uj vagyok szakmaban.. segitsetek!

Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: uj vagyok szakmaban.. segitsetek!

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Kedves Kriszta! Kissé hosszú lesz a szöveg...

Nyelv- és beszédfejlesztés - kompetencia körök

Az ellátottak köre
A közoktatás területén az alapvégzettségnek megfelelõ színtereken a beszéd- és nyelvi fejlõdésükben akadályozott gyermekek különbözõ csoportjai.
Valamennyi olyan gyermek, akiknél az anyanyelvi képesség gyengébb színvonala, az olvasás, írás, helyesírás nehézsége és zavara a kortárscsoportban történõ továbbhaladást akadályozza.

A fejlesztés célja
- a beszélt és írott nyelv elsajátításának és használatának elõsegítése
- problémák megelõzése, enyhítése, illetve megszüntetése

A nyelv- és beszédfejlesztõ pedagógus feladata, kompetenciája (a logopédiai hálózattal együttmûködve)

A kiejtés eltérésének esetén,
a beszéd- és nyelv fejlõdési elmaradás enyhébb eseteiben
- beszédszervi mozgást fejlesztõ gyakorlatok végzése
- a beszédhangok differenciálása
- a már kialakult hangok játékos automatizálása, begyakorlása
- általános képességfejlesztés

A nyelvelsajátítási nehézségek és zavarok esetén
- a beszéd- és nyelv fejlõdési elmaradás enyhébb eseteiben szókincsfejlesztés, játékos begyakorlás
- szociokulturálisan hátrányos helyzetû gyermekek nyelvi fejlesztése
- beszédgyenge, nem beszédhibás gyermekek anyanyelvi fejlesztése

Olvasás, írás- helyesírás tanulási problémák megelõzése esetén
- általános képességfejlesztés
testsémafejlesztés
az észlelési mozgás és orientációs képesség fejlesztése
nyelvi képesség fejlesztése
- figyelem - és emlékezetfejlesztés

Olvasás, írás- helyesírási nehézségek és zavarok esetén
- általános képességfejlesztés
testsémafejlesztés
az észlelési mozgás és orientációs képesség fejlesztése
nyelvi képesség fejlesztése
- figyelem- és emlékezetfejlesztés
- az összeolvasás és a folyamatos olvasás képességének fejlesztése
- az önálló olvasóvá nevelés elõsegítése a gyakorlás különbözõ formáinak felhasználásával

A folyamatos beszéd eltérése és zavara esetén
- a logopédussal és más szakemberrel egyeztetett feladatok ellátása
- fokozott egyéni bánásmód alkalmazása
- a gyermek beilleszkedésének elõsegítése az adott szociális környezetben
- játékos lazító gyakorlatok végzése gyermekcsoportban
- általános képességfejlesztés

A nyelv- és beszédfejlesztõ pedagógiai diagnosztikai kompetenciája
- a logopédus/okkal egyeztetett módon szûrõvizsgálatok végzése
- javaslat további (logopédus, szakorvos, pszichológus közremûködésével történõ) szakirányú vizsgálat elvégzéséhez
- egyéni ill. speciális fejlesztésre szoruló gyermekek korai felismerése és megfelelõ szakemberhez irányítása
- a szülõ irányítása a szakellátás megfelelõ intézményeibe
- a gyermek aktuális nyelvi fejlettségérõl és egyéb esetleges problémáiról speciális fejlesztõpedagógiai vélemény készítése, nevének aláírásánál a szakképzettség feltüntetése

Az alábbi szûrõvizsgálati eljárások alkalmazása:
-a gyermek teljesítményének leírása megfigyelés alapján
-anamnézis és jelen állapot felvétele
-artikuláció vizsgálata (a Prefer-teszt részpróbájával)
-Juhász- Bittera- féle megkésett és akadályozott beszédfejlõdés vizsgálat alkalmazása
-GMP- teszt felvétele
-verbális emlékezet vizsgálata (a Prefer-teszt részpróbájával)
-a reláció szókincs vizsgálata (a Prefer-teszt részpróbájával)
-Goodenough-féle rajzvizsgálat alkalmazása
-Inizan-teszt alkalmazása
-a Kassai- Kovács féle szóanalízis és verbális emlékezet vizsgálata
-DPT-teszt alkalmazása az íráskészültség vizsgálata a (Prefer-teszt részpróbájával)
-figyelem- és lateralitás vizsgálatok végzése
-olvasás-, írás- és helyesíráskészség felmérése

Terápia eszközei:
A nyelv- beszédfejlesztés hatékonyságát elõsegítõ fejlesztõ játékok, terápiás programok, szoftverek, informatikai eszközök, könyvek, munkafüzetek.
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
Panni

Re: uj vagyok szakmaban.. segitsetek!

Hozzászólás Szerző: Panni »

Sziasztok.

Amennyire én tudom a Nyelv-és beszédfejlesztő pedagógus a logopédus irányításával dolgozhat.
Bizonyos időnként konzultációt kell tartaniuk, és a logopédus által készítet tervezet alapján kell a feladatokat elvégezni-e.
Vagyis nálunk így működik.

Most leltem rá


A „NYELV- ÉS BESZÉDFEJLESZTŐ PEDAGÓGUS”
KOMPETENCIÁJÁNAK LEÍRÁSA

A „Nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus” szakirányú képzésen szakképzettséget szerzett pedagógus azoknak a gyermekeknek a körében végez speciális nyelv- és beszédfejlesztő pedagógiai tevékenységet, akiknél a beszélt és írott nyelv elsajátításának és használatának nehézsége, illetve zavara figyelhető meg.
Tevékenysége tehát nem logopédiai tevékenység, hanem a közoktatás területén az alapvégzettségnek megfelelő színtereken végzett olyan speciális fejlesztőpedagógiai tevékenység, amely a beszéd- és nyelvi fejlődésükben akadályozott gyermekek különböző csoportjaira terjed ki. Elősegíti továbbá valamennyi olyan gyermek fejlődését, akiknél az anyanyelvi képesség gyengébb színvonala, az olvasás, írás, helyesírás nehézsége és zavara a kortárscsoportban történő továbbhaladást akadályozza.
A nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus munkáját a helyi logopédiai hálózattal szakmailag együttműködve végzi. Szakirányú oklevelének megszerzését követően a logopédiai munkaközösség/beszédjavító intézet vezetőjét tájékoztatja saját bázisintézményéről, működési területéről (az ellátott intézményről, településről). Amennyiben a településen nincs logopédus úgy a kapcsolatot a területileg illetékes legközelebbi vezetővel/logopédus szakemberrel veszi fel. Munkáját munkaterv alapján végzi, amely tartalmazza a tanévre tervezett feladatait (pl. szűrővizsgálatok időpontja, fejlesztési feladatok ellátása). Munkatervét a helyi logopédiai munkaközösség/beszédjavító intézet vezetőjének/munkatársának bemutatja, de a kompetenciájába tartozó szakmai feladatait önállóan végzi.

a Bárczi által meg jelentette: Gereben Ferencné dr.képzési felelős


Az Alapozó terápia még kissebbeknek való, mint az Ayres.
Na haragudj a kérdésért Kriszta de eldöntötted te már, hogy egyáltalán mit is szeretnél csinálni?
Kikkel szeretnél dolgozni?

Panni
Avatar
Kriszta

Re: uj vagyok szakmaban.. segitsetek!

Hozzászólás Szerző: Kriszta »

Kedves Panni!

Köszönöm a gyors választ. Gereben tanárnő írását ismerem. A nézőpontok meg folyamatosan változnak. A mellett hogy nagyon sok szuper dolgot tanultam a másfél év alatt. Mert nagyon jó és tapasztalt tanárok vannak a Bárczin, nagyon nagy káoszt is okoznak a fejekben. A mit lehet,kell,szabad stb. terén. Na és a hogyan. Arról meg tényleg csak nagyvonalakban beszéltek hogy vannak mozgásos terápiák amelyek hasznosak és érdemes kiegészíteni a fejlesztő tudásunkat ilyennel. Így hát csak saját kutatásaimra hagyatkozhatom . A neten találtam egy helyet ami alapozó terapeuta képzésről szól,és azt írja hogy 5-16 éves korig lehet használni. Az oldal címét most nem írom,mert nem tudom szabad-e itt ilyet. Hogy mit szeretnék csinálni? Fejlesztő foglalkozásokat tartani,segíteni ezeknek a gyerkőcöknek. Egyenlőre ennyit tudok. Remélem a záróvizsga végére a homályos foltok is kitisztulnak.
Kriszta
Avatar
driszko

Re: uj vagyok szakmaban.. segitsetek!

Hozzászólás Szerző: driszko »

Panni! Az alapozó terápia 5 éves kor feletti gyerekeknek való!!!! Tehát biztos, hogy nem kicsiknek.

Kriszta! Igaz a mondás: gyakorlat teszi a mestert! :) Tehát ne ess kétségbe, ha még a záróvizsgára sem tisztulnak le teljesen a dolgok. Majd a munkád során minden szög a helyére kerül.
Avatar
Panni

Re: uj vagyok szakmaban.. segitsetek!

Hozzászólás Szerző: Panni »

Adrien!

Én nem jól írtam le a gondolatomat. Úgy értettem kisebbekre, hogy óvisoknál inkább, mivel a Kriszta azt irta, hogy 5-8 osztályba tanít. Azonkívül én az utóbbi 2 évben egyszer találkoztam olyan Bizotságos papirral amilyeken alapozó terapeuta lett meg jelölve fejlesztő szakembernek.
Boztos, hogy területtől meg Bizotságtól függ, hogy ki milyen szakembert ír elő.

Panni
Avatar
nagyrita

Re: uj vagyok szakmaban.. segitsetek!

Hozzászólás Szerző: nagyrita »

Kedves Mindenki,

Én is most találtam rá az oldalra. Még csak 2.-os vagyok a Bárczin, pszichopedagógiát tanulok. Eddig elsősorban alapozás folyt, szaktantárgyak igazán most indultak be.
Idei egyik gyakorlati feladat ált.iskolai hospitálás, gyermek kiválasztása, vizsgálata, egyéni fejlesztési terv megírása. Természetesen az utóbbi okoz nagy fejtörést. Még csak ebben a félévben tanultuk a diagnosztikát is. Kissé sok, amit egyszerre kapunk. Nincs idő letisztulni, feldolgozni. Fejlesztési terv????Ezen kívül, hogy meg kell csinálnom egyet, még nem beszéltek róla. Nemhogy kompetensnek nem érzem magam, de kissé bánt is a dolog, hogy akkor most mégis mit várnak el tőlem hirtelenjében? Természetesen azért írtam ide be,mert segítséget várok, holnap leadási határidőm, anyagokat találgatok a neten, feladatokat, de attól még nem tudom melyik feladatot alkalmazzam, milyen sorrendben. A gyakorlat 8 órás volt(nevetni ne tessék) ennyi idő alatt kellene felmérnem tojáshéjjal a fenekemen az osztály szociometriai képét, meg a gyermeket vizsgálni, diagnosztizálni. Megfigyelt gyermek hiperaktív gyanús, jó eszű, nagyfokú mozgékonyság, figyelmi fesztáv rövid, társaival gyakran keveredik konfliktusba, órát folyton megzavaró. Szülők válás alatt. Valójában nagyon elveszett vagyok. Ja, persze levelezős vagyok, vagyis hátrányos helyzetű. Tanács? Vagy akár egy kis vállba veregetés, hogy lesz ez még jobb is, jól jönne, de nem vagyok a teher alatt nő a pálma típus.Köszönöm!
Kellemes napot!!
Rita
Avatar
Dóri
Hozzászólások: 670
Csatlakozott: 2008.02.28. 08:16
Tartózkodási hely: Budapest

Re: uj vagyok szakmaban.. segitsetek!

Hozzászólás Szerző: Dóri »

Üdv itt közöttünk Rita!
Ami a segítséget illeti: talán majd a következő etapra már tudsz minket „hasznosítani”.
A holnapi határidő feltűnően szorosnak tűnik.
Azért egy kis virtuális vállveregetést kaphatsz.
Szia, Dóri
Avatar
virág

Re: uj vagyok szakmaban.. segitsetek!

Hozzászólás Szerző: virág »

Sziasztok!
Azt szeretném megkérdezni, hogy ilyenkor szeptemberben mi a fejlesztő pedagógus feladata,
van erre valami munkaköri leírás vagy:-"Mindenki másképp csinálja"?
Mert, például
-van aki egész hónapban az összes elsőssel DIFER-t vesz fel,
-van aki tájékozódó mérést csinál, esetleg hospitál, ahogy ezt a NEBULÓ is javasolja, s csak október 1-től kezdi a tényleges fejlesztést,
-van aki ilyenkor írja az egyéni fejlesztési terveket,
-van aki rögtön elkezdi a foglalkozásokat.
Én nem tudok semmilyen egységes szabályt, ti hogyan csináljátok?
Avatar
hogabi
Moderátor
Moderátor
Hozzászólások: 1241
Csatlakozott: 2008.02.27. 10:23
Tartózkodási hely: Vöröstó
Kapcsolat:

Re: uj vagyok szakmaban.. segitsetek!

Hozzászólás Szerző: hogabi »

Kedves Virág!

Az igazgatód nem adott munkaköri leírást? Vele kellene megbeszélned, munkaköri leírást kérni. Hogy mit csináljon nap-mint nap a fejl. ped, erre nincsen szabály. Már az iskola megkezdése előtt tudnod kellett volna. Remélem az órarendet sem most kaparják össze, mert neked ahhoz kell igazodnod. Tanácsom: sürgősen tisztázd a vezetőséggel, mi a teendőd!
Addig pl. összeszedheted a gyerekeket akik hozzád fognak járni fejlesztésre, alaposan tanulmányozd a szakvéleményeket, ismerkedj meg a gyerekekkel, beszélj a gyermekek tanítóival, készíts fejl. tervet, nyomtatványokat töltsél ki, stb.... Van feladat ilyenkor bőven!
Gabi

"Ha egy országot, nemzetet tönkre akarsz tenni, tedd tönkre a pedagógiáját"
Avatar
Zsuzsi

Re: új vagyok a szakmában.. segitsetek!

Hozzászólás Szerző: Zsuzsi »

A kötelező óraszám a gyerekekkel való közvetlen foglalkozást jelenti. Hogy kezdőként, év elején ezt milyen tevékenységre fordítod, rajtad is múlik. Belefér, sőt szükséges a hospitálás, de figyeld őket délelőttönként, a szünetekben is, hogy minél többet megtudhass róluk! A foglalkozásokat célszerű már most elkezdeni, ha nem is célzott feladatokkal, de sok-sok játékkal, beszélgetéssel mindenképp.
A szakvélemények tanulmányozása, információgyűjtés a kollégáktól, egyéni fejlesztési tervek írása ezen az időkereten túl van.
Feltétlenül legyél jelen az osztály szülői értekezleteken, és ismerkedj meg az érintett szülőkkel is, mert a családi háttér ismerete és segítsége nélkül vajmi keveset ér a munkánk!
Válasz küldése