Oldal: 1 / 7

Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?

Elküldve: 2008.03.12. 21:05
Szerző: Sophie
Sziasztok!

Nem igazán új téma, de a régi fórumban már nem tudtam reagálni erre a témára, és úgy gondolom, itt is érdeklődésre tarthat számot. az egyértelmű, hogy a gyógypedagógus lehet fejlesztőpedagógus, de ki számít még annak? Én azt hallottam, nemsokára megpróbálják ezt is valamilyen formában szabályozni. Amennyire tudom diplomás fejlesztőpedagógus az (lesz), akinek a másoddiplomájában ez szerepel: szakképzettsége: fejlesztőpedagógus. A szakvizsga - Preventív és korrektív ...- nem számít újabb diplomának. (Betétlapon szerepel benne ráadásul a Preventív...) Amennyire én tudom, az egri diplomával is az a gond, hogy a szakképzettség: pedagógia szakos nevelő, és betétlapon szerepel a fejlesztőpedagógia szakirány, vagyis = a 120 órás fejlesztőpedagógiai tanfolyammal. Nálunk a Nev. tan. vezetője azt a nézetet képviseli, hogy a 120 órás tanúsítvány nem jogosít fejlesztésre, csak korrepetálásra. Tudok olyan iskolákról is a környékünkön, ahol valamilyen tanfolyami végzettséggel - 30-60 órás - kineveztek valakit fejlesztőnek, és ezzel ki van pipálva a dolog, ha ért hozzá, ha nem.
Kíváncsi vagyok a véleményetekre, Ti mit tudtok ezzel kapcsolatban?
Üdv: Sophie

Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?

Elküldve: 2008.03.12. 21:53
Szerző: Fodor Zoltán
Mint írtam vagy írtuk is létezik tanfolyam szerű képzés, ahol fejlesztőpedagógus végzettséget kapnak a végén, de a törvény szerint ez nem sokára nem lesz elegendő a fejlesztőpedagógus státusz betöltésére. Magyarán, vagy elvégzi a főiskolát és megszerzi a másod diplomáját vagy elválnak útjai a munkahelyétől.
Itt sokat nincs mit ragozni a dolgon, egyszerűen másod diploma kell, ha valaki jót akar magának. Persze, egyenlőre megfelelő a tanfolyam rendszer is. Ha a vezetőnek van esze, akkor ilyen képzettséggel már nem alkalmaz pedagógust.
Véleményem szerint fejlesztőpedagógus státusz betöltésére már főiskolát végzet fejlesztőpedagógust lehet tenni. Szóval, ilyen-olyan tanfolyamokkal hogyan akar valaki lenni fejlesztőpedagógus? Ha még is van ilyen, akkor ez a vezetőt minősíti, ami sajnálatos, mert pont azoknak a gyerekeknek kell szakember. 60 órás tanfolyammal nem lesz szakember senkiből.

Fórumról.
A másik fórum lezárásra került, mert adminisztrátori szempontból igen nehéz volt a kezelése, nem úgy, mint ennek a fórumnak. Egyenlőre hagyom a régi fórumot olvasásra, de a továbbiakban már ez a fórum bővül.
Későbbiekben megpróbálom a hozzászólásokat átmenteni, de ha már idejétmúlt vagy nem aktuális, akkor inkább törlöm.
Itt még pár apróság vissza van, de remélem utána már tökéletesen működik. (Így is tökéletes már)

Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?

Elküldve: 2008.03.13. 12:10
Szerző: hogabi
A fejlesztő pedagógus az, akinek a diplomájába be van írva. De ezzel is csak ép értelmű gyerekkel foglalkozhat.
"Magyarán, vagy elvégzi a főiskolát és megszerzi a másod diplomáját vagy elválnak útjai a munkahelyétől."
Ez 2008. szept. 1-től lép életbe.
Az iskolák az olcsóbb megoldást keresik, sajnos nem a gyerek az első szempont.

Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?

Elküldve: 2008.03.13. 13:30
Szerző: Fodor Zoltán
Haza megyek, főnökasszonyomnak beszeknnelem a diplomáját. Egyértelműen le van írva a végzetség. Akinek ilyen van, annak van másod diplomája és nem tanfolyam alapú képzése van.
Amúgy a munkáltatónak, önkormányzati fenttartónak, ezzel tisztában kell lennie.

Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?

Elküldve: 2008.03.13. 20:21
Szerző: hogabi
Helyes kifejezés! Tisztában kellene lenniük!

Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?

Elküldve: 2008.03.13. 21:30
Szerző: szaka2
Szerintetek valamelyik főiskolán indul fejlesztő pedagógus szak? Eddig úgy tudtam, hogy pedagus szakvizsga keretében szervezik a fejlesztő ped. képzést. Akkor a szakvizsga másoddiploma? Most már semmi sem világos.

Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?

Elküldve: 2008.03.14. 08:12
Szerző: hogabi
Dóri fogalmazta meg, bemásolom!

Kompetencia-kérdés: a fejlesztő pedagógus

A közoktatás egyik legnehezebb, megoldásra váró problémája a tanulók eltérő képességeihez történő alkalmazkodás, a differenciált tanítás és tanulás megszervezése. Ez a szükséglet hívta életre a fejlesztő pedagógiai tevékenységet .

A fejlesztő pedagógus mint munkakör a 2003-ban módosított oktatási törvényben jelenik meg.

A fejlesztő pedagógus lehet (alapdiplomája alapján) óvodapedagógus, tanító, ha fejlesztőpedagógus-képzésen részt vett és gyógypedagógus. A jelenlegi gyakorlat szerint másoddiplomás képzés keretében szerezhető fejlesztőpedagógus diploma.

Nem tekinthetjük fejlesztő pedagógusnak azt, aki egy-egy új segítő módszernek vagy technikának tudója, hiszen a fejlesztő pedagógus szakmai felkészültségének követelményei ezt jóval meghaladják.

A fejlesztő pedagógusok olyan speciális felkészültséggel rendelkező szakemberek, akik korszerű gyógypedagógiai-pszichológiai ismeretek birtokában ismerik a fejlődés és a fejlesztés főbb elméleti koncepcióit, a személyiség és az értelmi fejlődés életkori és individuális jellemzőit, a tanulási nehézségek pszichológiai és pedagógiai diagnosztikai eljárásait. Jártasak a prevenciós és korrekciós fejlesztés gyakorlati formáinak alkalmazásában óvodai, iskolai csoportban és egyéni fejlesztési formában.

A fejlesztő pedagógus végzettségét tekintve egyenrangú társa az osztályban tanító pedagógusnak. Munkamegosztásuk ezen alapul.

Az együttműködés keretei

- kéttanáros modell: fejlesztő pedagógus a tanórával párhuzamosan egyéni vagy kiscsoportos foglalkozásokat tart. A két pedagógus bontott tanulócsoporttal dolgozik. Együtt vezetik a foglalkozásokat. A fejlesztő pedagógus vezeti a foglalkozást, lehetőséget teremtve kollégájának az egyéni vagy kiscsoportos foglalkozásra, korrepetálásra.

- egyéni foglalkozás: az osztályban tanító pedagógus javaslata alapján kiemeli a rászoruló tanulót a közösségből, egyénileg foglalkozik vele (pl. tananyagpótlás hiányzás esetén)

-speciális végzettségéből eredően mind kollégái, mind a szülők számára konzultációs lehetőségeket biztosíthat.

A fejlesztő pedagógus órarendje óraszámban kötött, de sokkal tágabb lehetősége van arra, hogy a tanulók aktuális szükségleteihez alkalmazkodjon. Munkájának alapvető irányítója nem a tananyag, hanem a tanulók képessége. Jó, ha az órarendjének egy bizonyos százalékában mobilizálható, például hosszas betegeskedésből visszaérkező gyerekeket kiemelhet az osztályból a tananyag pótlása érdekében, a lassabban haladókkal kéttanáros modell alapján (két tanár van jelen az órán), differenciált munkaformában dolgozhat stb.

A fejlesztő pedagógus kompetenciaköre ezek alapján a következő:

- elsősorban a normál intelligenciaövezetbe tartozó gyerekkel foglalkozik teljesítményzavar esetén;
- diagnosztikus tevékenysége csak a képzései során elsajátított tesztek felvételére és értékelésére terjed ki;
- a diagnosztikus és terápiás kompetenciakörét meghaladó eseteket speciális szakemberhez köteles irányítani
- tevékenységét más szakemberekkel (óvodapedagógus, tanító, logopédus, pszichológus stb.) összehangoltan végzi;
- a fejlesztő foglalkozások szakmai minőségéért felelős.

Nem kompetens szakember a fejlesztő pedagógus a sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésében, hiszen ez a gyógypedagógia kompetenciája. A fogyatékosságok felismerése és megfelelő szakemberhez irányítása viszont a fejlesztő pedagógus feladata. Amennyiben a fejlesztő pedagógus integrált oktatásban vesz részt, azt csak a fogyatékosság típusának megfelelő végzettségű gyógypedagógussal szoros együttműködésben teheti. A közoktatási törvényben meghatározott - a fogyatékos tanulók fejlesztése érdekében biztosított - habilitációs és rehabilitációs órákat nem vezetheti.

A gyógypedagógus a fejlesztő pedagógiai ellátásra javasolt tanulók megsegítésének szakembere is. Munkája nemcsak a tanulásban akadályozott tanulókra terjedhet ki, bármely tanulónak segíthet, ha szüksége van rá.

A fejlesztő pedagógusi munkakör megjelenésével olyan alternatív kezdeményezések születhetnek az általános gyakorlatban, amelyeket minden iskolának saját magának kell kialakítania, egyedülálló arculatot kölcsönözve ezzel az intézménynek.

Az intézmények a fejlesztő pedagógia helyét, szerepét és feladatát a következő dokumentumokban rögzítik: pedagógiai program, az intézmény minőségirányítási programja, az intézmény éves munkaterve, a fejlesztő pedagógiai munkaközösség éves munkaterve, egyéni fejlesztési tervek, és egyéni fejlődési lapok.


Összeállította: Juhászné Gáspár Dorottya

Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?

Elküldve: 2008.03.14. 11:24
Szerző: Fodor Zoltán
Mint ígértem mellékletként ide másolom az oklevelet. Akinek ilyen van, annak van másod diplomája. A többinek tanfolyam szerű képzése.

Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?

Elküldve: 2008.03.14. 14:26
Szerző: Sophie
Sziasztok!
Nemcsak óvónő, tanító, gyógypedagógus, hanem közismereti tárgy szakos tanár is lehet fejlesztőpedagógus. Az ELTE PPK-n indul 2008. szeptemberétől másoddiplomát adó fejlesztőpedagógus képzés. A diplomában szereplő végzettség:
.......... Szakképzettsége: fejlesztőpedagógus. Jelentkezési határidő: június....
Bővebb információ van fenn a honlapjukon.

Üdv. Sophie

Re: Diploma - végzettség -Ki a fejlesztőpedagógus?

Elküldve: 2008.03.19. 21:27
Szerző: hogabi
Ezt a választ én kaptam egy kérdésemre a jogi fórumban, bemásolom.
A kérdés egy része: ........., hogy mi a fejlesztőpedagógus és a gyógypedagógus kompetenciája.

"A törvény nem ismeri a részképességzavaros gyermek fogalmát. A 2007-2008-as tanév végéig a sajátos nevelési igényű gyerekek habilitációs-rehabilitációs célú foglalkoztatása gyógypedagógiai kompetencia függetlenül attól, hogy a gyermek testi/érzékszervi/értelmi fogyatékossága vagy a pszichés feljlődés zavara (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, stb.) miatt sajátos nevelési igényű.
A következő tanévtől is gyp. kompetencia az érzékszervi/testi/értelemi fogyatékos gyerekek ÉS a megismerő funkciók ORGANIKUS EREDETŰ zavara miatt sajátos nevelési igényű gyermekek
fejlesztése.
Azok a gyerekek viszont, akiknél az organikus eredet nem mutatható ki, átkerülnek a nevelési tanácsadó illetékességi körébe, a fejlesztést számukra a nev. tan. írja elő - és bárki fejlesztheti őket az iskolában. A fizika szakos is. Képtelenség, de egyelőre így van. A nev.tan. aztán majd ellenőrizheti, hogy az ellátás megfelelt-e az általa kiírt fejlesztési tervnek. (Ez vonatkozott már eddig is a tanulási, magatartási, beilleszkedési nehézséggel diagnosztizált gyerekekre.)

A fejlesztő pedagógus kompetenciája pedig az integrációs felkészítésben részt vevő hátrányos helyzetű tanulókra terjed ki.
Az egész kavarodás abból fakad, hogy a fejlesztő pedagógus foglalkoztatását a törvény az IPR-hez köti. Az IPR pedig a hátrányos helyzetről szól és nem a tanulási zavarról vagy a sajátos nevelési igény bármely formájáról.
Ehhez képest a különféle fejlesztőpedagógiai képzések döntő többsége a tanulási zavarok kezelésére irányul.
Hallottam olyan előadást (2007 augusztus, Csibi Enikő, Szolnok megyei TKVSZRB vezetője), amely szerint a jövőben a nem organikus SNI gyerekek fejlesztő foglalkoztatását gyógypedagógusi ÉS/VAGY fejlesztő pedagógusi kompetenciakörbe sorolja, a BTMN gyerekeket pedig kifejezetten fejlesztő pedagógusiba, de nem tudom, mindennek megvan-e már a törvényi háttere."