rejtett vagy masodlagos diszkalkulia (?)

Látogatóink kérdéseinek létrehozott fórum.
Avatar
bdco

rejtett vagy masodlagos diszkalkulia (?)

Hozzászólás Szerző: bdco »

Tisztelt Szakemberek, hasonlo helyzetben levo Szulotarsak! (elnezest az ekezetek nelkuli gepelesert, nincs magyar nyelvu klaviaturam)

Segitseguket, tanacsukat kerem 16 eves nagylanyom problemaja miatt, mely a kovetkezo:
olyan rejtett vagyis nem hetkoznapi diszkalkuliaja lehet, mely egyszeru (motorikus alamuveletekre epulo tesztekkel) nem mutathato ki, de evek ota a tulelesert kuzd csak matamatikabol es fizikabol, holott mar nyolcadikosan felsofoku nyelvizzsgat tett angol nyelvbol es mas matematikaban nem erintett targyakbol is kortarsainal tehetsegesebb, gyorsabb felfogasu es jo jegyei vannak. Matematikabol (es fizikabol) pedig a rengeteg sot eltulzott idoraforditas ellenere is a kettesert kuzd folyamatosan. A nevelesi tanacsado es az utana kovetkezo hosszunevu tisztelt ''Bizottsag'' megsem allapitott meg diszkalkuliat, ellenben egy olyan hatarozatot kuldtek a gimnaziumnak, mely lanyunkat sulyos magatartaszavaros onveszelyes depressziosnak kialtja ki. A depresszio annyiban jogos, hogy mivel van egyfajta belso maximalizmusa es teljesitmenykenyszere, igy meltan fusztralja Ot az allando es hosszutavu sikertelenseg a matematikaban erintett tantargyakbol. Emiatt a feszultseg miatt mar valoban elofordult hogy kessel megvagdosta a felkarjait. Nem megoldas, de mutatja mekkora kinban van. Ezert is kertunk segitseget, helyette megalazo ''szakvelemeny'' ment az iskolanak. Es lanyunk ugy erzi (szerintunk jogosan), hogy az evek ota tarto eredmenytelen kuzdelem vagy a konnyitesert es segitsegert folytatott kuzdelmunk jelenlegi eredmenytelensege egyre eselytelenebbe teszik Ot arra hogy egyreszt valaha le tudjon erettsegizni, masreszt hogy vegre azokra a dolgokra koncentralhasson amiben valoban tehetseges. De az aranytalan ido amit a matematikaval a felszinen maradasert folytat, elveszia a jovojet, mert nem tud azokbol meg jobb es meg kiemelkedobb lenni amibol pedig konnyen lehetne..
Tehat meg egyszer: O nem egy ''szokvanyos'' diszlalkulias aki nem tud egyszeru muveleteket vegrehajtani. Az O esetere az alabbi irasban ismertem ra, az Onok honlapjan:

''Olyan diszkalkuliással is találkoztam már, akik épp fordítva "működtek". Azaz nekik nem okozott gondot a mechanikus számolás, viszont a logikai feladatok megoldását sehogyan sem találták.
A diszkalkuliának olyan formája is lehet, amikor a gyermek képtelen sorbarendezni az információkat, nem tudja a matematikai műveleteket sorban elvégezni.''

Tehat O ebbe a kategoriaba tartozhat, mert hiaba vannak meg az alapjai, es emiatt csinal meg alapveto diszkalkulia teszteket (ahol egyszeru reszfeladatok vannak csak) nagyobb gond nelkul, de egy osszetettebb feladattal vagy szoveges peldaval mar nem tud mit kezdeni, pedig nagyon igyekszik...
Kerem segitsenek, merre menjunk tovabb, hogyan lehetne a Bizottsag megalazo osszegzeset (mely szerint lanyunk csak sulyos viselkedeszavaros onveszelyes depresszios) -melyet a gimnaziumnak is elkudtek- egyreszt valahogy megfellebbezni, masreszt olyan diagnosztikai modszert hol tudnak alkalmazni, mely az ilyen nem elsofoku diszkalkuliat is ki tudja mutatani, es ennek alapjan tudunk segitseget kapni (konnyitest, kezelest, barmit es mindent ami segithet lanyom helyzeten)..KOSZONJUK a tanacsot, utmutatast.... Balazsne D. Orsolya
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: rejtett vagy masodlagos diszkalkulia (?)

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Orsolya!

Magánüzenetet küldtem.
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
gondok a matek körül

Re: rejtett vagy masodlagos diszkalkulia (?)

Hozzászólás Szerző: gondok a matek körül »

Segítségüket szeretném kérni. 14 éves kislányom nyolcadikos, évek óta küzdünk a matematikával. Már csecsemő korában aggódtam miatta, hiszen 7 hónaposan nem fordul meg, de aztán hírtelen beindult, és bár mászni soha sem mászott, de nagyon hamar megtanult járni. Soha nem szeretett úgymond fejlesztő játékokkal játszani, a szerepjátékokat, a kézműveskedést élvezte és a meséket hallgatta szívesen. Első osztályos korában kicsit megnyugodtam, mert, bár én azt hittem, hogy sokkal nehezebben fog menni az írás, olvasás tanulás, elég jól vette az akadályokat. A tanító néni sokszor hívott félre, mondta, hogy kislányom nem egy mindennapi gyermek, ajánlja, hogy a füzet mindegyik oldalára rajzoljuk fel a szívecskét, vegyünk diszlexiásoknak való olvasókönyvet, nagyon gyakran tükörképet ír a gyermek. Végül, valamikor első osztály végéhez közeledve kértük gyermekünk vizsgálatát a nevelési tanácsadótól. Alapos vizsgálat, teszt, hallásvizsgálat következett, miután a szakvélemény: fejlődési diszfáziát, ebből eredően tanulási zavar-veszélyezettség diagnosztizált. Többoldalú terápiát javasolt: diszlexia terápia heti 1 alkalommal, valamint alapozó terápia heti 2*2 alkalommal. Második osztályos korában kezdtünk járni a fejlesztésekre, a diszlexia terápiát végül nem tartották szükségesnek, heti két alkalommal jártunk mozgásterápiára. Gyermekem nagyon érdekesen reagált a dologra, haragudott rám, hogy én miért vagyok vele elégedetlen, miért kell neki nevelési tanácsadó járni ahova csak a „hülyék járnak”, (ezt az osztálytársai mondták). Olyan nagy volt az ellenállása, hogy végül a nevelési tanácsadóban mondták, hogy nem sok értelme van oda rángatni a gyermeket, mert ekkora ellenszegüléssel nem tudnak mit kezdeni. Teltek az évek, olvasási, szókincsproblémákkal soha nem küzdöttünk, de a matematikával egyre több lett a gondunk, és a helyesírással is küzdünk. Hatodikban is használta az ujjait, és még az elmúlt nyáron is szorzótáblát tanultunk. (mindig elfelejti). Rengeteg befektetett munkával jó tanulónak számít, de most már lassan két nap sem elég , hogy egy napra felkészüljön. Megtanuljuk a törtekkel való számolást és akkor jönnek az egyenletek. Mikor azt is megtanuljuk, akkor becsúszik egy törtszám az egyenletbe és már nem tudja mit kezdjen vele. Eltelik pár nap amíg nem gyakorlunk és már gondot okoz a 2X=6 egyenlet, de ha azt mondom, hogy két alma hat forintba kerül, mennyibe kerül egy alma, akkor gyorsan rávágja, hogy 3. Néptáncol, ügyes, de képtelen megtanulni a koreográfiát, csellózik, elég jól, de képtelen megtanulni a dalokat kotta nélkül. Nagyon nagy bizonyítási vágy van benne, állandóan tanulna, de napi szinten sírással végződnek napjaink, mert nem tud saját elvárásainak megfelelni. ( Biológiával, földrajzzal, történelemmel nincs gond, sőt jónak, ha nem nagyon jónak számít, még versenyekre is elviszik. Irodalomból kiváló, gyönyörűen fogalmaz, de sok helyesírási hibát ejt. Többször nyert rajzversenyt). Most már matematikán kívül kémiát és fizikát is kell tanulni. Ennyivel úgy érzem képtelen megbirkózni. Nem a zene és a tánc miatt, hanem a mindenütt megjelenő matematika miatt.
Már beszélgettünk a vizsgálatról, annak eredményéről (sokáig teljesen tabu téma volt, ideges lett, ha csak szóba került, és utálta az egész világot miatta). Szóba került, hogy esetleg megint fel kéne keresni valakit, de mereven elzárkózik, hallani sem akar ilyesmiről. Csak tanul és tanul, mintha bizonyítani akarná, hogy nincs is semmi gond és probléma. Nemrégiben úgy akarta a fizika dolgozatot elkerülni, hogy ricinus olajat ivott. Aggódom, hogy további butaságokat csinál, ha ez így folytatódik. Felvételi előtt áll, az is csak stresszeli. A nővére a város legjobb gimnáziumába jár. Nem akar lemaradni. Hogyan segíthetek neki, hogy elfogadja magát? Érdemes ismét felkeresni egy szakembert? Kihez forduljunk segítségért? Köszönettel : Tünde
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: rejtett vagy masodlagos diszkalkulia (?)

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Kedves Tünde!
Magánüzenetet írtam!
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
Cock146

Re: rejtett vagy masodlagos diszkalkulia (?)

Hozzászólás Szerző: Cock146 »

''Olyan diszkalkuliással is találkoztam már, akik épp fordítva "működtek". Azaz nekik nem okozott gondot a mechanikus számolás, viszont a logikai feladatok megoldását sehogyan sem találták.
Válasz küldése