Egyéni fejlesztési terv

Avatar
pasztorandi

Egyéni fejlesztési terv

Hozzászólás Szerző: pasztorandi »

Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni az egyéni fejlesztési tervekkel kapcsolatban!
Először is:
Sima Nev. Tan-os. papírral rendelkező gyereknek, akinek a szakvélemyényén feltüntették a következőt:
"...egyéni fejlesztési tervre épülően kell őt fejleszteni."
Kell-e írni fejlesztési tervet?
Az rendben van, hogy az SNI-s gyrekeknek írni kell, de egy sima diszlexia veszélyeztetett gyereknek, vagy mert számolási, helyesírási problémái vannak, esetleg a szövegértése gyenge, annak miért kell egyéni fejlesztési terv?
A pedagógusok teljesen kiakadtak, amikor e nemes feladat rájuk zúdult. Ezt meg is tudom érteni, hiszen ilyesmire nincs képesítésük. Milyen jogon várják tőlük, hogy ilysemit írjanak?
Vagy nem kötelező nekik írni?

Köszönöm!
Andi
Avatar
Zsuzsi

Re: Egyéni fejlesztési terv

Hozzászólás Szerző: Zsuzsi »

Andi!
Ilyen kategória, hogy "sima nevtanos papír", nincs. Van nevtanos és SZB-s szakvélemény. És természetesen minden, ilyennel rendelkező gyerek számára egyéni fejlesztési tervet kell írni. A kiakadt kollégák visszaakadhatnak, mert ez nem az ő feladatuk, hanem a gyógypedagógusé és a fejlesztő pedagógusé - vagyis ez esetben a Tied. Viszont nektek kötelező!!! Ugyanúgy, mint az egyéni fejlesztő foglalkozások megtartása, de erről már a másik topicban írtam.
A "miért"-re mindössze annyi a válaszom, hogy, mindent, amit meg akarunk valósítani, meg kell tervezni és dokumentálni. Ezt a célt szolgálják a tantárgyak esetében a tanmenetek, a mi munkánkban pedig az egyénre szabott fejlesztési tervek. Nem tudom, miért tartod ezt furcsának, mert amikor ezt a hivatást választottad, ez is benne volt a pakliban.

Még valami aggaszt. Azt írtad, szeptember óta dolgozol, és már január van. Az iskolád és a Te érdekedben remélem, hogy ezekről a gyerekekről napra készen vezettek fejlesztési naplót, mert egy esetleges ellenőrzés alkalmával ez az első, amit kérnek.
Avatar
Panni

Re: Egyéni fejlesztési terv

Hozzászólás Szerző: Panni »

Zsuzsi!

Köszönöm, a hozzá szólást, én nem tudtam ilyen finoman meg fogalmazni, ezért nem válaszoltam előtted.
Valójában nagyon sok kérdőjel felmerült bennem is. :)
Azok a sima szók mit is jelentenek? :(
Mit jelent ez a mondat sima diszlexia veszélyeztetett gyereknél mert milyen a nem sima diszlexia?
Hiába van ami számomra érthetetlen ;) , de Hogabi tudja rá a választ

Panni
Avatar
Zsuzsi

Re: Egyéni fejlesztési terv

Hozzászólás Szerző: Zsuzsi »

Andi!

Azt írtad, hogy kezdő vagy, és ennek kapcsán az jutott eszembe, hogy az egyéni fejlesztési tervek elkészítéséről a képzések során nemigen adnak használható információt. Ezért felajánlom a segítségem. Ha megkeresel privát levélben, és megírod az e-mail címed, küldök Neked az enyémekből mintát. Használni egy az egyben természetesen nem tudod, de ötletadónak bizonyára jó lesz.
Avatar
szabone.j

Re: Egyéni fejlesztési terv

Hozzászólás Szerző: szabone.j »

Sziasztok!
Valóban sok a probléma a fejlesztési tervekkel. Ahányan vagyunk annyi félét írunk ( s persze a gyerekek is sokféle problémával küzdenek). Saját tapasztalatom, hogy a képzés során nem igazán tanítják meg ezen tervek elkészítést. Minden ellenőrzésnél azonban ezt kérik!!! Találtam az Iskolatárs honlapján egyéni fejlesztés megírását segítő szoftvert. Igaz nem olcsó, de jól használható. Most ismerkedem vele, nem rég kaptam. Ismeri-e valaki??
Avatar
Dóri
Hozzászólások: 670
Csatlakozott: 2008.02.28. 08:16
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Egyéni fejlesztési terv

Hozzászólás Szerző: Dóri »

Én ismerem.
Kiemel néhány fejlesztési területet, lehet hozzá feladatokat gyűjteni, elmenteni gyerekenként stb.
Nem rossz, de nekem nem felel meg.
Hogy miért? Nem lehet eléggé bővíteni se a szempontokat, se a feladatbankot.
Ahány gyerek, annyiféle, nem lehet őket néhány szempont szerint skatulyázni.
De az alap jó.
Dóri
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Egyéni fejlesztési terv

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Én is ismerem, használtam is,- egy gyereknél - aztán inkább magam készítek. Jobbnak tartom a magam által készített, áttekinthető, bővíthető tervet.
Az okokat Dóri felsorolta.
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
pasztorandi

Re: Egyéni fejlesztési terv

Hozzászólás Szerző: pasztorandi »

Sziasztok!

Köszönöm a hozzászólásokat!
Igen, kezdő vagyok ezen a téren, és ezért fordultam hozzátok. Számomra nagy gondot jelentettek a fejlesztési tervek, miután a főiskolán még nem is láttunk ilyet. :cry:
Azóta már van elképzelésem az egészről. Csak az a probléma, hogy amikor a 35. gyerek papírját olvasom, és írnám a fejlesztési tervét, akkor már elég fárasztó a dolog. Amikor ezt a hivatást választottam, még nem tudtram, hogy ilyeneket kell majd írogatnom, ahelyett, hogy a gyerekeimmel (saját)foglalkoznék. Persze ne értsd félre, tetszik ez a munka, és továbbra is ezt szeretném csinálni.
A tanmenetek osztályokra vonatkoznak, tanévre szólnak, és gyakorlatilag egyszer kell megírni.
Nos, szerintem a fejlesztési terv nem egészen ilyen, hiszen minden gyerek más és más. A mi iskolánkban rengeteg gyereknek van papírja (450 fős iskola). Fizikai képtelenség mindet ellátni. Ilyen helyzetben mi a teendő????

Kedves Panni!
A "sima " szavak a következőt jelentették nálam:
"Sima Nev . Tan-os papír": Nevelési Tanácsadó által kiállított szakvélemény, tehát nem szakértőis papír!!!
A "sima diszlexia veszélyeztetett gyerek", pedig azt jelentette, hogy más problémát nem diagnosztizáltak nála!!!
Nem gondoltam, hogy ezt többen félreértitek, illetve, hogy nem értitek. Sajnálom! :-(
Legközelebb nem fogom használni ezt a szót, megígérem!!!!

Kedves Zsuzsi!
Köszönöm, hogy felajánlottad a segítséged. Élni fogok vele. Minden segítség jól jön most nekem, így az eljén.
Valamit azért nem értek!
Az tiszta sor, hogy az SNI-s gyerekekenek fejlesztési tervet kell írni. Ez rendben is van. De miért kell a tanulási nehézséggel küzdő gyerekekenek is ilyet írni?
Én két iskolát is tudok hirtelen, akik nem írnak semmi ilyesmit.
Ezek szerint őket megbüntethetik, mert nem minden gyereknek van egyéni fejlesztési terve? És mi a heylzet akkor, ha a nevtan-os szakvéleményre nincs odaírva, hogy "egyéni fejlesztési tervre épülően kell őt fejleszteni"?
Nálunk:
A fejlesztési napló rendben van. :-)))
A gyerekek papírjaival is minden rendben. Néhány fejlesztési terv hiányzik még.

Köszönöm!
Andi
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: Egyéni fejlesztési terv

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Andi! - magánüzenet ment, kélek nézd meg!
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
Panni

Re: Egyéni fejlesztési terv

Hozzászólás Szerző: Panni »

Kedves Andi!

Számomra valóban értelmetlen a sima szó mivel két külön intézményről van szó, és egyszerűen akkor nev.tanos, és bizottságos.
Ugyan így a másiknál valakinél diszlexia van meg állapítva vagy nem, azt is ugyan úgy kell kezelni mintha mást is diagnosztizáltak volna mellé.
Az, hogy a főiskolán nem láttál ilyet, rendben van, de te nem jártál gyakorlatra vagy ahogyan ma nevezik hospitálni? Ott nem kérted el a papírokat, meg nézésre? Hospitálás alatt nem kellet fejlesztési foglalkozáson részt venned? 450 fős iskola átlagos de elehet látni nem egy embernek, de ez viszont az intézmény vezető feladata, hogy biztosítsa a szakembereket. Neked olyan, hogy Orientációs képességek fejlesztése, esetleg hasonló című tantárgyad nem volt? Mert ezekben van szó a fejlesztési tervekről a főiskolán. Igaz főiskolája válogatja.
Időnként tudok kukacos lenni, és most az leszek, a gyógypedagógus munka ideje is heti 40 óra azt, hogy ebből a gyerekek között kell eltölteni 21 órát az természetes, és a fent maradó óra számba végezheted a papír munkát, akár otthon is.
Az, hogy nincs a szakvéleményre oda írva, hogy egyéni fejlesztési tervet kell készíteni, akkor mi alapján dolgozol, mi alapján fogod eldönteni, hogy honnan hova sikerült eljutnod? Amúgy a fejlesztési tervre azért van szükség mert minden gyerek más és más. Én szeptemberben 46 gyermeknek készítettem fejlesztési tervet, és ez még nem is vészes mert van aki nálam többnek készít.
Azt hiszem befejezem a kukacoskodást, meg sérteni nem volt szándékom senkit, csak eszembe ötlőt egy ismerősöm szava azért választotta a gyógypedagógia szakmát, mert csak 21 órát kell dolgozni, és mennyi pénzt keresnek. Mikor munkába állt változott ez a gondolata.

Panni
Válasz küldése