, amelyiken nem tud lépést tartani.
Indok: Kapja meg a szükséges speciális oktatást (ezt az osztályban nem tudják a speciálisan képzetlenek megadni neki). Esetleg nemcsak 1-2 gyereknek kellene ráírni a papírjára, hogy tanítás egyéni tanrend szerint. Felmentés helyett talán ennek kellene szerepelni.
így biztos megkapja, ami jár neki, és nem érzi büntetésnek a foglalkozásokat

7. törvényi pontosításokat
Indok: Sokan sokféle képen értelmezik
-a hospitálás, vizsgálat, kapcsolattartás, adminisztráció stb. beletartozik-e a fejl.ped/gyógyped. kötelező munkaidejébe vagy ezen felül a negyven órába;
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"

Avatar
Zsuzsi

Re: Az általános iskolai oktatásra vonatkozó javaslatok

Hozzászólás Szerző: Zsuzsi »

Kedves Gabi!

A válaszom:
Ha rajtam múlna, ért.fogy. nem kerülne a normál iskolába!!! Esélyegyenlőség!!! (Engem se dobjanak Kovács Ágival együtt a vízbe!!!) De ezt ugyebár nem kérhetjük, mert széllel szemben nem ....! Az én hivatalosan vállalt verzióm, hogy alsó tagozatba ne kerüljenek be, hanem tanuljanak meg a kisegítőben rendesen írni-olvasni-számolni, mert a normál suliban ez nem megy!!! Mondhat bárki bármit. Az, hogy 3 óra alatt kellene megtanítanunk arra, amire a többinek 14 van, az igaz!!! Ebből következően senki ne érveljen amellett, hogy neki sikerült, mert ez képtelenség.

Tudom, lementem 1-2. osztályig. Megalkuvás!!! De senki nem erősített meg ebben a témában. Ha mást nem, legalább ennyit adjanak. De nem ezt akarom kérni. Hanem azt, hogy legalább 5.-ig ne!!! Ha a gyerek akkorra stabil, el lehet gondolkodni az integráción. De csak úgy, ha van a suliban gyp, aki tudja érvényesíteni a gyerek érdekeit, pl. mint én, aki olyan kitartóan tudok kiállhatatlanul viselkedni, hogy inkább rám hagyják a dolgot, és csinálják, amit mondok + segítőkész és együttműködő a szülő, akkor tudunk eredményeket felmutatni, és a gyereket sem tapossák el. Emellett kell még a szülő, és főleg a gyerek beleegyezése. Miután felvilágosították, mi vár rá! Egyébként szóba sem jöhet!!!

Ti vagytok a tapasztaltabbak, és az Egyesület neve alatt fut a dolog. Én csak annyit kérek, hogy ezt a témát ne söpörjétek le a javaslatok közül!!!

Megint bedühödtem! Nem Rád! Hanem azt nem értem, hogy ott FÖNN miért nem értik!!!
Zsuzsi

Válasz küldése