Nevelési tanácsadó ellenőrzési köre

Ha máshol nem, hát itt meg lehet kérdezni
Avatar
dana

Nevelési tanácsadó ellenőrzési köre

Hozzászólás Szerző: dana »

Segítséget szeretnék kérni, a nevelési tanácsadók ellenőrzése körében végzett tevékenység törvényszerűségéről, esetleges tapasztalataitokról. :roll: :roll:

Iskolánkban a héten közölték, hogy a Nev. Tan dec. 1-3. hetében ellenőrzi a BTM. gyerekek ellátását! :o
Közölték, hogy az ellenőrzés során
1.Egyeztetik a vizsgálat során előírt fejlesztések megjelenését az egyéni fejlesztési tervekben
Ezzel semmi gondom nincs! :lol: - igaz, egészen új formátumot kérnek mint az év elején! :(
2. A hiányzások miatt kérik az elmaradt fejlesztések bepótlását- ha ez meghaladja az előírt fejlesztés 10%-át
Hol találok erre utaló törvényt???? (Mikor hozom el a gyereket???) :?
3. Az egyéni fejlesztési tervek ( BTM) hogyan jelennek meg a tanmenetekben!( alsó
Ez a legnagyobb problémánk! :oops:
Ha tud valaki megoldást javasolni, nagyon megköszönném! ;) ;) ;)

Még egy kérdésem lenne: a Nev.Tan jogosult-e az SNI/a -s gyermekek egyéni fejlesztési tevének ellenőrzésére????

Segítségeteket nagyon megköszönöm!! ;)
Ana
Avatar
zsoltzsolt

Re: Nevelési tanácsadó ellenőrzési köre

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

Szia Ana!

Először is röviden a nev. tanok általvégzett ellenőrzésről:

1. 14/1994(VI.24.)MKM rendelet 22. (8)-(9) bekezdése
„(8) A nevelési tanácsadást ellátó intézmény a szakvéleményében foglaltak végrehajtásának ellenőrzése keretében feltárja a gyermek, tanuló fejlődését segítő, illetve hátráltató körülményeket, hiányosságokat. A hiányosságok megszüntetése érdekében – szükség szerint – tájékoztatást nyújt az intézmény érintett vezetőinek, pedagógusainak, nevelőtestületének, közreműködik a megoldási javaslatok kidolgozásában, felhívja a fenntartó figyelmét, ha az intézkedés megtétele azt indokolja.
(9) A nevelési tanácsadást ellátó intézmény a (8) bekezdésben meghatározott feladatainak végrehajtásához éves munkatervet készít.”

2. Az ellenőrzésben (itt most nem kontrollra gondolok!) érintett szakvélemények a BTM szakvélemények, mivel ezeket a NT állítja ki.

3. Az ellenőrzés menete nemigen szabályozott, ezek menete nev.tanonként ezért eltérő lehet, de nagy általánosságban a következőkben ismertetett módon zajlik:
- Az ellenőrizendő szakvélemények nyilvántartásának bekérése az intézményektől (óvodák, iskolák, középiskolák)
- Az ellenőrzés ütemezéséről az érintettek tájékoztatása, a szükséges dokumentáció megjelölése/kérése (pl. fejlesztési terv, ha kell)
- Az ellenőrzés gyakorisága: félévente egyszer célszerű

4. Az ellenőrzés javasolt formája, lépései:
A feltételek ellenőrzése (helyszínen):
- Személyi feltétel (a fejlesztést végző személy végzettsége)
- Tárgyi feltétel (helyiség, eszközök)
- Az óraszám biztosítása /52. § (7) és (11) bekezdés c. pontja/
A dokumentáció ellenőrzése:
- Fejlesztési terv,
- Haladási vagy fejlesztési napló vezetése (helyszínen)
Segítő konzultáció a kinti kollégával

5. További lehetséges lépések, intézkedések:
- Igény és szükség esetén egyeztetés a fejlesztést végző pedagógussal, a nevelőtestülettel a feltárt hiányosságok megszüntetése érdekében
- Szükség esetén az intézményvezető tájékoztatása, figyelmének felhívása, írásban a hiányosségokról (pl. nemvalósul meg a fejlesztés, nem a javasolt óraszámban, vagy egyéni fejlesztés előírása esetén csak csoportban fejlesztik a tanulót, nem kap több időt az írásbelo beszámoltatások során munkájának befejezésére, stb.)
- Szükség esetén a fenntartó figyelmének felhívása, írásban (felhívom a figyelmet, hogy a szakvéleményekben javasoltak nem megvalósítása az oktatási szabálysértés, pénzbírsággal jár - igazgató kapja)
- Közreműködés a megoldási javaslatok kidolgozásában

Kérdezed: 2. A hiányzások miatt kérik az elmaradt fejlesztések bepótlását- ha ez meghaladja az előírt fejlesztés 10%-át....Hol találok erre utaló törvényt???? (Mikor hozom el a gyereket???)
Na, ezt szeretném én is tudni, ha ezt valaki tudja jelezze, erre való utalást sehol nem találtam, nem tudok ilyenről.
Ez szerintem a tanórai hiányzásokról stb. szóló jogszabályok, rendeletek téves értelmezése
Ráadásul a nev. tan-nak nincs hatósági jogköre - hozzáteszem az így helyes - nem hinném, hogy erre kötelezhetné a fejlesztést végző pedagógust vagy gyereket. Nem is értem... ezt a részt esetleg nem értettétek félre??
Mivel ha egy tanuló nem veszi igénybe a neki javasolt fejlesztő foglalkozásokat, akkor a szakvéleményben javasolt kedvezményekre sem jogosult (pl. tantárgyrészek értékelése, minősítése alóli felmentés, segédeszközök használatának lehetőseg beszámoltatások során stb.)

Másik kérdés: 3. Az egyéni fejlesztési tervek ( BTM) hogyan jelennek meg a tanmenetekben!( alsó
Ez a legnagyobb problémánk!
Erre csak ötletek: pl. a tanmenetben utalni a differenciált oktatás szervezésére - vagyis a fejlesztésre javasolt gyerekek hosszabb időintervallumban sajátítják el azt az anyagot, vagy csak a tantervi minimum számonkérése tőlük stb.

Visszatérve a nev.tan elelnőrzésére, javaslom az intzéményetek vezetője, együtt a fejlesztéseket végző pedagógusokkal, üljön le az érintett nev.tan vezetőjével és beszéljétek meg az ellenőrzés mikéntjét, mert ezek végrehajtását tulajdonképpen nem igen szabályozzák. Vagyis az ellenőrzés az együttműködésről, együttgondolkodásról, a gyerekek megfelelő ellátásáról szól, ill. kellene szólnia, nem pedig hatóságosdi játszásának a nev. tan részéről.
És ha most nem tudtok partneri viszonyt kialakítani, akkor a folyamatban szereplő minden résztvevő ennek kárát
látja majd, mivel elvész a munka öröme, és a gyerek így csak egy papíron megoldandó statisztikai adat lesz.
Na, jó hosszú voltam
:D
Zsolt
és ne felejtsétek a munka öröm
és nem árt, ha az ember jólérzi magát amunkahelyén
vagyis törekedjetek erre
uff
Avatar
zsoltzsolt

Re: Nevelési tanácsadó ellenőrzési köre

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

No, olyan vagyok már mint Columbo :D :D :D :lol:
mindig visszajövök, mert eszembe jut még valami :lol:
Ana, ez melyik nev. tan?? ha ez nem túl indiszkrét kérdés :mrgreen:
Zsolt
Avatar
Edit

Re: Nevelési tanácsadó ellenőrzési köre

Hozzászólás Szerző: Edit »

Sziasztok!

Kérdés a Nev. Tan. ellenőrzési jogköre az óvodákra is kiterjed?
Avatar
zsoltzsolt

Re: Nevelési tanácsadó ellenőrzési köre

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

Szia Edit!!


Éppp most csetelünk, ott válaszolok :lol: :lol:
Zsolt
Avatar
rcsaba

Re: Nevelési tanácsadó ellenőrzési köre

Hozzászólás Szerző: rcsaba »

zsoltzsolt írta: Mivel ha egy tanuló nem veszi igénybe a neki javasolt fejlesztő foglalkozásokat, akkor a szakvéleményben javasolt kedvezményekre sem jogosult (pl. tantárgyrészek értékelése, minősítése alóli felmentés, segédeszközök használatának lehetőseg beszámoltatások során stb.)
Üdvözlök mindenkit.
Elsősorban Zsoltot kérdezném, de ha valaki más tud segíteni, nagyon megköszönném.
Az idézett szöveggel kapcsolatban szeretném kérdezni, hogy hol találok erre utalást a törvényben?
Üdv, Csaba
Avatar
karnismari

Re: Nevelési tanácsadó ellenőrzési köre

Hozzászólás Szerző: karnismari »

Zsolt, ma nagyon kapós vagy! Tőled kérdezem, vagy bárkitől:
Kompetens-e ellátni a nev. tan. mind az SNI A, mind az SNI B tanulókat?
Konkrétan: a következő tanévtől a nev. tan. át akarja venni a körzetébe tartozó iskolák gyógypedagógusait, hogy majd ő rendelje hozzá az adott gyerekhez az adott gyógypedagógust. Ez vonatkozna egy szegregált csoport teljes órakeretére és az iskolai rehab. órákra is. Sőt az SNI-s óvodások ellátására is. Mit szóltok hozzá? Ez ésszerű? És törvényes?
Ha ez megvalósul, fújtak az egész fejlesztő programunknak, amit kidolgoztunk.
Nem vagyok boldog: Mari
Avatar
rcsaba

Re: Nevelési tanácsadó ellenőrzési köre

Hozzászólás Szerző: rcsaba »

rcsaba írta:
zsoltzsolt írta: Mivel ha egy tanuló nem veszi igénybe a neki javasolt fejlesztő foglalkozásokat, akkor a szakvéleményben javasolt kedvezményekre sem jogosult (pl. tantárgyrészek értékelése, minősítése alóli felmentés, segédeszközök használatának lehetőseg beszámoltatások során stb.)
Üdvözlök mindenkit.
Elsősorban Zsoltot kérdezném, de ha valaki más tud segíteni, nagyon megköszönném.
Az idézett szöveggel kapcsolatban szeretném kérdezni, hogy hol találok erre utalást a törvényben?
Üdv, Csaba
Én sajnos épp az ellenkezőjét találtam.
Idézet az Oktatási Jogok biztosának Hivatala 2008. évi jelentéséből:

"Egy intézmény azzal összefüggésben kérte hivatalunk állásfoglalását, hogy amennyiben a tanuló nem vesz részt a foglalkozásokon, ez esetben az igazgató visszavonhatja-e a közoktatási törvény 30. § (9) bekezdése alapján adott tantárgyak, vagy tantárgyrészek értékelése, minősítése alóli mentesítést. A közoktatási törvény 30. § (9) bekezdése szerint a sajátos nevelési igényű tanulót, illetve a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulót - jogszabályban meghatározott munkamegosztás szerint - a szakértői és rehabilitációs bizottság vagy a nevelési tanácsadó szakértői véleménye alapján - a gyakorlati képzés kivételével - az igazgató mentesíti egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből az értékelés és a minősítés alól. A igazgató a sajátos nevelési igényű tanulót, illetve a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulót - jogszabályban meghatározott munkamegosztás szerint - a szakértői és rehabilitációs bizottság vagy a nevelési tanácsadó szakértői véleménye alapján a szakértői vélemény alapján mentesíti a tanulót az értékelés és minősítés alól, amelyben foglaltak mind a nevelési-oktatási intézmény, mind pedig az érintett tanuló, valamint törvényes képviselőjére nézve kötelező érvényűek. Az ezzel kapcsolatos tanulói kötelezettségszegés, mulasztás sem jelenthet alapot arra, hogy az igazgató visszavonja az értékelés, minősítés alóli mentesítést. A tanulói kötelezettségszegések, a közoktatás rendjét veszélyeztető szabálysértések kapcsán az érintettel vagy törvényes képviselőjével szembeni felelősségre vonás az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet alapján jegyzői eljárás vagy az Oktatási Hivatal útján történhet. A Korm. rendelet 142. § (2) bekezdésének c) pontja alapján, ugyanis aki a pedagógiai szakszolgálatra vonatkozó rendelkezéseknek megfelelően készített szakvéleményben foglaltakat szándékosan figyelmen kívül hagyja, ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható. Ezen szabálysértés miatti eljárás az Oktatási Hivatal hatáskörébe tartozik. (K-OJOGB-927/2008.)"

Tudom, hogy ez nem a fejlesztő foglalkozásokról szól, hanem a tanóra látogatásáról, de mást nem találtam.

Van valakinek pontosabb információja?
Avatar
zsoltzsolt

Re: Nevelési tanácsadó ellenőrzési köre

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

No..
dolgozom a kérdésen..
az Oktatási Hivatal állsáfogalása, vagyis az idézett --> "A Korm. rendelet 142. § (2) bekezdésének c) pontja alapján, ugyanis aki a pedagógiai szakszolgálatra vonatkozó rendelkezéseknek megfelelően készített szakvéleményben foglaltakat szándékosan figyelmen kívül hagyja, ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható. Ezen szabálysértés miatti eljárás az Oktatási Hivatal hatáskörébe tartozik." --> no, szóval ez az oktatási/nevelési intézményekre vonatkozik.

Oktatási törvény:
30. §
(9)...... Ha a tanulót egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből mentesítik az értékelés és minősítés alól, az iskola - az e törvény 52. §-ának (7) bekezdésében, valamint (11) bekezdésének c) pontjában meghatározott időkeret terhére - egyéni foglalkozást szervez részére. Az egyéni foglalkozás keretében -egyéni fejlesztési terv alapján - segíti a tanuló felzárkóztatását a többiekhez.

Vagyis ezen részt KELL venni a gyereknek, ha ezt nem teszi igazolatlan óra, és ekkor lépp be az előbb említett kormány rendelet 141. §-a, idézem:
141. § (1) Az a szülő vagy törvényes képviselő
a) aki a szülői felügyelete vagy gyámsága alatt álló gyermeket kellő időben az óvodába, illetve az iskolába nem íratja be,
b) aki nem biztosítja, hogy a fogyatékossága miatt a tankötelezettség teljesítésére nem képes gyermeke a fejlődését biztosító fejlesztő felkészítésben (képzési kötelezettség teljesítésében) vegyen részt,
c) akinek a szülői felügyelete vagy gyámsága alatt álló gyermeke ugyanabban az óvodai nevelési évben az iskolai életmódra felkészítő foglalkozásokról, illetőleg ugyanabban a tanévben az iskolai kötelező tanórai foglalkozásokról igazolatlanul a jogszabályban meghatározott mértékűnél többet mulaszt,
ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

Vagyis. lehet, hogy nemlehet megvonni a kedvezményt (de ez ügyben még kutakodok, most kevébé vagyok ebben képben egyéb elfoglaltságaim miatt), de igazoltalna hiányzások miatt büntethető, sőt ha ennek meghaladja a mértéke a megengedettet, akkor tán évismétlés islehet belőle

na és hogy miért és hogyan lehet megvonni a kedvezményt:
a sokat idézett 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról
23. §
(5) A nevelési tanácsadó a beilleszkedési zavarral, tanulási nehézséggel, magatartási rendellenességgel küzdő gyermek, tanuló fejlődését - mindaddig, ameddig a rehabilitációs célú foglalkoztatás fennáll - az első vizsgálatot követő második évben, ezt követően háromévenként felülvizsgálja.

Vagyis, ha nem vesz részt a tanuló ezeken a foglalkozásokon, akkor az adott intézmény ne küldje kontrollvizsgálatra (megjegyzem, ennek ellenére szokták) és akkor egyzserűen lejár a szakvélemény érvényességi ideje, így az általa adott kedvezményeké is. Mert ebből a passzusból azt vonom le, hogyha a gyermek nem vett részt ilyen jelegú foglalkozásokon, akkor mi meg nem vizsgálunk felül :mrgreen: . Ez se rövöd folyamat tudom, de a szülökkel tudatosítni kell, hogyha nem jár el a gyereke ezekre, akkor meg őrá vonatkozik a rendelet 141. §-ának bizonyos részei, és fizethet.
És a nevtan elelnőrzi a BTMN-estanulók ellátást az adott intézményekben, és ha nemkapja meg a gyerek a számára előírt fejlesztést és/vagy kedvezményeket, akkor elős körben egyeztet az intézmény vezetőjéval, majd jegyzőkönyv majd, jegyző. De itt lehet a gyerek passzivitása, ellenállása miatt is a "megnemtörténfejlesztés" :) Akkor azt kelljegyzőkönyvezni, de nem ártan, ha az iskola is jelezne a szülőnek, úgy hogy annak nyoma legyen. Elsőzör az ellenőrzőben -vagymittomén hogy hívják most -, majd ha a hiányzás mértéke túllépi a megnegedettet akkor a jegyző felé is, természetesen felvenni jegyzőkönyvet is, szülőt behívatni (tértivevényes levélben).
De remélem nem gyakori ez
Én meg minden esetben fel hívom a gyerek és szülő figyelmét is, hogy járjon el a fejlesztésre.

ennyi, ja és pontosan vezetni a hiányzási naplót és legyen következménye, ha a gyereknem jár el ezekre a foglakozásokra, pl. igazolatlan óra, jelzés a jegyző felé..stb.

Zsolt

Karnismari!

Valamelyik fórumban volt már erről szó, SNI a-s ygereket nem láthatunk el, SNI-s gyereket fejlődést max segíthetjük. Most nem akarok idézgetni pontos szöveget, de valamelyik előző fórumban volt (tán a sni kedvezményekről volt szó), de ha nagyon kellutánanézek.
Ennek ellenére összevonogatnak dolgokat, de akkor is az SNI-s gyerekek vizsgálata továbbra is bizottsági feladat.
Avatar
rcsaba

Re: Nevelési tanácsadó ellenőrzési köre

Hozzászólás Szerző: rcsaba »

Kedves Zsolt!
Nagyon szépen köszönöm a segítséget.
Végül is, úgy látom, hogy kiskapuk vannak, ezekkel már lehet kezdeni valamit.
Én egyébként nev.tan.-ban dolgozok, igaz, még csak egy éve. Mostanában járom az iskolákat az ellenőrzések miatt, több helyen merült fel ez a probléma. Engem is nagyon bosszant, hogy az a gyermek, aki nem jár fejlesztő foglalkozásra, (ezzen mintegy véglegesítve (az egyébként nem visszafordíthatatlan állapotát: nehézség)újra fel lesz mentve. Az a gyermek, amelyik szorgalmasan "kínlódik" saját fejlődése érdekében, egyszer csak elesik minden kedvezménytől.
Nem jól van ez így.
Még néhány kérdés:
1. Rémlik, hogy valamelyik törvényben azt olvastam, hogy felmentés iránti kérelemnél az iskolai jellemzés mellett csatolni kell az iskola igazgatójának egyetértő nyilatkozatát. Én azt szoktam tanácsolni az iskoláknak, hogy amennyiben a gyermek nem működik együtt, nem megy el az egyébként számára biztosított fejlesztő foglalkozásokra, akkor ne csatolják az egyetértő nyilatkozatot. Ez így lehet megoldás?
2. Milyen dokumentumokban kell vezetnie az iskoláknak az egyéni fejlesztést. Amiben biztos vagyok: Egyéni lap (Tü 356) és betétlap (Tü 357). Szükséges e forgalmi naplót is vezetniük? (Tü 358)
3. A14/1994 MKM 26/B (1) azt mondja, hogy a fejlesztő csoportokat úgy kell kialakítani, hogy a létszámot osztani kell 8-al. Értem én, hogy a fejlesztő csoport létszáma nem lehet nagyobb 8-nál, de van-e arra lehetőség, hogy kevesebb legyen? Hiszen optimálisabb lenne a fejlesztés kisebb létszámmal. Ráadásul van akinek a matematika, van akinek nyelvi területen van problémája, és még azzal is bonyolíthatom, hogy más részképességek szorulnak fejlesztésre (az egyik gyereknek a formaanalízis - szintézis, a másiknak az absztrakt fogalomalkotás, a harmadiknak a vizuális vagy auditív észlelés stb.)
Előre is köszönöm a segítséget!
Üdv, Csaba
Válasz küldése