kérdés

Látogatóink kérdéseinek létrehozott fórum.
Avatar
driszko

Re: kérdés

Hozzászólás Szerző: driszko »

Zsolt!

Én fentebb kifejtettem, hogy miért tartom a diszkalkuliát nyelvi zavarnak. Most nem fogom ezt itt taglalni.

Sajnálom, hogy olyan logopédusokkal hozott össze a sors, akik mindenhatónak képzelik magukat. Én nem tartozom közéjük, így a kérdéseidre sem tudok válaszolni. Én nagyon jól tudtam/tudok együttműködni más területek képviselőivel. Dolgoztam pl. nem messze Tőled: a XVII. kerülteben. A konduktor kollégám "összerakta" a gyermeket (elnézést a kifejezésért), hogy képes legyen Rám figyelni, én meg beindítottam, fejlesztettem a beszédét. De ezt a konduktor kolléganőm nélkül nem tudtam volna.

Konklúzió: Te haragszol valakire, aki logopédus, így minden logopédussal szemben ellenséges vagy.

Adrienn
Avatar
zsoltzsolt

Re: kérdés

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

Adrienn!

Nem fejtetted ki vagy én nem vettem észre, ami lehet, mert mint írtam már tán itt a fórumon van egy kis figyelemzavarom
vagy ez a kifejtés? idézlek:
"Nem a számolás-gyenge gyermekeket fejlesztem, hanem azon diszkalkuliásokat, akiknek a nyelvi zavaruk miatt van gondjuk a feladatok megértésével, értelmezésével. (beszédészlelés, -megértési zavar, alacsony relációs szókincs....)"

mert akkor ez nem dyscalculia, hanem nyelvi zavar, ami megmutatkozik a matematika területén is

Zsolt
Avatar
zsoltzsolt

Re: kérdés

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

megint én :-))

vagyis, ha egy gyereknek alacsony a szókincse, beszédészlelési , megértési nehézségei vannak, és emitta nem érti a matekban a szöveges feladatot, na ettől ez a gyerek mégg nem dyscalculiás, max. a számolási zavarait nyelvi nehézségei okozzák,, amit aztán már kezelhet logpédus is (magánpraxisban persze és a kötelező óraszámában :mrgreen: :mrgreen: ), de akár egy gyógypedagógus is.
Zsolt
Avatar
driszko

Re: kérdés

Hozzászólás Szerző: driszko »

Na, akkor hogy is van? Ha valaki azért diszlexiás (nem tud megtanulni olvasni), mert súlyos tájékozódási zavara van, akkor nem diszlexiás, hanem tájékozódási zavara van? Ha ezért olvassa hibahatáron felül és időn túl a Meixner olvasólapot, akkor nem diszlexiás???? Szerintem diszlexiás, aminek az oka a tájékozódási zavar. Ezért a diszlexia-terápiában kiemelt szerepet kap a tájékozódás fejlesztése.

Ha a nyelvi zavara miatt nem képes a matematika nyelvét értelmezni, akkor igenis diszkalkuliás. Egyébként nem az általad vett idézetre gondoltam, hanem amikor a megkésett és akadályozott nyelvfejlődés és a diszkalkulia párhuzamáról írtam.

Adrienn
Avatar
mizsimazs

Re: kérdés

Hozzászólás Szerző: mizsimazs »

Segítségeteket szeretném kérni azzal kapcsolatban, hogy az ELTE-n kívül még hol van fejlesztőpedagógus képzés. Már van pedagógus végzettségem, tehát nem alapképzést keresek. Sajnos az ELTE-re való heti egyszeri bejárást nem tudom megoldani. Válaszotokat előre is köszönöm.
Avatar
zsoltzsolt

Re: kérdés

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

Adrienn!

A fenébe elszállt a válaszomés utálok valamit kétszer leírni, így most csak röviden. Idézlek:
Ha a nyelvi zavara miatt nem képes a matematika nyelvét értelmezni, akkor igenis diszkalkuliás.

Na ez szakmailag nemhelyes. Mert ennél a gyereknál secunder hatásként jelentkezik a matematika területén a nehézség. Nem biztros, hogy érintett a matematikai gondolkodása is, hisz tudjuk az agy működését, egyes területek ezt, mások meg amazt irányítanak.
Vagyis egy ilyen gyerek, akit te említettél valószínűleg meg tud különböztetni egy 5 elemű halmazt egy 8 eleműtől és rá tud mutatni a nagyobbra, vagyis arra, amelyikben több elem van. De ettől még lehet nyelvi zavara és nem tudja értelmezni egyszerű szöveges feladatok szövegét, iil. nem tudja megismételni, mert nem emlékszik rá. De ettől ő még NEM dyscalculisás, hiszen nem biztos, hogy érintett matematikai gondolkodása.
Vagyis az iylen gyerekenél csak másodlagos hatásként jelentkezik, hogy a matematika területén gondjaik vannak. Ilyen esetben kontraindikált lenne ezt a gyerkőcöt dyscalculia terápiába bevonni, de pl olyanba, amelyik behozza lemaradásait a nyevi fejlődés területén, már kevésbé (pl. szókincs bővítés, szövegéértés, verbális memőria, figyelem fejlesztése , stb). S ezen fejlesztések hatása, lűss csodát a matematika osztályzaton is majd meglátszik.
Vagyis állítom továbbra ids,, hogy az általd idézett probláémájú gyerek nem dyscalculiás, hanem gondjai a meatematika területén is megnyilvánulnak. vagyis ne keverjük az okokat a következményekkel.
Zsolt
Avatar
driszko

Re: kérdés

Hozzászólás Szerző: driszko »

Hát igen, abban az esetben igazad van, ha tudja a gyermek, hogy mit is jelent a több, illetve a nagyobb. Valamint, ha a számok tartalommal bírnak a számára. De sajnos az 1 pénz az 1 pénz a tanítványaimnak: legyen arra 1-es vagy 100-as írva. (Legalábbis a terápia kezdetén)

Élvezem ezt a kis beszélgetést - bár jó lenne, ha a többiek is bekapcsolódnának. Ők hogy látják ezt?

Egy kis segítséget is kérnék Tőled. Ha a nevelési tanácsadó hívja be vizsgálni a gyermeket, akkor jár-e a szülőnek az átlagkeresete? Térítik-e az útiköltséget? (Mármint a TB vagy valami szerv). Mi van akkor, ha a Nev.Tan. hibájából a szülő már a 3. nap szabadságát veszi ki? Leírom az esetet: Behívták múlt hét keddre az egyik tanítványomat - mindkét szülő kiíratott egy nap szabadságot. Hétfőn délután csörgött a telefon, hogy legyen inkább péntek. Megértő szülők: legyen. Újabb napot írattak péntekre. Ma kérdezem, hogy mi volt a vizsgálaton - az anyuka elmondta, hogy zárt ajtókat találtak!!! Senki nem volt benn. (Kb. 60 km-re kellett utazniuk). Tegnap a szülők telefonáltak, hogy mi volt az oka: a válasz: elfelejtették!!!! És kaptak időpontot holnapra. Persze elnézést kértek a Nev.Tan.-ban. Nem általánosítok, és nem mondom, hogy fúj Nev.Tan. . Még el is fogadom: ahol emberek dolgoznak, ott történik hiba. A kérdésem csupán az: van-e valami kárpótlás a dupla útiköltségért, és a tripla napért?

Adri
Avatar
zsoltzsolt

Re: kérdés

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

Adrienn!!


Kicsit keverednek itt a gyerkőcök. Mert ha már nem jenet különbséget neki az 1 és a 100, ill. a mennyiségeket nem tudja összehasonlítani és megkülönböztetni, akkor ez a gyerek már "halad a dyscalculia"felé :) , de ha csak pusztán nyelvi elmaradások miatt nem érti az más. MIntha én most kimennék svédországba, akkor hiába tennék elém az első osztályos matek könyvet, egy feladatot se tudnék megoldani a szöveges példák közül, de a csak számokból állót igen. És így egy svéd logopédus szerint így én simán dyscalculiás lennék ott :mrgreen:
no, a másik kérdés
jár a szülőnek a szakértői vizsgálatokra való leutazásának költsége és a munkahelyen is igazoltnak kell tekinteni , a kiállított Igazolás alapján. De utána kéne ennek pontosabban néznem, mert lehet ez csak a Bizottsági vizsgálatokra vonatkozik.
Ezen az oldalon fenn van a jogszabály, ami erre vonatkozik

azzal a nevtanos kollegával meg beszéljenek, és ha nincs eredménye akkor hívják az igazgatót, mert ilyennek nem szabadna előfordulnia, hozzátenném azonban, hogy te csak a szülő előadásában hallottad a dolgot. Vagyis a mésik oldalon történteket nem ismerjük és sok játszmázást láttam szülők részéről ilyen esetekben (pl. szemrebbenés nélkülállították, hogy megjelentek a helyszanen de a kolléga nem volt ott, csak rákérdezések után derült ki, azt se nagyon tudják hol a nevtan )

Zsolt

ja és tudom, hogy a mondatok nagybetűvek kezdődnek, de lusta vagyok nyomogatni a shift gombot is :lol: :mrgreen: :mrgreen:
uff
Avatar
zsoltzsolt

Re: kérdés

Hozzászólás Szerző: zsoltzsolt »

Adrienn!

Ja és megnyugodtam, hogy nem veszed sértésnek a humorom vagy a szarkasztikus stílusom :D
ezért Neked is piros pont :mrgreen:
csak hát bosszant, mert egy "töketlen" kidolgozatlan, rengeteg szubjektivitésra épülő dyscalculia viszgálat alapján döntögetünk a gyerekekről..
így ha lehetnem is vállalom ilyen problémával jelentkező gyerek vizsgálatát
mert a Dékány-féle után ugye tudom, hogy melyik területeken van elmaradása, bizonytalansága, de ez akkor is csak tüneti vackok. és semmi érték, amihez vizsoníthatnám, hogy most ez megfelel-e életkori átlagának, többek közt
ha belegondolok a difer és prefer matematikai képességek vizsgálata is kidolgozattab ennél
és megjegyezném, hogy a prefer-t nézve igen tiszteletet parancsoló gyereklétszámon lett kipróbálva, tesztelve, "standard"izálva , az használható is, a megfelelő korosztályban természetesen
Zsolt

ja, jól esik ezeket kibeszélni
:lol: :lol:
Avatar
driszko

Re: kérdés

Hozzászólás Szerző: driszko »

Zsolt!

Köszönöm a segítséget - biztos, hogy a nev.tan. hibázott, különben nem kaptak volna 1 héten belül 3 időpontot (kedd, péntek, szerda). De emberek vagyunk - ráadásul itt Bács-Kiskun megyében nagyon rossz a helyzet - legalábbis ami a mi településünket érinti. A sors iróniája, hogy Dunaújváros itt van a híd túloldalán (én főállásban ott dolgozom), de mivel más megye, a mi településünk nem jogosult az ottani szakellátásra, vizsgálatokra. Szóval marad a bács megyei nev.tan., amiről most már tényleg fogalmam sincs. Összevonták, most költöztetik, új jött létre....

Nem veszem rossz néven a kekeckedésedet, mert hiszem, hogy az ilyen egészséges viták viszik előbbre a világot. Egy dolog zavar csupán: ha ennyire elégedetlen vagy, miért nem veszed a kezedbe a dolgot? Miért nem készítesz egyet? Én azt vallom, hogy kritizálni meg siránkozni a legkönnyebb dolog. Igaz, fiatal vagyok. De azt tapasztaltam, hogy nincs fejlesztő eszközöm - hát csináltam. Nem voltak tesztjeim - a standardizáltat nem használhatom orrvérzésig, mert akkor a bizottságok mérése nem lesz reális - így készítettem egyet (amiről Dr. Csépe Valéria rendkívül elismerően nyilatkozott). Szóval hajrá! Én támogatlak! :)

Adri
Lezárt