Milyen végzettséggel lehetek fejlesztő pedagógus?

Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Milyen végzettséggel lehetek fejlesztő pedagógus?

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Kedves Anikó!

Az aki az ügyedet intézte nagyon nem lehet tisztában a dolgokkal. Mert ha vennék a munkáltatók a fáradtságot, akkor megnéznék, hogy fejlesztő pedagógus képzés NINCS. Egy diplomában sem jelenik meg ez a megnevezés.
És elszomorító, hogy a képzett gyógypedagógus nem kell - aki tudja is mit kell csinálni adott gyermekkel - de a 120 órás gyorstalpalót végzettekre van kereslet. Persze ez az iskolát is minősíti.
Az ok: kevesebb bért kell fizetni a gyorstalpalósoknak.
Sajnos addig nem lesz változás, míg mi pedagógusok nem teszünk semmit. Ősszel elindult egy folyamat itt az oldalon és megrekedt, mára a süllyesztőben van.
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
erikania

Re: Milyen végzettséggel lehetek fejlesztő pedagógus?

Hozzászólás Szerző: erikania »

Kedves Kollégák!

VAN fejlesztős képzés: pedagógus alapdiplomával ELTE fejlesztőpedagógus szakirányú továbbképzés, 4 félév, oklevéllel zárul, mely szerint "fejlesztőpedagógus szakképzettséget szerzett..."

Ennek egyik része a 120 órás Porkolábné féle módszer, de ezen felül vizsgáztunk diszlexia (Adorján Katalin, Kuhn Gabriella), diszkalkulia (Dékány Judit, Tálasné) és hiperaktivitás (Földi Rita) témakörökben is. Meg persze még több más finomságból. A csoportunk mindegy harmada gyógypedagógus volt.

Az oklevél kézhezvétele után többen tettünk pedagógus szakvizsgát is. Mindezek mellett többünknek van más módszerspecifikus végzettségünk: Meixner tanfolyam, Alapozó terápiák, Delacato, Sindelar, NILD stb.

Tisztában vagyok a törvény által kijelölt kompetenciahatárokkal, csak a pontosság miatt írtam le mindezeket.
Üdvözlettel: E
Avatar
Fodor Zoltán
Adminisztrátor
Adminisztrátor
Hozzászólások: 296
Csatlakozott: 2008.02.26. 18:44
Kapcsolat:

Re: Milyen végzettséggel lehetek fejlesztő pedagógus?

Hozzászólás Szerző: Fodor Zoltán »

Alap fejlesztőpedagógus képzés valóban nincs. A fejlesztőpedagógus végzettség megszerzésének egyik alapfeltétele, felvételi követelménye egy meglevő, lehetőleg pedagógus diploma. Ez lehet óvodapedagógus, gyógypedagógus, stb.
A különböző egyetemek, lásd. www.felvi.hu indítanak fejlesztőpedagógus képzést, de a feltételeket mindenképpen érdemes elolvasni.
Avatar
anda16

Re: Milyen végzettséggel lehetek fejlesztő pedagógus?

Hozzászólás Szerző: anda16 »

Kedves Fórumozók!
Gyakorlatilag a weboldal megléte óta rendszeres látogató vagyok itt. Sok értékes anyagot találtam már a honlapon. Sok fórum témát elolvastam, most azonban azért regisztráltam, hogy szólhassak is. Magamról pár szót: 28. tanévemet kezdem egy budapesti általános iskolában. 9. tanévemet fejlesztőpedagógus munkakörben. A teljesség igénye nélkül: 180 órás Meixner -féle diszlexia-diszgráfia prevenció és reedukáció módszere, 120 órás Porkoláb Kati néni által vezetett fejl.ped. tanfolyam, Dr. Gósy Mária GMP tanfolyama, Dékány Judit diszkalkulia tanfolyama, A tanulás tanítása, ELTE PPK pedagógus szakvizsga / preventív-korrektív ped.pszich. ismeretek /Ezen kívül még több 30-40 órás tréning. IPR, személyiségfejlesztés és egyebek. Iskolámban kizárólag ép értelmi képességű gyermekekkel foglalkozom. Jelentős részük Nev.Tan szakvéleményes, másik részük azokból a gyerekekből tevődik ki, akiket az általam vezetett fejlesztő munkaközösség szeptemberi vizsgálatai alapján tanulási nehézség veszélyeztetettnek látunk az első osztályba lépéskor és felajánljuk a prevenciós foglalkozást heti két alkalommal. Sok-sok évvel elezelőtt bázisiskolája voltunk a Kati-néni által kidolgozott teszteknek.Őket, ha kell 4. osztályig is fejlesztem, mindenféle papír nélkül! A prevenciót én vezettem be, mert amúgy is hozzám kerülne majd az az elsős aki érési elmaradásokkal érkezik hozzánk, csak akkor már 3. osztályban, miután diszlexiát diagnosztizálnak nála. Minden szakvéleményes tanulót egyéni fejlesztési terv alapján fejlesztek. Az SNI tanulókat gyógypedagógus fejleszti, hiszen erre nem terjed ki a kompetenciám. Csak az elgondolkodtatás kedvéért írom, tényleg nem dicsekvés képpen: volt nálunk egy gyógypedagógus helyettesítőként 2 évet, aki saját bevallása szerint, nem tudott sok mindent a diszkalkuliáról. / Én meséltem neki a vizsgálat felvételéről, a kiértékelésről és a fejlesztési terv írásáról./Az általam addig diszkalkulia terápiás elvek szerint fejlesztett és lassú, de egyenletes ütemben fejlődő kislány az én kérésemre elkerült a szakértői bizottsághoz, SNI lett. Ettől fogva, át kellett adnom a kollégának a fejlesztését. Annak a kollégának, aki maga is elismerte, hogy erről én többet tudok, ő valamikor 30 éve erről hallott valamit, de azóta nem végzett ilyen irányú tanfolyamot. Tudjuk ugye, hogy nem minden ért.fogyatékos diszkalkuliás! Ő az elmúlt 30 évet tanárként töltötte egy kisegítő iskolában. Mit gondoltok, milyen szívvel adtam át a tanulómat?
Hosszúra nyúlt levelemmel csak azt szeretném jelezni, hogy nem mondanám egyértelműen hogabi, hogy csak gyógypedagógus fejleszthessen, mert más a gyógypedagógus célcsoportja és más egy tanító, fejlesztőpedagógus célcsoportja. Azt gondolom, más képzést is ezért adnak a tanítóképzőn és a gyógypedagógia szakon. Szerintem a Kati néni a fejlesztőpedagógus fogalmát nem a gyógypedagógusokra találta ki, ő ezzel egy új szakmát szeretett volna létre hozni és célcsoportja kizárólag az ép értelmi képességű gyermekek voltak. Én még emlékszem erre: " A fejlesztőpedagógia határtudomány, a pedagógia és a pszichológia határtudománya, egy új tudomány. "Így Panni véleményével sem értek egyet, miszerint a gyógypedagógus kompetenciája magasabb mint a fejlesztőpedagógusé. Nem magasabb, hanem MÁS! Különösen furcsa, hogy ez a két vélemény egy közös honlapon jelenik meg! Mert ugye, ez a fejlesztők és gyógypedagógusok honlapja:) Sajnos azt érzem, összemosódik lassan a fejl.ped kifejezés a gyógypedagógussal és mintha feszültség lenne, pedig nem kell összeveszni, megtelik mindegyikünk karja sajnos rászoruló gyermekkel.Az más kérdés, hogy a közoktatás nem teszi kötelezővé, hogy minden iskolában lehessen fejlsztőpedagógus és szűrhesse a lemaradó tanulókat, végezhesse a prevenciót. Inkább ezt kéne kiharcolni végre! Az integráció miatt pedig, ugyanúgy szükséges a gyógypedagógus jelenléte is.
Remélem, az általam felsorolt iskoláimmal és 28 év szakmai tapasztalatával, megfelelek továbbra is fejlesztőpedagógusnak!
Elgondolkodtató: a tanítói diplomámmal taníthatom heti 20 órában az enyhe fokban értelmi fogyatékos integrált tanulót, sőt köteles vagyok erre, ha osztályban tanítok. Fejleszteni nem fejleszthetem az SNI-s diszgráfiás tanulómat, de írni én tanítom 4. osztályig, holott a 180 órás diszgráfia reedukációs tanfolyamon remekül vizsgáztam. Ne értsetek félre, nem is szeretnék gyógypedagógus körébe tartozó gyermekeket fejleszteni, annál jobban szeretem őket, hogy ártsak, valóban nem értek hozzá. A fejlsztőpedagógus munkakörre azonban igenis alkalmasnak tartom magam.

Kívánok minden fórumozónak jó munkát és sikeres tanévet!
Avatar
Panni

Re: Milyen végzettséggel lehetek fejlesztő pedagógus?

Hozzászólás Szerző: Panni »

Kedves Anda 16!

Nem is kell egyet érteni velem, lehet úgy is fogalmazni, hogy "MÁS" de mint te is írod az SNI tanulókat gyógypedagógus fejleszti, hiszen erre nem terjed ki a kompetenciám.
Miért is? Akkor valóban nincs magasabb kompetenciája a gyógypedagógusnak? Meglehet nem jó szó de még a szinonimaszótárban sem leltem szebb kifejezést, nekem a "MÁS" szó sem tetszik. A szót nem én fogalmaztam meg hanem a törvényekben, is így szerepel. Most is azt gondolom mint a lentiekben írtam, hogy nem hiszem, hogy nekem mint TAP-os gyógypedagógusnak autista specifikus szakembernek, AAK oktatónak el kell végeznem a fejlesztőpedagógiai szakot, hogy az előbb felsorolt szakterületeken dolgozhassak. Elvégezhetem semmi bajom nem lesz tőle, biztos is, hogy ugyan úgy én is hallanék új dolgokat. Semmi bajom a fejlesztő pedagógusokkal nagyon jól meg vagyunk, együtt dolgozunk szakmai eszmecserét is folytatunk, nem csak munka időben hanem a magán életben is, és láttam, hogy mikor elkezdte a SZIT képesítését megszerezni, a tanfolyam során voltak előadások amin nem vehetett részt mert ő "fejlesztőpedagógus". Vajon miért is? Az, hogy az általad említett gyógypedagógus megmaradt a 30 évvel előtte hallott dolgoknál az egy kicsit elgondolkodtató, 30 év alatt maga az egész gyógypedagógia is változott bizonyos szinten, és az évek alatt szükséges az önmagunk továbbképzése, nem csak a gyógypedagógiában hanem az egész pedagógiai szakon.
Szép napot mindenkinek.

Panni
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Milyen végzettséggel lehetek fejlesztő pedagógus?

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Kedves Anda16!

Sajnos nem mindenben értünk egyet! És ha végigolvasod saját hozzászólásodat meg is adod magad a választ.
Kicsit pontosítanék. A részképesség fogalma, még csak 18-20 éve van a köztudatban, - ezt határozottan tudom - ami aztán átment mindenféle fogalmakon, de rész a hiánya megmaradt bárminek nevezzük is.
Most is azt mondom: ha valaki elvégez az alapképzettsége mellett tanfolyamokat, nem lesz magasabb a képzettsége, mint ha a gyógypedagógiát végezte volna el. Nem vitatom, attól lehet jó szakember.
Ez kb. olyan, mintha az ápolónő elvégez tanfolyamokat, attól nem lesz orvos.
Panninak abban igaza van, hogy a gyógypedagógus kompetenciája magasabb. A fejlesztőpedagógusnak nincsen kompetenciája az SNI/a-sokhoz, viszont a gyógypedagógusnak van kompetenciája az SNI/a-hoz, b-hez. A fejlesztőpedagógus nem diagnosztizálhat, míg a gyógypedagógus igen. A fejlesztőpedagógus csak gyógypedagógus mellett dolgozhat és nem sorolom…..
De az is elszomorító, hogy végzett „fejlesztőpedagógus” – a fórumon írta valaki – nem tud dogokat, mert még csak a nyomtatványt sem mutatták meg, nem tudja, mit kell kitöltenie, mert nem mondták meg, és sorolja. Akkor mit tanult?
„Ő az elmúlt 30 évet tanárként töltötte egy kisegítő iskolában.”
Nem kellene lenézni a kisegítő iskolában tanítókat. Szerinted, hol máshol lehet igazán dolgokat megtanulni, mint pont ott! Én is „kisegítőben” tanítottam az integrációig, ráadásul összevontan. Jó edzőpálya volt!
Hogy kolléganőd leragadt valahol, az azt jelenti, hogy nem képezte magát, ez az ő felelőtlensége. Talán egy a sok közül, de ez fordítva is érvényes. Láttam fejlesztőpedagógust, akit még csak gyerek közelébe se engednék. /nem is egyet, de kiválóan végeztek!/
Nem csak a különféle tanfolyamok elvégzése a továbbképzés. Mint gyógypedagógus, én is megfordultam egy-két tanfolyamon kötelezően /nem 30 órásokon/ és állítom, nem tudtak sok újat mondani!
„Elgondolkodtató: a tanítói diplomámmal taníthatom heti 20 órában az enyhe fokban értelmi fogyatékos integrált tanulót, sőt köteles vagyok erre, ha osztályban tanítok.
Ebben igazad van!
Ez nem a mi hibánk, mert azt hiszem, bárki egyetért azzal, hogy az integráció az egyik legnagyobb tévedése az oktatásnak.
Nem kellene szítani egymás között a feszültségeket! Azért van a fórum, ha valaki valamit nem tud vagy bizonytalan, kérdez, és kérdezzen is!

Kedves kollégák, koncentráljunk az előttünk lévő feladatokra, és segítsük továbbra is egymást!
Jó munkát kívánok az idei tanévre!
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
perint

Re: Milyen végzettséggel lehetek fejlesztő pedagógus?

Hozzászólás Szerző: perint »

Bocsánat a kérdésért! Ezt ki mondta, kitől van az idézet?
" A fejlesztőpedagógia határtudomány, a pedagógia és a pszichológia határtudománya, egy új tudomány."
Gondoljanak már bele kérem!
Avatar
Babodo03

Re: Milyen végzettséggel lehetek fejlesztő pedagógus?

Hozzászólás Szerző: Babodo03 »

Kedves Kollégák!
Már régóta olvasgatom a fórumot, a honlapot, a cikekket, de úgy érzem, most muszáj hozzászólnom.
Nem tudom, sikerül-e vajon úgy leírnom a gondolataimat, hogy érthető legyen. Előre bocsájtom, hogy senkit nem célom megbántani, vagy kritizálni.
Nagyon tisztelek minden olyan kollégát, akik "nehezebb" tanulókkal, óvodásokkal foglalkoznak lelkesen, szívvel-lélekkel. Legyen akár fejlesztőpedagógus, legyen gyógypedagógus vagy akár e szakképesítések nélküli pedagógus, aki azonban kellő körültekintéssel, utánaolvasással, konzultációval, szeretettel foglalkozik a gyerekekkel.
Sajnos számomra érthetetlen az oldalon érezhető gyógypedagógusi érzékenység, egyáltalán nem helyénvaló. Most nem tudom pontosan a hozzászóló nevét idézni, de valaki nagyon jól megfogalmazta, hogy a gyógypedagógusok részben más területre specializálódnak, mint a fejlesztőpedagógusok. Nem hiszem, hogy az egyik a másik fölé kerekedik, mint ahogy azt sem hiszem, hogy a két területen dolgozók nem tudnak együttgondolokodva, egyenrangban, egymás mellett, dolgozni.
Nagyon sok területen vannak átfedések, ez a terület is olyan, de ezen érzékenykedni teljesen felesleges, az alapkézés egyenrangú képzés, csak igen, MÁS területű, de átfedésekkel tarkított. (Pontosan tudom, hogy a szakirányú fejl.ped. nem mesterszak, hanem a régi másoddipl.)
Mindig lesznek rászoruló gyerekek és olyanok is, akik valamiért a gyógypedagógiai rendszerbe már nem férnek bele, ám fejlesztésre ilyen-olyan okból igenis szüksége van. Vegyük például egyszerűen csak a családot, a családi hátteret. Nem akarok mélyen belemenni, mert valószínűleg mindenki tudja mire gondolok.
De inkább azt mondom, hogy nem biztos, hogy mindig mindent gyógypedagógiai oldalról kell megközelíteni, van olyan, amikor inkább pedagógiai, vagy pszichológiai, esetleg szocializáció (háttér, család, közösségek, kapcsolatok) oldalról érdemes haladni. Viszont általában több tudomány területet kell összevetni, hogy a gyermeket komplexen kezeljük,így mindenképp létezik konzultáció. Így aztán nagyszerű szakszerű fejlesztést végezhet gyógypedagógus, ha valóban arra szorul a kisgyerek, vagy a pszichológus-fejl.ped., ha olyan jellegű a gond, vagy a tanár-fejl.ped, vagy a szociálpedagógus-fejl.ped.
Azzal a feltétellel, hogy van szakirányú képzése és rendelkezik a megfelelő kompetencia határ felmérésének képességével. És még egy, a fejlesztőped. képzés pontosan az előbbi megszerzett alapismeretekre épülő képzés. Vagyis lényegében minden pedagógus diplomás végzett pedagógia, pszichológia, társadalmi, gyógyped. krediteket az alapvégzettségében.
Mint ahogyan pl. a különféle szakorvosok is konzultálnak egy beteg kapcsán. Nincs olyan, hogy melyik orvosi szakterület magasabb, több. Ehelyett az van, hogy kinek mi a speciális szakterülete!
Előttem is leírták, hogy már létezik szakirányú továbbképzésben fejlesztőped. és fejlesztő-differenciáló szakped. Nyilván ezekre a képzésekre az juthat be, aki rendelkezik a megfelelő alapdiplomával.
Nekem két diplomám is van, és muszáj leírnom, hogy mind a két képzésben bizony tanultunk gyógypedagógiát, ráadásul több, mint 2 félévet! Így igenis ebbe is van belelátásunk, hiába nem gyógyped. a végzettségünk. Vagyis továbbra is azt mondom, hogy a közoktatásban helye van a pedagógus, tanár, tanító alapvégzettségű fejlesztőpedagógusnak is önállóan, nyilván a kompetencia határokat betartva.
Nem szeretném tovább ragozni a dolgot. A levélből kiderült, hogy én is pedagógus vagyok, aki a fejlesztő-differenciáló szakot fogja elvégezni, és bizony nagy szeretettel és lelkesedéssel dolgozom és kicsit sem érzem, hogy ne lenne itt a helyem, mert nincs gyógyped. diplomám, mivel a kompetencia határokat betartom és a nem engem érintő területet átadom kollégámnak.
Sikeres munkát kívánok továbbra is minden lelkes kollégának!
Barátsággal és tisztelettel,
Rita
Avatar
abonyka

Re: Milyen végzettséggel lehetek fejlesztő pedagógus?

Hozzászólás Szerző: abonyka »

Sziasztok!

Nekem kicsit fordított a kérdésem!
Mi a fejlesztőpedagógusi munkakör kompetenciája!Ugyanis én mozgásfogyatékos, beszédfogyatékos és autista gyermekekkel is foglalkozom gyógypedagógus munkakörben 22 órában, de átakarnak minősíteni fejlesztőpedagógus munkakörbe, hogy heti 24 órám legyen!Hol találom ezt letisztázottan,mely törvényben?
Köszönöm.
Kriszta
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Milyen végzettséggel lehetek fejlesztő pedagógus?

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Szia Kriszta!

A tömörített fájlban van a gyógypedagógus kompetenciája.Nagyon szépen törvénnyel együtt megfogalmazva.
Mesterhazi_Zs_01_02.rar
A fejlesztő pedagógus kompetenciaköre következő:

- elsősorban a normál intelligenciaövezetbe tartozó gyerekkel foglalkozik teljesítményzavar esetén;
- diagnosztikus tevékenysége csak a képzései során elsajátított tesztek felvételére és értékelésére terjed ki;
- a diagnosztikus és terápiás kompetenciakörét meghaladó eseteket speciális szakemberhez köteles irányítani
- tevékenységét más szakemberekkel (óvodapedagógus, tanító, logopédus, pszichológus stb.) összehangoltan végzi;
- a fejlesztő foglalkozások szakmai minőségéért felelős.

Nem kompetens szakember a fejlesztő pedagógus a sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésében, hiszen ez a gyógypedagógia kompetenciája. A fogyatékosságok felismerése és megfelelő szakemberhez irányítása viszont a fejlesztő pedagógus feladata. Amennyiben a fejlesztő pedagógus integrált oktatásban vesz részt, azt csak a fogyatékosság típusának megfelelő végzettségű gyógypedagógussal szoros együttműködésben teheti. A közoktatási törvényben meghatározott - a fogyatékos tanulók fejlesztése érdekében biztosított - habilitációs és rehabilitációs órákat nem vezetheti.

A gyógypedagógus a fejlesztő pedagógiai ellátásra javasolt tanulók megsegítésének szakembere is. Munkája nemcsak a tanulásban akadályozott tanulókra terjedhet ki, bármely tanulónak segíthet, ha szüksége van rá.

A fejlesztő pedagógusi munkakör megjelenésével olyan alternatív kezdeményezések születhetnek az általános gyakorlatban, amelyeket minden iskolának saját magának kell kialakítania, egyedülálló arculatot kölcsönözve ezzel az intézménynek.

Az intézmények a fejlesztő pedagógia helyét, szerepét és feladatát a következő dokumentumokban rögzítik: pedagógiai program, az intézmény minőségirányítási programja, az intézmény éves munkaterve, a fejlesztő pedagógiai munkaközösség éves munkaterve, egyéni fejlesztési tervek, és egyéni fejlődési lapok.

Az is számít, hány %-ban foglalkozol gyógypedagógiai *alannyal*? Ha több, mint 50 % nem minősíthetnek át, mert munkád legnagyobb részét a gyógyped-ben töltöd.
Ha nincsen meg az 50%, akkor viszont gyógypedagógiai pótlék illet meg, mert azokkal is foglalkozol.

1992 évi 138/1992. évi Korm. rend.:
14/A. § (1) A pedagógus-munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottat a Kjt. 66. §-ának (2) bekezdése alapján az illetménynövekedés akkor illeti meg, ha a besorolása alapjául szolgáló iskolai végzettsége és szakképzettsége mellett - a kinevezésében feltüntetett - további szakképzettségét a kötelező óra legalább tíz százalékban hasznosítja. Ha a számítás során az egészszámhoz kapcsolódó töredék szám a két tizedet nem haladja meg, lefelé, egyéb esetben - kéthavi tanítási időkeretre vetítve - a kerekítés általános szabályai szerint kell a tíz százalékot megállapítani.

Remélem tudtam valamit segíteni!
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Válasz küldése